רק מעטים זוכרים שהפיגוע שהיה בקו 12 רגע לפני פסח לא היה הראשון בהיסטוריה של הקו הזה. ב־2 ביוני 1978, בכניסה לרחוב הפסגה בשכונת בית וגן, התפוצץ אותו קו 12, במסלולו הקודם. הנהג אז היה ציון ענבים, שגם אחראי על המונולוג שבפתיחה. השבוע, כשהטרור חזר לאוטובוסים, חזרו אליו גם המראות הקשים מהפיצוץ ההוא, שהחריד את המדינה וגבה את חייהם של שישה נוסעים.
צפו: חגיגות הפיגוע של ג'בל מוכבר תיעוד בלעדי: פיגוע הדקירה בירושלים
"האוטובוס התרומם באוויר" "אני זוכר את היום ההוא כמו היום. היה אז יום שישי באחת בצהריים והאוטובוס היה מלא בעיקר בתלמידים שחזרו לביתם", שחזר השבוע ענבים. "כשהגעתי לבית וגן הייתי עסוק בעיקר במחשבות על השבת המתקרבת ועל המנוחה הצפויה לי".
העובדה שמדובר בשעה עמוסה הובילה את חברת אגד להוציא שני אוטובוסים בזה אחר זה. בראשון נהג ענבים ובשני יוסף דודאי. "מכיוון שהאוטובוס שלי כבר היה עמוס, דודאי עקף אותי ואסף את רוב הנוסעים. נוצר מצב שהאוטובוס שלי כמעט התרוקן ואילו האוטובוס השני היה מלא. בשדרות הרצל עקפתי אותו שוב, וכך כשעצרתי להוריד נוסעים הגענו שנינו יחד - בדיוק כמו בפיגוע שהיה השבוע", הוא נזכר.
ברגע שענבים עצר בתחנה נשמע פיצוץ אדיר שהרעיד את השכונה ואת תחנת המוניות הסמוכה. "זה היה מחזה נורא. בדיוק כמו התמונות שראינו השבוע, גם האוטובוס שלי התחיל לעלות באש. שמעתי את הילדים בוכים ומיהרתי לפתוח את הדלת כדי שאנשים יוכלו לצאת", הוא מספר. "האוטובוס התרומם באוויר ונהגי המוניות שהיו סמוך אלינו התחילו לנסות לעזור לטפל בפצועים ולהבהיל אותם לבית החולים הדסה".
בפיגוע נהרגו שישה נערים ונפצעו 24. אחד ההרוגים היה אחיינו של הרב שלמה זלמן אויערבך, מגדולי פוסקי ההלכה החרדים במאה ה־20. בעקבות הפיגוע, הוקם ארגון החסד 'חי"ל - חסד יד לשישה', לזכר הנספים. "צריך להבין שזה היה פיצוץ האוטובוס הראשון בתקופה ההיא. מאז כבר שבענו פיגועים באוטובוסים, אבל אז הפיצוץ זעזע את המדינה. אני עוד זוכר את הרגע שבו הנשיא יצחק נבון הגיע לבקר אותי בבית החולים".
בדיעבד התברר שהמחבל הטמין מזוודת נפץ בתאי המטען של האוטובוס, שהיו אז בתאים העליונים. "אני זוכר היטב שהפיגוע ההוא עורר סערה עולמית. נשיא ארה"ב ג'ימי קרטר מיהר לגנות אותו ואת הרג החפים מפשע הפחדני והמיותר, אש"ף קיבל על עצמו את האחריות לפיגוע והירדנים האשימו את ראש הממשלה בגין. כל מי שחד־שמיעה מבין ששום דבר לא השתנה בתגובות מאז ועד היום", הוא עוקץ.
עין בוכה, עין צוחקת הפיגוע אירע יומיים לפני חגיגות יום ירושלים. לאחר המקרה היו אנשים שסברו שיש לדחות את החגיגות או לבטלן, אך טדי קולק, שהיה אז ראש העירייה, החליט לקיים את החגיגות במועדן, אחרי התייעצויות קדחתניות שנמשכו לאורך כל סוף השבוע. "עם כל הצער, הכאב והזעם, עלינו לחגוג כמתוכנן את יום שחרור ירושלים", פסק ראש העירייה המיתולוגי.
החגיגות נערכו אז כשעין אחת שמחה על ירושלים החופשייה והמשוחררת והשנייה דומעת על ששת הנערים שאיבדו את חייהם ברגע אחד בפיגוע הקטלני. ענבים איננו מסתיר את צערו על החזרה המהירה לשגרת היומיום, שחשפה בפניו את האופי הירושלמי הנדיר שמצליח להסתגל במהירות בלתי נתפסת למציאות החיים הבוערת המלווה את העיר הזאת בחמישים השנים האחרונות. "עצובה לי הקלות שבה חזרו החיים לשגרה - לא רק החגיגות אלא אפילו אני, שחזרתי לעבודה מיד אחרי שהתאוששתי מהפיגוע", הוא מצהיר.
למרות המאמצים לחזור לשגרה, ענבים החליט לעזוב את עבודתו באגד זמן קצר לאחר הפיגוע. "הבנתי שאינני יכול להסיע עוד אזרחים", הוא מסביר, "המראות והזיכרונות היו קשים לי יותר מדי. בכל פעם שעלה נוסע תהיתי אם הוא מחבל ונזכרתי במראות מאותו יום שישי ארור. לא יכולתי לשים מאחוריי את מה שקרה, ועד היום אני נזכר באירוע הנורא הזה".
גם בחברת אגד עשו שינויים בעקבות האירוע. אחרי עוד שני פיגועים ללא הרוגים באותו קו הם החליטו לסגור את קו 12 בשנת 1980 ופתחו אותו מחדש רק עשור וחצי מאוחר יותר, במסלול שונה לחלוטין. "אני לא בטוח עד כמה ההחלטה קשורה לפיגוע, אבל מאז דברים השתנו והתרגלנו עוד יותר לטרור. היום אגד כבר לא יכולה לסגור כל קו שהיה בו פיצוץ, אבל אז הפיגוע באמת זעזע את אמות הספים".
יש טרור - אין פרנסה כשענבים ראה השבוע את ההלם על פניו של נהג קו 12, משה לוי, הוא ידע מיד עד כמה תקופת ההתאוששות שלו צפויה להיות ארוכה. "אני רוצה לנצל את ההזדמנות כדי לבקש ממנו שלא יישבר. צפויה לו תקופה ארוכה של התמודדות לא קלה, אבל חשוב שלא יישבר ושיחזור לשגרה כמה שיותר מהר", הוא מפציר.
אחרי שעזב את אגד ניהל ענבים את מסעדת 'שיפודי הגפן' ברחוב אגריפס. בשנה שעברה הוא נאלץ לסגור את המקום. "אני יכול ל