התאונה האחרונה שבה היה מעורב רכבו של השר איתמר בן גביר העלתה שוב את השאלה לגבי קלות השימוש ב"צ'קלקה" (פנס מהבהב) בישראל. אז לכמה נהגים בישראל מותר בעצם להשתמש בצ'קלקה, ומה קורה כשמישהו עושה זאת כשאסור לו?
4 צפייה בגלריה
ניידת משטרה
ניידת משטרה
(צילום: רועי אלמן)

אין אדם בישראל שלא עמד בפקק, וגילה רכב עם צ'קלקה מהבהבת "חותך" את הפקקים בניגוד לחוקי התנועה הרגילים. נדמה שבשנים האחרונות זינק מספרם של כלי רכב כאלה, שעבורם הפקקים האלו לא קיימים. לאורך השנים ביקשו מספר גופי תקשורת את הנתונים המשתמשים ממשרד התחבורה, כי מסתבר, שחוץ ממשטרה, כוחות ההצלה, הביטחון וכיבוי האש, יש עוד רשימה סודית של בכירים הזכאים לצ'קלקה.

למי מותר פנס כחול?


בישראל קיימת חלוקה ברורה של צבעי אורות מהבהבים - רכבי עבודה כבדים: צ'קלקה צהובה-כתומה; רכבי שיטור עירוני: צהוב-כחול; מד"א וכיבוי והצלה: אדום; שב"ס ומשטרה – כחול או כחול-אדום; רכבים אחרים, כאמור, מחויבים באישור מיוחד כדי להתקין אור מהבהב, לרוב כחול.
הזכאים לקבל צ'קלקה כחולה הם אלו שתפקידם מוגדר כמציל חיים, או בלשון בחוק: "בעל תפקיד הממלא תפקיד הכרוך בהצלת חיי אדם ו/או בטחון המדינה, אשר נוכחותו הדחופה במקום מסוים חיונית והכרחית לאור הסמכויות המוקנות לו בלבד. וכן בעל תפקיד שנוכחותו הדחופה במקום מסוים חיונית והכרחית לצורך קבלת החלטות הרות גורל".

4 צפייה בגלריה
צ'קלקה
צ'קלקה
צ'קלקה
(צילום: Shutterstock)

ואם חשבתם שאתם מספיק חשובים - אז מסתבר שלא, כי תקנה אחרת אומרת: "לא ישמיע אדם ברכב מנועי אות אזהרה בסירנה או בכל כלי או אמצעי אחר ולא יפיץ אור מהבהב צבעוני, אלא אם תקנות אלו מורות אחרת או אם ניתן לו היתר לכך מאת רשות הרישוי".
משרד התחבורה העביר לבקשת "ידיעות תקשורת" רשימה חלקית ומצומצמת של אלו הזכאים לשים את האור הכחול על הגג ולהשתמש בו, כאמור, בעת הצורך:
שרי ממשלת ישראל (38 שרים בשנת 2024), סגני שרים (5), משרד ראש הממשלה (כל השיירה), המשרד לביטחון פנים – מנהל אגף ביטחון, חירום וסייבר; משרד החוץ – חברת מיקור חוץ; משרד הביטחון, שזה כולל: ראש רשות חירום לאומית במשרד הביטחון, ראש המטה לביטחון לאומי במשרד הביטחון, ראש הממונה על הביטחון ומנכ"ל משרד הביטחון.
אחריהם, משרד המשפטים: היועץ המשפטי לממשלה, המשרד לחקירות שוטרים – רכב מבצעי (לא מוגדרת כמות), החוקר הראשי של משרד התחבורה, וגם, קצת מפתיע, בכירים בחברת החשמל ורשות שדות התעופה (לא מוגדרת כמות).
לגבי כנסת ישראל - אז לקצין הכנסת, כמו גם ליו"ר ועדת חוץ וביטחון, יו"ר האופוזיציה ורכבים מבצעיים של משמר הכנסת (לא מוגדר).
בנוסף: ראש המוסד, ראש השב"כ, נשיא המדינה ובית הנשיא וכן חטיבת החקירות ברשות המיסים (לא מוגדר) – לא ברור למה האחרונים זכאים לאורות כחולים.

4 צפייה בגלריה
משה ליאון
משה ליאון
מותר לו. ראש עיריית ירושלים משה ליאון
(צילום: אלכס קולמויסקי)

מי שעוד ברשימה מסיבות מוזרות כאלו ואחרות: ראש עיריית ירושלים, אגף הביטחון של רכבת ישראל, רכבי סיור והצלה של חברת דרך ארץ – כביש 6, ניידות סיור ובטיחות של חברת נתיבי ישראל ונתיבי הגז הטבעי לישראל.

ומה המספר המלא?


כשניסינו לברר כמה רכבים עם אורות כחולים מסתובבים בכבישי הארץ, הגיבו במשרד התחבורה: "הרשימה אינה כוללת את כל הגופים מקבלי ההיתרים, שכן ישנם גופים שלא ניתן לפרסם את שמם כמי שקיבלו היתר, וזאת מטעמים של שמירה על ביטחון המדינה. בנוסף, גם לא בכל הגופים מפורטת רשימת בעלי התפקידים מקבלי ההיתרים. יצוין כי בגופים בהם כן מפורטים בעלי תפקידים, לא בהכרח מדובר בכל בעלי התפקידים מקבלי ההיתרים, שכן ישנם בעלי תפקידים שלא ניתן לחשוף אותם מהנימוק של ביטחון המדינה".

4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד
ראש הממשלה יאיר לפיד
מותר ליו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד
(צילום: אבי מועלם)

כמה היתרים בסך הכל ניתנו? במשרד השיבו: "לרוב הגופים המפורטים ברשימה ניתנו מספר היתרים, לעיתים אף עשרות היתרים, בהתאם למספר הרכבים הנדרשים לצורך ביצוע תפקידם. מאחר שמרבית הגופים הם גופים ביטחוניים / מסווגים, לא ניתן למסור את כמות הרכבים אשר קיבלו היתרים. לפיכך, הרשימה שלהלן כוללת עשרות בודדות של גופים / בעלי תפקידים, מתוך כ-1,500 היתרים שניתנו בתקופה הרלוונטית". בקיצור, יש להרבה מאוד רכבים ברכבי הארץ – צ'קלקות.

ויש מי שמחליטים לבד


וכמובן קיימת התופעה של צקלקות פיראטיות, של מי שעושים דין לעצמם. במבצע משטרתי רחב היקף בחודשים ינואר-פברואר האחרונים, הספיקה משטרת ישראל לתפוס עשרות רכבים שהותקנו בהם אורות כחולים מהבהבים שלא כדין, או נהגים שעשו שימוש באורות הללו שלא במקרה חירום, ובהם נתפסו עבריינים, כנופיות פשע, אך גם נהג של שר שנסע להביא אותו מהבית בשגרה ואפילו סוכן מוסד שנסע להחזיר את בתו הביתה, והרשימה עוד ארוכה.
האם ההרתעה תצליח? לא בטוח. תקני משטרת התנועה עומדים על 450 ניידות בכל משמרת, אך בפועל ישנן 126 ניידות לכל משמרת ובכל הארץ, כי פשוט אין כוח אדם. במשטרת התנועה מבהירים בכל מקרה: "כל רכב עם אור כחול – נבדוק. מי שאין לו אישור לאורות כחולים, או שמדליק אותם למרות שלא מדובר במקרה חירום – יקבל הזמנה לדין. אם גם הנסיעה שלו כוללת עבירת תנועה, כמו נסיעה על השול, אז הוא יקבל גם דו"ח בהתאם. ונקווה שחומרת הענישה גם תהיה בהתאם".
תגובת משרד התחבורה: "ועדת פנס כחול מורכבת מגורמים בכירים ומקצועיים, שדנים בבקשות לעומקן. בוועדות נוכחות יועצות משפטיות של משטרת ישראל ומשרד התחבורה, במטרה לוודא שהוועדה פועלת לפי הנוהל. אישור שימוש בפנס כחול ניתן לתקופה קצובה, רק לבקשות שעומדות בקריטריונים ועברו את אישור הלשכה המשפטית. המידע אודות הסיבות לאישורים ומספרם מופיעות בפרוטוקולים של הוועדה, הכוללים מידע מסווג ו/או רגיש ולכן אינו מפורסם, גם לא במסגרת חוק חופש המידע".