יצאתם למרכז העיר לסידורים, קניתם בשוק פירות וירקות, עברתם בבנק לסדר את התשלומים ופתאום אתם צריכים שירותים? לא נעים לכם לבקש ממסעדות וחנויות שלא תמיד מקבלים בסבר פנים יפות עוברי אורח שאינם לקוחות? מיינט ירושלים בדק היכן נמצאים השירותים הציבוריים החינמיים עליהם רבים מאיתנו חולפים מבלי לדעת כי הם קיימים, ובחן באופן מדגמי את מצבם של חמישה בתי שימוש במרכז העיר.
הקטגוריות שנבחנו הן: ניקיון כללי (אסלה, ריצפה), ריח, ציוד בסיסי כגון נייר טואלט וסבון. על סך ההתרשמות ניתן ציון שנע בין 1 ל- 5, כאשר 1 הוא הגרוע ביותר ו- 5 הוא הציון הטוב ביותר.
עיריית ירושלים מפעילה כיום כ- 40 בתי שימוש ברחבי העיר: ממזרח ירושלים – מאה שערים – קרית יובל - שכונת הבוכרים - גבעת התחמושת ועד לגן סאקר. רובם פתוחים משעה 07:00 בבוקר ועד שעות הערב המוקדמות, חלקם נגישים לאנשים בעלי מוגבלויות ולחלקם יש תאים גם לגברים ונשים.
1. רחוב המלך ג'ורג': עדיף להתרחק
השירותים ממוקמים בגן מאיר שרמן, סמוך למסעדת ׳מיוחס׳ ו׳צ׳אקרה׳. הגענו למקום וגילינו שירותים שאינם ראויים לשימוש בני אדם מאחר ונכשלו בכל הקטגוריות: ריח נוראי, לכלוך, לא היה נייר טואלט ולא היה סבון. הציון: 1.
2 צפייה בגלריה
השירותים ברחוב המלך ג'ורג'. צילום: יואב גיל
השירותים ברחוב המלך ג'ורג'. צילום: יואב גיל
השירותים ברחוב המלך ג'ורג'. צילום: יואב גיל
2. רחוב הלל: כמו שירותים במלון
השירותים הציבוריים ברחוב הלל ממוקמים בכיכר הירח, ברחבת מוזיאון יהדות איטליה. האמת, הופתענו לטובה. מצאנו בית שימוש נקי, ריח טוב באוויר, היה סבון, ואפילו חצי גליל של נייר טואלט. בקיצור - רוצו בהמוניכם לפני שייגמר. הציון: 5.
2 צפייה בגלריה
השירותים ליד קצין העיר בירושלים. צילום: יואב גיל
השירותים ליד קצין העיר בירושלים. צילום: יואב גיל
השירותים ליד קצין העיר בירושלים. צילום: יואב גיל
3. שוק מחנה יהודה: רק אם אתם לא יכולים להתאפק
השירותים שבדקנו ממוקמים ברחוב עץ חיים פינת אגריפס, ממש בכניסה לשוק. נכנסו ומצאנו ריצפה שהיתה מעט שחורה ומלוכלכת, ריח רע של שתן, סבון אין, נייר טואלט דווקא היה. לסיכום - עדיף שלא, אבל אם אתם לא יכלולים להתאפק - לכו על זה. הציון: 3.
4. גן העצמאות: ניחוח אוורירי
ממש מול הקונסוליה האמריקאית, שוכנים להם השירותים הציבוריים שאמורים להוות מענה לאנשים שמבלים בפארק. מצאנו שירותים מאווררים, נקיים, אין ריח רע ויש נייר טואלט וסבון בשפע. הציון: 5.
5. גן סאקר: ככה שירותים צריכים להיראות
במרכזו של גן סאקר, מוצבים להם השירותים הציבוריים של הפארק שעלו על כל הציפיות שלנו. הציון: 5 📷
עיריית ירושלים: ״מנקים את השירותים 3 פעמים ביום״
"אגף התברואה מבצע ניקיון שוטף ויומיומי בשירותים הציבוריים ברחבי העיר, כאשר לשירותים הנמצאים במרכז העיר, בדגש על שוק מחנה יהודה והגנים הציבוריים (סאקר ועצמאות), מוצמד עובד ניקיון הבודק ומנקה אותם במהלך היום, ומספק נייר טואלט בהתאם לצורך.בשאר השירותים הציבוריים המפוזרים ברחבי העיר, צוותים של אגף התברואה מבצעים בהם ניקיון שלוש פעמים ביום, ומספקים נייר טואלט בהתאם לנדרש".
בנוגע לשירותים הצמודים למסעדת מיוחס :"המבנה האוטומטי של השירותים – מתוחזק על-ידי העירייה. לצערנו לעיתים דרי רחוב משתמשים במבנה זה כשירותים, מקלחת ועוד ואנו פועלים לתת מענה גם לצרכיהם וגם להבטיח את ניקיון השירותים לטובת כלל הציבור".