מי רוצה להיות טייס? תוכנית מנהיגות חדשה בשם 'מזנקים ליחידה' שואפת להוציא מתוכה את הטייס האתיופי הראשון בישראל ולהכשיר את בני הנוער בעדה לשירות ביחידות המובחרות בצה"ל.
מלחמת קורבן הפסח של פעילי הר הבית בירושלים עובד משרד הבריאות הצטרף לדאע"ש בסוריה
הצטרפנו אליהם בשבוע שעבר לאימון מפרך, שבו תרגלו התיכוניסטים קרב מגע ונשק, כולל סיטואציות של חוליות מחבלים. על האימון ניצח אלישיב קמחי, מנכ"ל חברת אקט, שבעברו אימן בין השאר לוחמים ביחידות מובחרות בצה"ל ובשב"כ. גולת הכותרת, מבחינת החניכים, היתה כמובן לאחוז ברובה M16 אמיתי.
"להפוך אותם למנהיגים" התוכנית היא פרי של שיתוף פעולה של הארגון הירושלמי 'צעירים במרכז', משרד הביטחון ועמותת 'אלומה' ומטרתה היא לתת לבני העדה אתיופית את הכלים שחסרים להם כדי להצליח בצה"ל. "אנחנו לוקחים חבר'ה שאין להם את היכולות, התמיכה או הקב"א הנכונה כדי להגיע לשירות משמעותי - אם זה ליחידות מיוחדות ואם זה לכל דבר אחר שהם רוצים", מסביר קמחי, מדריך הקורס. "עם כל אחד פה אני יורק דם וכל אחד מקבל ממני שלושה טלפונים בשבוע כדי לבדוק אם הוא מתאמן ואיך הוא מרגיש. הם המשפחה שלי ואני איתם עד הסוף".
במהלך הקורס עוברים החניכים סדרה ארוכה של אימונים וסדנאות במטרה לתת להם יתרון יחסי בשירות הצבאי על פני חבריהם ליחידה. בתוך כך למדו החניכים הצעירים שלל כישורים דרך מגוון פעילויות שונות. באחת מהן הם הגיעו לגן הפעמון מחופשים לאצנים וחמושים בפיסות מידע 'מודיעיני' כדי למצוא חפץ שהוטמן בפינה נסתרת בגן. בפעילות אחרת הם תרגלו מסע של ממש עם אלונקות או כישורי קרב מגע, כדי ששום דבר לא יפתיע אותם כשיגיעו ליחידות שלהם בצבא.
חשוב מכך, מאחר שהקורס מתקיים בשיתוף פעולה עם צה"ל יוכלו בוגריו לקבל 'הנחות' בעניין הקב"א ותינתן להם האפשרות להתמיין ליחידות שייתכן כי בדרך אחרת היו סגורות מבחינתם.
"הרעיון הוא לתת להם פעם אחת בחיים את ההזדמנות להיות יותר טובים מכולם", מסביר קמחי. "בקורס הזה הם לומדים שימוש בנשק - אקדחים ו־M16, קרב מגע, ניווט, הסוואה, דיבור לפני קהל, מסעות עם אלונקה ועזרה ראשונה. המטרה של כל התכנים האלה היא להפוך אותם למנהיגים של הקורס ולתת להם את כל הכלים שצריך".
שואפים גבוה חניכי הפרויקט מגיעים ממקומות שונים בעיר ומרקע שונה, אך נדמה שמה שמשותף לכולם הוא כמויות המוטיבציה והרצון לתרום ולעשות שירות משמעותי. "אני רוצה להגיע ליחידה מובחרת", מספר מנדה טסרה, תלמיד כיתה י"ב מתיכון הרטמן. "אני בא כל שבוע וגם זה לא מספיק לי. אמנם זה אימון אינטנסיבי וקשה, אבל אני רוצה להגיע רחוק וזה דורש אימונים, אז אני גם עושה כושר בבית, רץ, עושה שכיבות שמיכה ועוד הרבה דברים. בשבוע שעבר למשל כאבה לי הרגל אבל אמרתי זה הכל בראש והכל עניין של רצון".
טסרה מאמין כי האימון האינטנסיבי שהוא עובר כעת יעזור לו גם בצבא. "האימון תורם לי לדעת איך להחזיק נשק, לדעת מה זה קרב מגע או הסוואה. וזה גם משהו לחיים. למדתי שכשיש משהו קשה אז תמיד יש נקודות שבירה אבל אז ממשיכים הלאה.
"היו לנו שיחות עם אנשים ולמדנו על האנשים הגדולים בצה"ל שעברו דרך ארוכה. בקורס גם עזרו לי להבין שאני יכול להגיע רחוק. חשוב לי לתרום כי בעיניי זה חלק מלחיות בחברה הישראלית. כל אחד צריך לשאוף לעשות כמה שיותר. אני רוצה לעשות שירות משמעותי שיספק אותי ושאוכל להגיד 'וואלה, הגעתי לאיפה שרציתי'".
ד', תלמיד י"ב בתיכון דרור ואחד החניכים בתוכנית, נמצא בימים אלה בשלב השני של מיונים לקורס טייס. "בהתחלה לא חשבתי שאגיע למיונים של טייס ונראה לאן אגיע עם זה", הוא אומר. "היום אני ממש רוצה להיות שם ולא מוכן לוותר. כל החבר'ה שלי בבית הספר אומרים, 'מה, אני אהיה ג'ובניק?' אבל אני מסתכל על זה ממקום של לתרום כמה שיותר ולהוכיח את עצמי. חשוב לי להגיע ליחידה מובחרת ולהגיע כמה שיותר גבוה כי זה מוכיח כמה אתה באמת שווה.
"דברים שלמדתי בקורס ממש עזרו לי במיונים הראשונים כי ידעתי מה הולך להיות שם, ואם לא הייתי בתוכנית הזאת הייתי מגיע לשם ממש מבולבל. האימונים ממש רציניים. המדריך עובד איתנו על רצינות. הוא אומר שכשאתה הולך על משהו אז קח את זה עד הסוף".