בכניסה לביתו המהודר של אברהם פרסטר ניצבו בשבוע שעבר חנוכיות. בדיוק כמו בהלכה הנרות עמדו מול החלון, וכמנהג אשכנז כל ילד שהגיע לגיל מצוות הדליק חנוכייה משלו. לרגע נעצרנו לתהות אם טעינו בכתובת או שמא בכל זאת אירע נס חנוכה ומשפחת פרסטר חזרה לחיקו של עולם התורה והמצוות. דקה לאחר מכן פרסטר מיהר להרגיע אותנו שאכן הגענו למקום הנכון ושום נס חנוכה לא אירע. "לא יצאנו בשאלה, כי אין לנו שום שאלות, אבל עזבנו את העולם החרדי ואת עולם התורה והמצוות ואין לנו שום כוונה לחזור אליו", הוא מבהיר.
תופעה: זוגות חרדים חוזרים יחד בשאלה החרדים תועדו עם חשפניות - וסולקו מהלימודים כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet
כמעט שנתיים חלפו כבר מאז שפרסטר, שהיה עד אז מכוכבי התקשורת המובילים ברחוב החרדי ושדר מוביל ב'רדיו קול חי' יצא בשאלה יחד עם משפחתו, ובעולם החרדי עדיין לא נרגעים מהצעד הדרמטי.
"מאז שאורי זוהר חזר בתשובה אני לא חושב שראינו מהפך כל כך דרמטי. פרסטר הוא בשר מבשרה של חסידות בעלז. יציאה בשאלה שלו שקולה לחזרה בתשובה של יאיר לפיד או ליציאה בשאלה של ישראל אייכלר", מסביר גורם בעולם התקשורת החרדי.
המייצגים של המגזר כבן לאחת המשפחות הבולטות בחסידות בעלז, אברהם יוסף פרסטר נחשב תמיד לבשר מבשרה של החסידות. "לא היינו מהמתנדנדים - תמיד הקפדנו על תורה ומצוות אפילו מעבר למה שצריך. היינו המייצגים של המגזר. איש לא האמין שיש לנו הרהורים קיומיים מסוג כלשהו", הוא משחזר.
פרסטר מגיע ממסורת בעלזית מפוארת. אביו, הרב מרדכי פרסטר, היה חבר במועצת העירייה מטעם סיעת דגל התורה ושימש כאיש המבצעים של החסידות. "אבא שלי ארגן את הברית של הבן האדמו"ר, את הבר־מצווה שלו ואת החתונה שלו. הוא היה ועודנו אחד האנשים המקורבים ביותר לאדמו"ר", מסביר בנו.
בנוסף, פרסטר האב היה בין אלה שבנו את המרכז של חסידות בעלז בירושלים, שנחשב לאחד המוסדות החסידיים המפוארים ביותר בעולם וכולל יותר מאלפיים מקומות ישיבה לגברים, ואף מעבר ישיר לתוך ביתו המפואר של האדמו"ר. "הרבי אמר תמיד שזה יהיה מקום משכנו של המשיח. זה היה הבייבי הפרטי שלו והוא היה מעורב אישית בבניית המוסד", נזכר אברהם פרסטר.
פרסטר, שהיה בן 13 כשהמוסד נחנך, זוכר את הגיל הזה מסיבות אחרות. "החסידות החליטה לפתוח מוסד חדש באשדוד, וכדי לחזקו היא שלחה אליו שמונה תלמידים מצטיינים מירושלים, שמונה תלמידים מבני ברק ושמונה תלמידים מאשדוד. האדמו"ר ביקש ממני ללכת ללמוד שם, וכשהוא מבקש - אתה מבצע". החיים באשדוד היו קשים מנשוא עבור פרסטר הצעיר, שביקר בירושלים רק פעם בחודש. "סבלתי מאוד באשדוד. הבניינים ברחוב חולקו לאזורים: האזור השחור שבו גרו הספרדים והאזור הלבן של האשכנזים. אף ספרדי לא היה יכול להיכנס לרחוב שבו חיו החסידים".
גם אופי הלימודים בישיבה איכזב את פרסטר. "לא ראיתי שום דבר מיוחד בלימוד. צנזרו את החומר, לא למדנו את ספרי הנביאים והכתובים. לא למדנו מקרים בגמרא שעוסקים בנושאים רגישים, וכך יצא שלמדנו רק סוגיות שלא הבנו למה הן רלוונטיות עבורנו".
אחרי שנתיים עבר פרסטר למוסד החסידות בתל אביב. "המוסד שכן אז ברחוב שינקין, וזה היה קסום בעיניי. אמנם החלונות בישיבה היו אטומים ומכוסים, אך עדיין כשיצאנו הביתה יכולנו להתרשם ממה שקורה בחוץ ומהעולם התרבותי, וזה היה שונה ומעניין מבחינתנו".
חסיד מסוג אחר פרסטר היה מאז ומתמיד חסיד מסוג אחר - חקרן ודרשן, מחפש תשובות לשאלות קשות. קשה לא לתהות עד כמה רחוק היה מגיע באקדמיה אלמלא היה חרדי. "אמנם התעודה היחידה שיש לי זו תעודת לידה, אבל תמיד הקפדתי לקרוא ספרים - לא רומנים ודברים דמיוניים, אלא ספרי ידע, ומעולם לא התעייפתי מכך. כאב לי לראות שבישיבה זה שונה".
הביקורת של פרסטר על אופי הלימוד בחסידות התפוגגה כשהתחתן בגיל 21 עם זהבה לבית רוזנשטיין, בת דודו של חבר מועצת העירייה שלמה רוזנשטיין. "אפילו לא ידעתי איפה היא גרה כשנסענו לראות אותה - רק אמרו לי שהיא לא מבני ברק. ישבנו שעה, היא שתקה ואני דיברתי. בדרך חזרה אבא שלי שאל אותי מה דעתי, אמרתי שנראה לי שבסדר וככה התחתנו".
למחרת הודלקו הנברשות בבית הכנסת של החסידות כדי לחגוג את אירוסיו של זקן החסידים הרווקים. "120 נערים מהשכבה שלי כבר היו נשואים, רובם כבר היו הורים והלחץ החברתי היה עצום. זהבה עוד היתה בגיל המתאים אבל אני הייתי ממש קשיש", הוא מחייך.
תמונת החתונה של השניים קסומה. שני ילדים חסידים מסתכלים זה בזה במבט נבוך וצנוע ומנסים להבין את המצב החדש שאליו נקלעו. "היתרון היחיד במצב החדש היה שלהבדיל מחתונות חרדיות רגילות, שבהן אין מתנות, אנחנו קיבלנו 60 אלף שקל בזכות העובדה שהיו לנו גם אורחים חילונ