תאריך הפעלת הרכבל בעיר העתיקה מתקרב - וכעת ניצב מכשול חדש לפני המיזם החדש: החרדים מכשירים את הקרקע למאבק נגד הפעלתו בשבת. הרכבל החדש עתיד להוביל 6,000 מבקרים בשעה ובכך לפתור את בעיות התחבורה באזור, אלא שכבר כעת גורר המיזם התנגדות להפעלתו בשבתות ובעדה החרדית מאיימים להבעיר את השטח.
עמק הצבאים: רוצים תקציב? אל תחללו שבת מהומות חרדים בגלל הקפה שפתוח בשבת כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet
בעיתון 'הפלס', המזוהה עם סיעת 'בני תורה' שמנהיג הרב שמואל אוירבך, נטען השבוע כי רבני הסיעה יכריעו אם להתעקש על השבתתו בשבת של הרכבל, שיחבר את שער האשפות המוביל לכותל המערבי עם מתחם הסינמטק. מצד שני הציגו בסיעה את הצורך ברכבל ככלי תחבורה שעתיד לפתור בעיות תעבורה בעיר העתיקה הצפופה.
בפלג 'העדה החרדית' כבר הכריזו על פתיחת מאבק בנושא, שככל הנראה יכלול הקצנה בהפגנות השבת המסורתיות. "רק על ידי עמידה איתנה ואמיצה נגדם נצליח להפר זאת", נכתב בביטאון הפלג. עוד נטען בעיתון כי בבניית הרכבל העירייה מבקשת לחבר בין "מקומות השחץ הגרועים בירושלים, ומשם יוביל תיירים ומבקרים לכותל המערבי".
בכתבה, שהתפרסה על פני חמישה עמודים, תוארו מעלותיו ומגרעותיו של הרכבל וחלק מהסיקור הוקדש לסוגיית הפעלתו בשבת. אנשי העיתון שהיו מקורבים למנהיג הרוחני המנוח יוסף שלום אלישיב, מעידים שלפני כמה שנים, בתקופה שאורי לופוליאנסקי שימש ראש העירייה, עלתה הצעה להתקין מדרכות נעות בעיר העתיקה. לופוליאנסקי ביקש שהרב אלישיב יכריע אם לקדם את המיזם, אך הרב ביקש למנוע את קידומו בגלל סוגיית השבת. "מהרגע שמדרכה כזו מוקמת, אין דרך להבטיח במאת האחוזים כי היא לא תעבוד בשבת", הכריע.
סגן ראש העירייה חיים אפשטיין, שמתנגד להפעלת הרכבל בשבת, סיפר כי כשמיזם המדרכה הנעה עלה על הפרק הוא הצליח לאגד קבוצת משקיעים חרדים שהביעו עניין במיזם החדשני, אך אלישיב שלל אותו. "המשקיעים החרדים התלהבו והביעו נכונות להשקיע את הסכום הדרוש כדי להפוך את המיזם ל'שלנו'. ברגע שתהיה לנו שליטה עליו נוכל לחייב הסדר שישבית את המדרכה בשבת וישמור על קדושת השבת בעיר העתיקה", חשף אפשטיין.
הנימוק המשפטי להשבתת הרכבל בשבת נובע מכך שהוא נבנה בגלל בעיות תחבורה ומעבר להיותו מיזם תיירותי הוא נועד לתת מענה תחבורתי. לכן הוא מוגדר כלי תחבורה וחל עליו הסטטוס קוו האוסר הפעלת תחבורה ציבורית בשבת. טיעון נוסף שהחרדים מעלים נוגע לצניעות ולקדושתו של הכותל המערבי, שלטענתם עלולות להיפגע.
העירייה: "הרכבל העתידי עתיד לשמש ככלי תחבורה לכל דבר ולא רק כמיזם תיירותי, ואין כוונה להפעילו בשבת בהתאם לסטטוס קוו הנהוג בעיר ובארץ".