ריבוי הנשים ההרות שבעליהן נפלו במלחמה והמחשבה על היתומים שלא יכירו את אביהן טלטלו את מעצבת הפנים החרדית שירה סרוסי (26), אם לשתיים משכונת רמות. רק שנה וחצי קודם לכן, בעת שהיתה בהריון עם בתה, נפטרה אמה. "זה היה כל כך דרמטי בשבילי כי אמא שלי היתה כל החיים שלנו ממש. פתאום זה היה ללדת לבד וחור שנפער. אומנם התגברתי, אבל הנשים הצעירות האלה, שהתאלמנו בעקבות המלחמה, כל כך תפסו אותי. זה הבעל, זה האבא של התינוק הזה".
2 צפייה בגלריה
שירה סרוסי ויהודית קויט
שירה סרוסי ויהודית קויט
שירה סרוסי ויהודית קויט
(צילום: mynet)

סרוסי מגדירה עצמה "מעצבת פנים מהנשמה" ומאמינה שעיצוב תורם לנפש ולכן היא החלה לחשוב כיצד תוכל לתרום. יהודית קויט, החברה הטובה והשותפה למיזם, צפתה בסרטון של אלמנות מלחמה הרות בערב שערך לכבודן הנדבן הירושלמי שי גראוכר. "זה מאוד חיבר אותי, לראות פתאום את הפנים והשמות. קלטתי יותר מה זו הטרגדיה הזו. ואז שירה התקשרה ואמרה לי שהיא חשבה על רעיון מטורף. אמרתי לה: 'מה, לעצב חדרי תינוקות?' וכך זה התחיל". השתיים הקימו את מיזם 'קומי אורי' - המאחד בהתנדבות בעלי עסקים בתחום העיצוב והבנייה להקמת חדרי תינוקות למען אלמנות צה"ל שצפויות ללדת.

2 צפייה בגלריה
דוגמה לעיצוב חדר תינוקות
דוגמה לעיצוב חדר תינוקות
דוגמה לעיצוב חדר תינוקות
(הדמיה: שירה סרוסי ויהודית קויט)

"מאוד היה קשה להגיע אליהן כי כל מי שמכיר אותן מאוד מגונן שלא יפנו אליהן סתם. מרגע שפרסמנו את המיזם פנו אלינו הרבה מעצבות פנים שביקשו לקחת חלק. יש הרבה ספקים של וילונות בהזמנה אישית, ריהוט, גופי תאורה. אמרו לי קחי מה שאת רוצה. גם חברות קטנות וגם חברות גדולות. ובאמת לכל חדר צריך הרבה אנשי מקצוע. אנחנו עושות את זה ברמה מאוד גבוהה, הכל מאוד מאוד בסטייל".קויט: "כשאת מעצבת למישהו בית יפה, חדר יפה, כל הרגשות שלו משתנים. זה יכול להפוך בן אדם מהקצה אל הקצה. פתאום הבנו איזה כלי יש לנו ואיך אנחנו יכולות דרכו לעשות קצת יותר טוב".
עד כה הן הגיעו ל־16 אלמנות. "מדובר באלה שאנחנו יודעות עליהן. יש עוד לצערנו", אומרת סרוסי. "החלום הוא להגיע לכולן. אני חייבת שכל אחת מהן תקבל פינוק מעם ישראל. איבדתן את הבעל שלכן בשביל עם ישראל. אנחנו לא שוכחים. זה יישאר עכשיו כמה שנים איתכן החדר הזה בע"ה. רציתי להעביר את זה קודם כל לעצמי, לא לשכוח אותן, לא לשכוח. יש כאן מישהי שהקריבה את החיים שלה, עד 120 היא תתמודד עם זה. לא נשכח אותן".


בקרוב הן צפויות להשלים את הפרויקט הראשון. "האלמנה הראשונה שאיתה עבדנו סיפרה לי שמהרגע שהיא נכנסה להריון לא היה לה זמן לחשוב על זה ועל מה שהולך לבוא", אומרת סרוסי. "היא עסוקה באזכרה של בעלה ובטקסים ובאבל. את רואה בן אדם מבולבל, חיים ומוות מתערבבים, יצאתי מאוד נסערת, הרבה זמן לא הרגשתי ככה. אי אפשר לתפוס בכלל את המציאות הזו, זה כואב. משמח אותי שאני יכולה להוריד את זה מהראש שלה. היא רק צריכה לבחור ואנחנו עושות את השאר. זה שמחה של חיים חדשים וההתכוננות אליהם, ומצד שני זו הסיטואציה הכי כאובה בעולם. זו באמת תערובת מטורפת של רגשות".
איך עובד התהליך? קויט: "יש פגישה עם הלקוחה. אנחנו יושבות איתה, מבינות מה הצרכים שלה ומה החלומות שלה. חדר לתינוק זה משהו מאוד רגשי אצל אמא, זה לא עוד חדר. ואז בונים הדמיה כדי לראות במוחשי איך זה ייראה. אחרי שיש אישור שהיא אוהבת אנחנו פונות לכל מי שהתנדב, אם זה נגרות, שטיחים, תאורה, וילונות, ומזמינות את הפריטים שירכיבו את החדר המושלם".
גם סרוסי וגם קויט חרדיות למהדרין, רחוקות באורח חייהן מזה של הנשים שהן פוגשות. היה קשה להן להצטלם עבור הכתבה. "בעלי אברך ובכל התקופה הזו הם השקיעו מאוד בלימוד, ואני הרגשתי שאני גם רוצה לקחת חלק במלחמה", אומרת סרוסי. "בהתחלה הייתי כל כך שבורה מהמצב. כל אובדן שהיה פה, הצער היה כאילו זה מישהו שאני מכירה. עם ישראל הפך להיות משפחה אחת גדולה. ואז הלכנו קבוצה של מעצבות והתנדבנו להעביר סדנאות עיצוב למפונים בבתי מלון, אבל ברגע שהבנתי שיש קבוצה של נשים בהריון שאיבדו בן זוג, הרגשתי שלא יכול להיות שהן איבדו בן זוג ואחרי שבוע נשכח מהן".
קויט: "המלחמה עשתה זעזוע מטורף. הנשים האלה הקריבו את הדבר הכי יקר להן בשביל עם ישראל. חשוב לנו גם לתרום את החלק שלנו. מתחילת המלחמה ראיתי סביבי כל כך הרבה אנשים מהציבור החרדי תורמים בלי סוף, וחשבתי הרבה מה החלק שלי ומה אני יכולה לעשות למען העם שלי. בנוסף, יש לי חיבור מיוחד לתינוקות וזה נוגע לליבי. מדובר על הרבה נשים כאלה לצערנו, ואנחנו צריכים עוד אנשים שיצטרפו".
  • לתרומות ולהצטרפות: 053-4690045