אם אפשר, תמיד עדיף להתאפק עד שמגיעים הביתה, אבל לפעמים אין ברירה וחייבים לקבל את ההחלטה —  להיכנס לשירותים הציבוריים. ברוב המקרים מדובר בחוויה לא נעימה, אך בחלקם היא יכולה דווקא להיות מפתיעה.
6 צפייה בגלריה
שירותים ציבוריים
שירותים ציבוריים
שירותים ציבוריים
(צילום: Canva)
יצאנו למסע במרכזי הקניות והבילוי הגדולים של ירושלים בשביל לבדוק את הרמה של השירותים הציבוריים במקום. התחזוקה, הניקיון, הריחות, הנגישות והנוחות. אלו מסקנות הבדיקה.

קניון מלחה | ציון: 7

סבב הבדיקות החל ביום ראשון לקראת הצהריים, בקומה 3 של קניון מלחה, שם היו 6 תאי שירותים לנשים ו-1 לאנשים עם מוגבלות.
תקינות הדלתות: בסדר גמור.
ריח: סביר.
נייר טואלט: אין בכלל.
רמת הניקיון: לא יותר מסבירה, באחד מחדרי השירותים היה תיקן מת (!) והמסדרון שהוביל לשירותים היה מלוכלך.
חדר הנקה: גדול אך קצת חנוק. אהבנו את העובדה שהמקום מחולק לחדרונים קטנטנים עם וילונות, לטובת פרטיות המניקות. השירותים הצמודים לחדר ההנקה היו מאוד מלוכלכים, לא היה שם נייר טואלט וגם שם היה ג'וק.
בקומה השנייה של הקניון היו 7 תאים לנשים ו-1 לאנשים עם מוגבלות שהיו נעולים למשך זמן ממושך. הדלתות היו תקינות, הריח סביר ומעלה, היה נייר טואלט בכל התאים ורמת הניקיון יותר ממשביעת רצון.
ליד אזור ההסעדה היה מקבץ נוסף של 10 תאי שירותים לנשים. הריח היה נעים בסך הכל, היה נייר טואלט בכל התאים וגם כאן התא לאנשים עם מוגבלות היה נעול זמן ממושך ולכן לא יכולנו לבדוק אותו. "חדר המשפחה" המיועד למניקות היה זעיר והמקום לא היה מספיק מאוורר.


6 צפייה בגלריה
ממילא
ממילא
השירותים בקניון מלחה
(צילום: אבישג זוהר)

תגובת קניון מלחה: "אנו פועלים כל העת לתת ללקוחותינו את השירות הטוב ביותר ולדאוג לרמת הניקיון טובה ונעימה. נקודתית בנושא הימצאות הג׳וק המת - אנו עושים ריסוס קבוע אשר תוגבר בשבועות האחרונים לאור העלייה בגל החום שהיה, ולכן נמצא הג׳וק המת. אנחנו משקיעים רבות בשמירה על רמה גבוהה של ניקיון".

קניון ממילא | ציון: 8

זה היה המקום האחרון שבו ביקרנו ביום הסיורים הראשון. נכנסו לשירותים המרווחים והנאים שבקומה השנייה, שם היו 14 תאים לנשים ו-1 לאנשים עם מוגבלות.
תקינות הדלתות: בסדר גמור.
ריח: נחמד.
נייר טואלט: היה נייר טואלט בכל התאים וכמעט כל מתקני הסבון היו מלאים.
רמת הניקיון: יחסית נקי, לא מעט חתיכות נייר טואלט על הרצפה ויש בהחלט מה לשפר.
חדר הנקה: קטן יחסית, כסאות פשוטים והמקום לא נראה נוח ומזמין.
6 צפייה בגלריה
קניון מלחה
קניון מלחה
קניון מלחה
(צילום: אבישג זוהר)

גם השירותים בקומה השנייה היו נאים - עם 6 תאים לנשים ו-1 לאנשים עם מוגבלות. הדלתות היו תקינות וגם הריח. היה נייר טואלט בכל התאים וסבון כמעט בכל המתקנים. חדר ההנקה קצת פחות נקי ועדיין מדובר במקום נאה ונעים.
תגובת קניון ממילא: "אנחנו עובדים על תוכניות לשיפוץ השירותים כולל חדר ההנקה".

קניון הדר | ציון: 9

מיד בתום הבדיקה הראשונה נסענו לקניון הדר, כך שלא יהיה מצב בו מרכז קניות אחד נמדד ביום עמוס ואחר ביום רגוע. בקומה הראשונה היו 11 תאי שירותים לנשים ו-1 לאנשים עם מוגבלות.
תקינות הדלתות: בסדר גמור.
ריח: נעים.
נייר טואלט: יש בכל חדרי השירותים שבדקתי.
רמת הניקיון: נקי יחסית.

6 צפייה בגלריה
קניון הדר
קניון הדר
קניון הדר
(צילום: אבישג זוהר)

חדר הנקה: המקום היה נעול ורק אחרי שדפקתי על הדלת, האם שהיתה בפנים פתחה לי. המקום היה גדול, יפה, מרווח וגם מריח נפלא. האם שהניקה שם את בנה בן ה-5 חודשים, אמרה "מעולם לא הייתי בחדר הנקה שכל כך נעים וכיף לשבת פה". מצד שני, מתברר שכאן לא חשבו להתקין וילונות, מה שמאלץ את מי שמניקה לנעול את החדר. אם אם נוספת רוצה להיכנס, חייבים להפסיק את ההנקה, כדי לפתוח את הדלת.
בקומה השנייה היו 12 תאי שירותי לנשים, עם דלתות תקינות, ריח נעים, נייר טואלט בכל התאים. פה ושם היו שאריות של נייר טואלט על הרצפה, אבל בסך הכל נקי. חדר הנקה היה נעים, מרווח ומריח טוב ויש גם בונוס - תא שירותים מיוחד לילדים שבו אסלה וכיור בגובה מותאם לזאטוטים וגם הריח היה מעולה.
תגובת קניון הדר: "ניקיון הקניון ובפרט ניקיון השירותים עומד לנגד עיננו כערך עליון ואנו עושים כל שנדרש על מנת לשפר באופן יום יומי את חווית המשתמש. לעניין קהל הנכים הדגש אף יותר והרגישות גבוהה. אנו מנקים מדי יום כ-90 תאי שירותים! אין לזה אח ורע בחמישה מפלסים שונים עם דריסת רגל תכופה ודינמית. ביום זה הייתה תקלה בחדר נוחיות זה שתוקנה עוד באותו היום. לעניין חדר ההנקה – רעיון מעולה, נאמץ ליישום מיידי".

קניון רמות | ציון: 3

לכאן הגענו בצהרי היום השני למסע הבדיקות, כדי לא לבצע את הביקור כשיש עומס קונים. זה גם המקום לגילוי נאות - כותבת שורות אלה עבדה מספר חודשים באחת החנויות של הקניון הזה. התחלנו את הבדיקה בקומה השנייה שם היו 11 שירותים לנשים (כולל 1 עם מכסה אסלה שבור) ותא שירותים נסוף לאנשים עם מוגבלות. במסדרון שהוביל למקום היה ריח חריף של בושם שניסה כנראה להסוות ריח לא סימפטי, אבל התוצאה היתה לא נעימה.
תקינות הדלתות: דלת אחת היתה תקולה.
ריח: להבדיל מהמסדרון, הריח בחדרי השירותים היה נחמד.
נייר טואלט: בכל התאים היה נייר.
רמת הניקיון: למרות שבזמן הביקור היתה עובדת ניקיון, המקום לא היה מספיק נקי. דווקא השירותים לאנשים עם מוגבלות היו סבירים, כולל רמת הניקיון והיתה גם מראה גדולה שמעניקה אווירה טובה.
חדר הנקה: גדול ומרווח, אבל האוויר היה חנוק ולא נעים. חבל.
בקומה הראשונה, המצב היה טוב יותר, החל מהריח הנעים במסדרון המוביל לאזור שבו 11 שירותים לנשים ו-1 לאנשים עם מוגבלות. דלת אחת לא נסגרה, היה נייר טואלט בכל התאים, והניקיון היה טוב יותר מאשר בקומה השנייה, אבל עדיין אפשר היה להשתפר.
חדר הנקה: מרווח וגדול, אבל מלוכלך ומחניק. מיהרנו להימלט.

6 צפייה בגלריה
קניון רמות
קניון רמות
קניון רמות
(צילום: אבישג זוהר)


תגובת קניון רמות: "בקניון עוברים מידי יום כ-30,000 איש מתוכם ילדים רבים ויחד עם זאת מגיע גם הצורך בתגבור התחזוקה והניקיון. בימים אלו הקניון נמצא בשלב ביניים לקראת תכנית שתעשה שינוי משמעותי בנושא הניקיון. התכנית תחל לפעול בע"ה בתחילת יוני ואז יהיה ניכר לעין השינוי לטובה בנושא. בנוסף, השירותים המדוברים לפני שיפוץ כללי וחידוש הדלתות והמחיצות. בימים הקרובים יחלו גם לבנות 2 מעליות גדולות במרכז הקניון, על מנת להתמודד עם העומסים במעליות. מזמינים את הלקוחות להמשיך לעדכן אותנו בכל דבר על מנת שנוכל תמיד לשפר ולייעל עוד ועוד, אנחנו משתדלים להיות קשובים לכל צורך ולתת מענה בהתאם".

קניון לב הפסגה | ציון: 4

התחנה השלישית במסע היה קניון לב הפסגה שבפסגת זאב. היה רגוע יחסית ותנועת הבמקרים דלילה יחסית לכן הופתענו מהמצב של השירותים בקומה השנייה, שם היו 11 תאי שירותים לנשים ו-1 לאנשים עם מוגבלות.
תקינות הדלתות: בסדר גמור.
ריח: בכניסה מאוד נעים, אבל בחדרי השירותים פחות.
נייר טואלט: בחלק מהתאים לא היה נייר.
רמת הניקיון: שאריות נייר טואלט על הרצפה וכמעט כל מתקני הסבון היו ריקים.
חדר הנקה: כסאות פשוטים ועמדת החתלה. המקום פשוט לא נראה מזמין.

6 צפייה בגלריה
קניון לב הפסגה
קניון לב הפסגה
קניון לב הפסגה
(צילום: אבישג זוהר)

בקומה ה-1 בדיוק ניקו ולכן אי אפשר היה לבצע את הבדיקה, אבל נכנסו לחדר השירותים לאנשים עם מוגבלות שלא היה נקי וגם הריח לא היה נעים. גם חדר ההנקה, בדומה לקומה השנייה, לא הרשים אותנו.
תגובת קניון לב הפסגה: "הנהלת קניון לב הפסגה נותנת דגש רב ומעניקה את מלוא תשומת הלב לנושא הניקיון והאחזקה. אנו מתייחסים ברצינות רבה לממצאים העולים מפנייתכם ומבקשים להבהיר כי הושקעו מאות אלפי שקלים בשיפוץ תאי השירותים והציוד הסניטרי וזאת לטובת קהל לקוחותיו.
"אנו מתייחסים במלוא הרצינות לבדיקתכם ונפעל מיידית כדי לתקן ולשפר,יחד עם זאת אבקש להביא לידיעתך שבקניון לב הפסגה קיימים עובדי ניקיון ייעודיים לתאי השירותים שאינם יכולים, מטבע הדברים, להיות בו זמנית בכל תא ותא, ומשכך יכול להיווצר מצב בו יהיה למשל, מחסור נייר טואלט לפרק זמן קצוב בהתאם למיקום עובד הניקיון. קניון לב הפסגה מחויב לספק לקהל לקוחותיו חוויית קניה נעימה ונוחה ונעשה כל שביכולתנו כדי להמשיך ולשמור על רמת ניקיון גבוהה לא רק בתאי השירותים, אלא בכל שטחי הקניון".