העבודות הצפויות על קו הרכבת הקלה ברחוב קינג ג'ורג' מעוררות חשש בקרב בעלי העסקים הוותיקים. רבים מהם זוכרים מה עבר על השכנים ברחוב יפו אשר במשך שנים ארוכות סבלו מהחפירות, עבודות התשתית וההכנסות שנפגעו, וסוגרים את העסק או מעתיקים אותו למקום אחר.
"יש בלגן רציני בקינג גורג', אנשים מאוד חוששים כי הם זוכרים לרעה את ההתנהלות ביפו", טוענת המתווכת הוותיקה ורדית מסטורוב ממשרד התיווך 'יעקב משה יזמות ותיווך נדל"ן'. "בעלי עסקים ביפו פשטו רגל ונהרסו משפחות, זה סיפור מאוד קשה מה שהיה שם. הבנייה שם נמשכה שנים, מעבר לצפוי, לא השאירו מקום להולכי רגל ועסקים קרסו".
מבדיקה שערך mynet עולה תמונה מדאיגה ולפיה לאחרונה נסגרו 7 בתי עסק ומבני החנויות סגורים על מנעול ובריח. במקרה אחד הועתקה חנות לרחוב אחר וחנות נוספת עדיין פעילה, אך שלט גדול שמתנוסס בחזיתה מעיד כי היא מיועדת להשכרה. לפחות מחצית מבתי העסק שעם בעליהם שוחחנו סיפרו כי החליטו לסגור בגלל החשש שההכנסות שלהם יפגעו ברגע שיתחילו עבודות הרכבת הקלה.
"במשך 3 שנים העירייה מפמפמת שהיא מתחילה לעבוד שם", טוען המתווך חיים מלכה מ'חיים תיווך נדל"ן', "אנשים שבאים להשקיע בעסק מאות אלפי שקלים, לא יכולים להשקיע כשהם לא יודעים מה יקרה, אז הם נמנעים ובעלי הנדל"ן קורסים תחת עול הארנונה, ללא הכנסות, כי אין שוכרים שם כבר הרבה זמן", אומר המתווך חיים מלכה מ'חיים תיווך נדל"ן'. בכל פעם העירייה מזיזה את התאריך ואנשים נמנעים מלשכור כשיודעים שיעבדו שם".
"אני בטוחה שזה גם בגלל התקופה של חוסר הוודאות, גם התקופה הביטחונית, גם אין תיירות וגם הרכבת הקלה, אבל לא רק בגלל זה", טוענת אמירה כהן מ'תיווך אנגלו סקסון'. כהן, בעצמה תושבת מרכז העיר, מטפלת ב-6 עסקים רק ברחוב קינג ג'ורג' לבדו. "עד לפני חודשיים התאריך של התחלת העבודות היה מאוד לוט בערפל, לא ידעו לומר מתי בדיוק יתחילו העבודות, ובלי תאריך ודאי הרבה עסקים שאלו את עצמם אם להמשיך והאם תיפגע העבודה. למרות שהכיוון הוא להתפתחות ולתנופה, אני חושבת שעסקים קטנים יפגעו, האוטובוסים לא יעברו ברחוב והמדרכות יוקטנו".
גם לדברי מסטורוב, קשה מאוד להשכיר את הנכסים שמתפנים לבתי עסק אחרים, "היכן שהיה 'גולד אופטיקה', שעברו למבשרת ציון מסיבות שלא קשורות לרכבת הקלה, היינו במשא ומתן מאוד ארוך ומייגע במשך 3 חודשים, והגענו לנוסחה מסויימת שאם העסקים נפגעים הם ישלמו פחות לבעלים, בסוף זה התפוצץ והחנות סגורה מעל חצי שנה. אנשים בטראומה. בסופו של דבר מישהו כן יגיע, השאלה מתי. אולי כשהם יראו שהשוק לא נפגע, כרגע המצב מאוד קשה".
עבודה בשלבים
"הרכבת הקלה צריכה לעבור דרך בר אילן", מסביר יו"ר ועד סוחרי מרכז העיר, מאיר מיכה. "ביחד עם ראש העירייה ואנשי הרכבת הקלה החלטנו בשלב ראשון יעבדו עד רחוב יפו. מרחוב יפו יעבדו רק כאשר יסיימו עם בר אילן ועם כיכר השבת, אותה הרכבת תחזור כמו שהיא באה. על אותה מסילה".
"התקופה של העבודות תהיה קשה", מסכים סגן ראש העיר (התעוררות), אדיר שוורץ. "יש עסקים בקינג' ג'ורג' שממש ייפגעו ויש עסקים שלא. זו תקופה לא קלה. היו מסקנות מהקו האדום. אחת מהן היא שקיפות ושיתוף עם העסקים. עשינו כנס עם הסוחרים, ואני הייתי בו, הבאנו לשם את כל הנציגים השונים, הצגנו לוחות זמנים ואת הרפרנט שיהיה איתם בקשר באופן אישי ויעבור בין החנויות ויעדכן וידווח ויטפל בבעיות וזה דברים שלא היו ברחוב יפו. מעבר לזה עיריית ירושלים צריכה לדאוג לדחוף לשם לקוחות ופעילויות והטבות ואנחנו עובדים על זה. ראש העיר מנסה להשיג תקציב ייעודי כדי לראות את תומכים את המקסימום להביא לשם כמה שיותר פעילות ועסקים ותנועה". לדברי שוורץ, המדרכות ברחוב תהיינה פתוחות לתנועת ההולכים ברגל".
למרות הכל יש מתעניינים
למרות המצב הלא פשוט והעבודות שאמורות להימשך 3 או 4 שנים, יש בהחלט מתעניינים שפונים לברר על החנויות המוצעות. "אחרי הכל זה מרכז העיר", מזכירה כהן, אך ממהרת לצנן את ההתלהבות. "לא תמיד כל שוכר מתאים לבעל הנכס, יש שוכרים שלאור המצב רוצים להוריד את מחירי השכירות למחירי רצפה, שזה לא הוגן כלפי בעלי הנכסים. מצד שני אני יכולה להבין עסק שרוצה להרים את עצמו ולוקח סיכון. למרות שרוב בעלי הנכסים מוכנים לבוא לקראת השוכרים, בעל נכס לא יכול לבוא לקראת השוכר כשהוא לא יודע מתי באמת העבודות יתחילו. אני מבינה את שני הצדדים ואני מאמינה שנקבל תמונה יותר ברורה כשיתחילו העבודות".
פיצוי או לא?
כשם שלאף אחד לא ידוע מועד ודאי לתחילת העבודות וכמה זמן יימשכו, השמועות רצות גם בנוגע לפיצוי שיקבלו או לא בעלי העסקים. "הפיצו שמועה שבעלי העסקים הגדולים קיבלו הצעת פיצויים גדולה מהעירייה", סיפר אחד מבעלי העסקים אבל בפנייה שעשינו ל'קסטרו' ו'רנואר' וגם לעיריית ירושלים נמסר שאין לשמועה שחר.
מיכה: "בעקרון עיריית ירושלים לא חייבת לנו פיצוי. אולי יבטלו אגרה של ארנונה, אבל כסף אף אחד לא יקבל, זה שטויות. אם אנשים חושבים שהם יקבלו חבילות - זה שטויות". גם כהן מצננת את ההתלהבות ומדגישה כי לא ידוע שדובר על פיצויים. ושוורץ מוסיף כי "עיריית ירושלים לא נותנת פיצויים לעסקים באזור העבודות. אין תקדים לזה בארץ. עיריית ירושלים לא יכולה להיכנס לזה, כי היקף העבודות בעיר הוא כזה שאין שום סיכוי לעמוד בזה".
אופטימיות של ירושלמים
למרות החששות וחוסר הוודאות תושבי הרחוב והמתווכים אופטימיים. "אני בטוחה שעכשיו זה יהיה אחרת ושהפיקו לקחים", אומרת מסטרוב, "אבל בעלי העסקים חוששים".
"המגמה היא להתחדשות, זה יהיה אזור פורח ומדהים כשתהיה רכבת ואני בטוחה שלא יהיה שם מטר אחד להשכרה", מוסיפה כהן. "אני מאמינה באמונה שלמה שהעיריה למדה לקחים וזה יהיה אחרת הפעם, תהיה התחלה ויהיה סוף", היא מחייכתת. "בסופו של דבר תהיה תמונה יפה לירושלים". "רכבת קלה בסוף תהיה מאוד טובה לרחוב", אומר שוורץ. "היום רחוב יפו הוא הרחוב עם פדיון העסקים הכי גבוה במדינת ישראל. זה אירוע מאתגר, אבל שווה את זה".
מעיריית ירושלים נמסר: "במהלך הרבעון הראשון של 2025 צפויות להתחיל עבודות הקו הכחול של הרכבת הקלה גם ברחוב המלך ג'ורג'. תקופת העבודות תהיה מאתגרת לבעלי העסקים בתוואי הרכבת ועיריית ירושלים הציבה את צמצום הפגיעה בהם גבוה מאד בסדר העדיפויות.
במהלך כל תקופת העבודות תישמר מדרכה נגישה להולכי הרגל שתאפשר גישה נוחה לבתי העסק, כמו כן יוצבו גדרות הפרדה בין רצועת העבודות לחנויות והולכי הרגל בכדי להפחית את ההפרעה למסחר במקום, לכל אורך תקופת העבודות.
כצעד מקדים לעבודות הוקם צוות יעודי שתפקידו ליווי העסקים בתקופת העבודות סיוע פרטני ומענה לבעיות בזמן אמת.
במקביל מתנהל דיון רציף עם כלל הגורמים הממשלתיים והמוניציפליים בנוגע לאפשרויות סיוע לעסקים ומציאת פתרונות לאתגרים השונים, במטרה לצמצם את הפגיעה ככל הניתן. לאחר שיגובש המתווה תשתף העירייה את בעלי העסקים במתווה, תפרסם אותו, ותמשיך לפעול ולסייע להם עד לסיום העבודות במקום".