לא רק ספורט: בתל"י בית חינוך מצאו דרך מיוחדת להעביר שיעורי ספורט - שנותנים לתלמידים כלים חברתיים ואף מאפשרים למורים לנתח את התנהגותם ולהיחשף לבעיות שרוחשות מתחת לפני השטח.
המלחמה על חייו של הכלב הלוחם ירושלים: פרישתה של מלכת הגננות
בדרך כלל שיעורי הספורט בבתי הספר ובתיכונים מסתכמים בתרגילים לשיפור הכושר הגופני. מי שהחליט לשדרג את מערך השיעורים הללו הוא אורון אשרי, המורה לספורט בתל"י בית חינוך. הוא הבחין שתלמידיו מתקשים לעבוד בשיתוף פעולה ולכן הוא פיתח מערך שיעורים ייחודי בשם Team up, שלא רק משפר את הכושר הגופני של התלמידים אלא גם מעניק להם כלים חברתיים. בנוסף, מערך השיעורים מאפשר למחנכים ולצוות המקצועי להיחשף לתכונות אחרות של התלמידים ולגלות בעיות שמתרחשות מתחת לפני השטח, כמו חרמות וסכסוכים בין התלמידים.
כל שיעור בתוכנית נמשך כשעתיים, כשגם המחנכים והיועצים נוכחים בפעילות. הוא בנוי סביב משימות קבוצתיות שמטרתן ליצור תקשורת בין התלמידים. "אתה רואה היום שני ילדים יושבים זה ליד זה ולכל אחד מהם טלפון ביד, בלי שום שיח, כל אחד עסוק בעצמו. יש לזה השפעה גם על החיים הספורטיביים", מסביר אשרי. "אני מקבל לפעמים דיווח ממורים וממחנכים על ילד שיש לו קשיים חברתיים. אנחנו יושבים ומנתחים את נקודות החוזק שלו ובונים סביבן את המשימות, כך שבלעדיו הכיתה לא תצליח. בפעם הראשונה הקבוצה מתקדמת בזכותו, וכך גם בפעם השנייה והשלישית, ואז אתה רואה איך התלמידים מתחילים לאט לאט להתקרב אליו".
אחד היתרונות של Team up היא שהפעילות מגייסת את כל בית הספר, ושיעורי הספורט הופכים לדבר מרכזי - החל בשילוב החומר שנלמד בכיתה במשימות וכלה בנוכחותם של המחנכים בשיעורי הספורט.
"ברוב המקרים אנחנו מנסים שגם המחנכת וגם היועצת יגיעו", אומר אשרי. "המטרה היא שהמחנכים והצוות המקצועי יראו איך התלמידים פועלים בתוך סיטואציות אחרות. לפני זמן מה הגיעה אלי אחת המחנכות ואמרה לי שבזכות השיעור היא גילתה שהתלמיד ה'בעייתי' שלה הוא מנהיג - וזה גרם לה להסתכל עליו אחרת. מבחינתי זה שווה הכל. חינוך הוא נבואה שמגשימה את עצמה".