30 סוחרי סמים מאזור מרכז העיר ושוק מחנה יהודה נעצרו השבוע בסיומו של מבצע רחב היקף של ימ"ר ירושלים. הסוכן הסמוי שהביא להצלחת המבצע הוא 'ד' קומבינה', צעיר ירושלמי בן 24 שגרם לכולם לחשוב שהוא עבריין והפיל ברשתו את סוחרי הסמים. הסוכן, שהיה בעבר לוחם במשמר הגבול, התגייס לפני כשנה למשטרת ישראל, והשבוע נעצרו בזכות פעילותו עברייני סמים רבים. "המטרה שלי היתה להיות הבחור המקומבן, זה שבאים אליו כשצריכים משהו", סיפר השבוע.
לא תאמינו איפה סוחר הסמים גידל את ה'סחורה' בעל אולם ליד ירושלים סחר בסמים במהלך השמחות
תחושת שליחות ד' התגייס למשטרה לפני כשנה ומיד החל לעבור הכשרה כסוכן סמוי. הוא אותר במיוחד לצורך המשימה של הפללת סוחרי הסמים ובמשך חודשים ארוכים התכונן אליה עם המפעיל שלו בימ"ר ירושלים, רס"מ עוזי זקן. "סוכן נולד במטרה לתקוף תופעה מסוימת", מסביר רס"מ זקן. "היתה לנו תוכנית מגירה לתקיפת מרכז העיר והשוק, שם תופעת הסחר בסמים רווחת".
רס"מ זקן מספר שיום אחד קיבל שיחה מחבר, מפקד במשמר הגבול, שסיפר לו על ד' שהיה בעבר תחת פיקודו. כבר בשלב הזה הוא חשב שד' יכול להתאים לתוכנית במרכז העיר ובשוק מחנה יהודה. "צריך להביא את הבנאדם הנכון והראוי, בעל המאפיינים המתאימים. התחלנו תהליך ארוך עם ד' ובסיומו הוחלט על גיוסו", הסביר.
לאחר הגיוס עובר הסוכן הכשרה שבה הוא נחשף לעולם המשטרה. הוא למד מהן הסמכויות הניתנות לו כשוטר סמוי ומהן המגבלות החלות עליו. לאחר מכן למד ד' את העולם שאליו הוא עומד להסתנן, את השפה ואת הגינונים. "חשוב לציין שד' הגיע להכשרה כשהוא נטול כל עבר פלילי", מבהיר זקן. "הוא היה ילד טוב ירושלים מה שנקרא. היינו צריכים ללמד אותו הכל מאפס".
וד' באמת נראה כמו ילד טוב ירושלים, אז מה גרם לו להפוך לסוכן סמוי ולהפליל סוחרי סמים? "מאז ומתמיד ידעתי שאני רוצה קריירה במשטרת ישראל", הוא מתוודה. "קיבלתי את הטלפון כמה שנים לאחר השחרור שלי ממג"ב. לרגע לא היססתי. שמחתי על האפשרות לחזור להיות שוטר".
והתפקיד שהוצע לך לא גרם לך להתלבט? "להפך. מבחינתי העובדה שיש לי חלק במיגור התופעה של סחר בסמים דרבנה אותי. יש לי אחים קטנים ואני יודע שהסוחרים מספקים סמים גם לקטינים. הסכמתי מתוך תחושת שליחות, מתוך רצון לצמצם את התופעה הזאת".
"כל אחד יכול להיות סוחר סמים" חודשים ארוכים לאחר תחילת ההכשרה, לד' ניתן סיפור כיסוי והוא התחיל את חייו כדמות בדיונית, רחוקה שנות אור ממי שהוא באמת. "על פי סיפור הכיסוי שלי אני הייתי ד' קומבינה", סיפר השבוע. "המטרה שלי היתה להיות הבחור המקומבן, זה שבאים אליו כשצריכים משהו. הייתי משיג מותגי הלבשה בזול ואלכוהול ומבצע משלוחים לכל מקום שרק אפשר לחשוב עליו עם קטנוע שהיה לי".
חלק בלתי נפרד מסיפור הכיסוי של ד' היה ליצור את הרושם שהוא זקוק לכסף. "כולם ידעו שד' קומבינה יעשה הכל בשביל מזומן, כסף מהיר. מי ששאל היה יודע שיש לי חובות ושכר דירה ועזרה להורים. הייתי צריך כסף", הוא מסביר.
עד מהרה גילתה דמותו הפיקטיבית של ד' את עולם הסמים. "אף אחד לא הרים גבה כשביקשתי לקנות כמויות גדולות של סמים במטרה למכור אותם אחר כך. כולם ידעו שאני זקוק לכסף וסמים זאת דרך טובה להשיג כסף".
לאט לאט הצליח ד' להכיר ואף להתחבב על סוחרי סמים שעובדים באזור מרכז העיר ושוק מחנה יהודה. הם הסכימו למכור לד' סמים בכמויות גדולות, במחשבה שהוא מוכר אותם בעצמו על מנת לעשות רווח. "יש מערך של חוקים שצריך לפעול על פיהם כשאתה עובד כסמוי בעולם הסמים", מסביר ד'. "אם קנית כמות מסוחר אתה לא תקנה מעוד סוחרים באזור בתקופה המיידית לאחר מכן. זה מעורר חשד. אם סוחר שואל אותך למה הפסקת לקנות ממישהו מסוים אתה תגיד לו שהוא דופק אותך במחיר". אפשר לצייר פרופיל של סוחר ממוצע? "ממש לא. סוחר הסמים יכול להיות הברמן הקבוע שאתה פוגש כל שבוע, יכול להיות המלצר. הוא יכול להיות צעיר, מבוגר, חרדי, ערבי. לאורך הפעילות שלי פגשתי בכולם. כבר הפסקתי להיות מופתע. כל אחד יכול להתגלות כסוחר סמים".
ואין חשש להיחשף? "סוכן סמוי נמצא תחת התחושה המתמדת שהוא על סף חשיפה, שעומדים לגלות את האמת, שעולים עליו. זה חלק בלתי נפרד מהמורכבות באורח החיים שאתה מנהל. למזלי המפעיל שלי היה איתי בכל רגע, קיבל יחד איתי את כל ההחלטות וכיוון אותי מה לעשות. בכל צעד שאני התקדמתי הוא כבר היה ארבעה צעדים לפניי, מכין לי את הדרך".
התיידדת עם הסוחרים באופן אמיתי? "מבחינתם, אני בטוח שכן. במשך שנה הייתי מבלה איתם, מסתובב איתם ומדבר איתם. הם ללא ספק ראו בי חבר בעוד אני חשבתי כל הזמן איך אני עומד להפיל אותם. לרגע לא הרשיתי לעצמי לשכוח שבסופו של דבר הם סוחרי סמים הם עבריינים".
מכה קשה לסוחרים