מסר ראשון של הרב ברלנד לתלמידיו מאז ברח מהולנד: הרב הנמלט פרסם צילום ממקום מחבואו בדרום אפריקה וקרא לחסידיו לבקר אותו.
אחרי תקופה ארוכה שבה שמר על פרופיל נמוך, מאז שברח מהולנד, פרסם הרב אליעזר ברלנד תמונות ראשונות ממקום מחבואו החדש־ישן: דרום אפריקה. ראש קהילת 'שובו בנים' בירושלים, שנמלט מהארץ לפני כשנתיים וחצי בעקבות חשדות לעבירות מין, הגיע לאחרונה לאפריקה במבצע סודי שחילץ אותו מזרועותיהן של רשויות החוק בהולנד, שהורו על הסגרתו לישראל.
מאז בריחתו מהארץ הספיק המנהיג הנודד לעבור בארה"ב, שווייץ, מרוקו, זימבבואה, ומשם נמלט לדרום אפריקה ולהולנד. גורם בקהילה סיפר השבוע שהרב ברח לאוקראינה והוטס משם בחשאי לגיחה נוספת לדרום אפריקה.
שעות ספורות לפני כניסת השבת בשבוע שעבר פרסמו גורמים בסביבתו של הרב הודעה רשמית שבה הכריזו שמנהיגם הנמלט הגיע למקום מבטחים בדרום אפריקה ושהה שם בראש השנה יחד עם כעשרים מתלמידיו הקרובים ביותר. מההודעה עולה שברלנד הזמין את תלמידיו וחסידיו מהארץ ומהעולם להגיע לטקס "הקבלת פני רבו" שייערך במהלך חגי תשרי. במהלך השבוע הובטח שיפורסמו עבורם כתובת מדויקת ומספר טלפון לתיאום הביקורים.
בסביבתו של הרב ברלנד ניסו גם להתל ברשויות החוק. בהודעה מוקלטת ששוגרה לתלמידיו נמסר שהרב מבקש שלא יבואו לבקר אותו בגואטמלה, אף שבעצם כלל לא היה בה. הגבאי של הרב, בנימין מחלב ששוהה בימים אלה בארץ, הודה לעומת זאת שברלנד נמצא בדרום אפריקה ושהבקשה נועדה להטעות את הרשויות, ש"רודפות אותו על לא עוול בכפו" לטענתו.
בשיחה ששודרה בערב ראש השנה ביקש הרב ברלנד מחסידיו לטוס לקבר מנהיג החסידות באומן במקום להגיע אליו. "תעשו את הקיבוץ רק אצל רבנו הקדוש והנורא ורבנו יגן עליכם בזכות שתהיו כולכם בראש השנה ולא לעשות שום התחכמויות, אז אתם תראו את משיח בן דוד", הבטיח הרב ברלנד, שזו השנה השלישית ברציפות שבה נמנע ממנו לבקר בראש השנה בקברו של רבי נחמן מברסלב, הקדיש חלק נכבד משיעורו לחשיבות הקיום של הגויים בעולם. "אסור ששום גוי ימות", מסר לתלמידיו בהודעה מוקלטת. "אנשים חושבים שהגויים הם הפקר, חביב אדם שנברא בצלם - הגוים הם לא הפקר".