אבישג (שוגי) בורנשטיין, צעירה ירושלמית שגדלה והתחנכה בעולם החרדי, עשתה מעבר בין שני עולמות קיצוניים: אחרי ניסיון נישואים שכשל היא עזבה את החברה החרדית המסוגרת והחלה לתקלט במסיבות ובמועדונים ידועים בעיר.
מיהו בית המדרש שתמך בקיום גמר כוכב נולד בעיר? חדש בירושלים: כוכבת חרדית נולדת כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet
לאחרונה מופיעה בורנשטיין בסופי שבוע במועדון ה־Freedom במרכז העיר. "לא הרגשתי טוב עם עצמי, ואחרי הדרך הארוכה והקשה שעברתי מצאתי את המפלט שלי במוזיקה", היא מספרת.
"מה שהרבי אומר" בורנשטיין (27) גדלה בירושלים, עברה עם הוריה לזיכרון יעקב, שם למדה בסמינר לבנות 'בית יעקב' השייך לחינוך האשכנזי־חרדי. הוריה חזרו בתשובה לפני שנולדה והצטרפו לזרם 'חזון איש' הנחשב למחמיר, אך בורנשטיין לא הסתדרה עם החינוך הנוקשה. כשהגיעה לגיל 18 זכתה לשידוך מיוחד עם בן של רב בישיבה נחשבת, ואחרי כשנה פירק הזוג הצעיר את החבילה.
היא המשיכה באורח חיים חרדי־לייט, עד שלפני שלוש שנים החליטה ללכת עם האמת שלה ויצאה בשאלה.
'מסיבת המעבר' נערכה ביום הולדתה ה־24 במועדון בתל אביב, אז החליפה בורנשטיין את הלבוש החרדי המחמיר ללבוש חילוני וליברלי. "אני מאוד מתחברת ליהדות, אבל אף פעם לא התחברתי לאורח החיים החרדי", היא מסבירה. "עושים דברים רק כי הרבנים אמרו. זה נראה לי לא לעניין. כל הזמן חיכיתי להתבגר ולעזוב את העולם הזה. זה נראה לי מאוד לא אמיתי".
בשנה האחרונה החלה בורנשטיין ללמוד מוזיקה, ולפני שלושה חודשים החלה לעסוק בתחום הזר לעולם החרדי. את ההופעה הראשונה שלה במועדון ה־Freedom קיבלה באמצעות יחצן שהכיר בינה לבין בעלי המועדון. בהמשך עלתה לעמדת הדי.ג'יי ותקלטה באירועים נוספים, כמו מסיבה של ארגון הלל ליוצאים בשאלה שהתקיימה באכסניית מצדה.
היא משלבת את העיסוק החדש במקביל לעבודתה באגף מערכות המידע של משרד המשפטים ומקדישה את שעות הלילה כדי לתקלט במסיבות ולהקפיץ בליינים על רחבות הריקודים.
חיים כפולים המעבר החד בין העולמות גרם לבורנשטיין להתנתק ממשפחתה. גם כיום אמה מסרבת לקבל את דרכה החדשה. עם זאת, בשלב כל שהוא הם חזרו לתקשר איתה, ואביה אף השלים עם החלטתה והביע הסכמה להשתתף במסיבה שבה תקלטה.
לדבריה, עד גיל 24 הגברים שאיתם יצאה למטרת נישואין ביקשו למנוע ממנה מלצאת לשוק העבודה, וכשהחליטה לשבור את הטאבו מצאה את עצמה ללא ניסיון וידע תעסוקתי.
לבסוף התקבלה לתקופת ניסיון כמזכירה בחברת הייטק. "לא ידעתי כלום. הייתי בורה בחשבון ובאנגלית והסכימו לתת לי חודש ניסיון. ככה התקדמתי, במזל, אחרת הייתי נשארת מזכירה כל החיים", היא מספרת.
איך הגעת למוזיקה? "מאז שאני זוכרת את עצמי אהבתי מוזיקה ורציתי לעסוק בזה, רק שלא היה לי אדם שיהיה מורה הדרך שלי. עד שקישרו אותי למורה שמלמד אותי לנגן וליצור. זה היה נס בשבילי. הייתי בתקופה מאוד קשה, בבדידות איומה ואפילו נמאס לי מהחיים. אחרי הדרך הארוכה שעברתי מצאתי את המפלט שלי במוזיקה.
"אנשים חושבים שיש לי מלא חברים כי אני פופולרית בפייסבוק, אבל בשורה התחתונה, כשבא לי לבכות אין לי כל כך את מי לשתף. לקח לי המון זמן עד שקניתי את הציוד המוזיקלי, ובכל פעם כשבא לי להירגע עם עצמי אני מנגנת".
המורה שלה למקצוע הוא די.ג'יי בן מלכה, שפגש בה במקרה כשבורנשטיין בילתה במסיבה. "היא הראתה התעניינות ורצינות גדולה וכשהבאסס נסגר היה לי יותר זמן ללמד אותה", מספר מלכה.
בורנשטיין מציינת כי היא מאוד מתחברת לסגנונות מוזיקה משנות השישים עד שנות התשעים, אך מנגנת טראנס. "גם כשהייתי חרדית הייתי מאזינה למוזיקה חילונית ולועזית, וזה מה שאני מתקלטת היום".
איך את מתמודדת עם המעבר בין העולמות? "זה עולם שמאוד זר לי, אבל אנשים סביבי תומכים ונותנים לי אהבה. אני כל הזמן אומרת למורה שלי, 'תן לי פידבקים', כי רק כשמאמינים בי אני מראה יכולת ורצינות לעשות את זה. המקום החדש שלי מאוד מעלה לי את הביטחון ומחזק אותי. כשהקהל מוחא כפיים בסיום - זה שם אותי במקום הכי מאושר שיש".
יש גם קהל חרדי במסיבות שלך? "ברור שיש. מאוד מפריע לי שנשים חרדיות יוצאות למועדונים והילדים שלהן בתלמודי תורה, הכל מאחורי תחפושת. אני העדפתי ללכת עם הדרך שלי ובסגנון שלי. העולם לא נגמר אצל מי שיוצא בשאלה. למרות כל הקשיים והניתוק אפשר לפתח אפיקים חדשים שירימו את הבן אדם. לא מוכרחים להישאר בעולם החרדי ולחיות חיים כפולים וצבועים".