האם יצא לכם לאחרונה להתעצבן (שוב) על הרמזור האדום הארוך במיוחד? פעילים בירושלים החליטו להרים את הכפפה ולבדוק את הנושא באופן רציני יותר. הם יצאו אל הרחובות עם שעון עצר וגילו שרבים מהרמזורים בירושלים מעניקים להולכי הרגל זמן חציה ('אור ירוק') קצר במיוחד לעומת המתנה ('אור אדום') ממושכת. לעיתים, כך עולה בממצאיהם, האור הירוק כל כך קצר, עד שהולכי הרגל לא מספיקים להשלים את החציה. מעצבן? לא רק אתכם.
3 צפייה בגלריה
רמזור להולכי רגל
רמזור להולכי רגל
רמזור להולכי רגל
(צילום המחשה: shutterstock)
"גילינו, שכחלק מלהיות הולך רגל ירושלמי הוא להיות אלוף העולם ב-100 מ' כדי להספיק לחצות רמזורים", אמר בתסכול הפעיל החברתי, איתי פישהנדלר, "לפעמים להולכי הרגל יש ארבע שניות כדי לחצות רמזור. כך לדוגמא בצומת אגרון פינת המלך דוד: לרמזור יש ארבע שניות שבו עליך להספיק לחצות. אני לא מכיר בן-אדם שחוצה מעבר חציה ב-4 שניות. זה לא מספיק כדי לחצות לצד השני. אין אדם בעולם שמצליח לחצות את כל מעבר החציה בזמן הנתון של האור הירוק של הרמזורים בירושלים. זה גם לא חוקי, כי התקן מורה על שש שניות לרמזור. צריך גם לציין שזו תקנה שנקבעה לפני 45 שנה – מאז לא נעשה שום שינוי בנושא הולכי הרגל בירושלים".

3 צפייה בגלריה
רמזור להולכי רגל
רמזור להולכי רגל
רמזור להולכי רגל
(צילום המחשה: shutterstock)

אלא שזה לא הדבר שהכי מעצבן את הולכי הרגל. "על ארבע שניות של אור ירוק, יש שתי דקות של אור אדום. ומה קורה עם מי שצריך להמתין שתי דקות שלמות לאור ירוק? חוצה באדום. ואם צריך לעבור שני מעברי חציה בצומת – נגיד את רחוב אגרון ואחר כך את רחוב המלך דוד. תארו לכם שאת צריכה להמתין ארבע דקות רק בשביל לחצות את שני הצדדים האלה. ילד בן 10, שמתחיל לחצות ותוך ארבע שניות הירוק הופך לאדום. יש לו התלבטות מה לעשות – או לרוץ אחורה או קדימה. מה עם זקן בן 90. איך הוא יחצה את זה? אבא עם שני ילדים ביד, הוא צריך להיות לצעוק להם 'היכון-הכן-צא' בשביל שיהיו מסוגלים לרוץ את זה כמו משוגעים. זו חוויית הולכי הרגל", הוסיף פישהנדלר.

הרמזור ברחוב אגרון-קינג ג'ורג'. צילום: פרטי

"לצערי, היו לי אינספור פגישות עם מהנדס העיר והצוות שלו ושום דבר לא קורה. נראה שהעירייה עושה תכנון תנועה מבלי 'לראות' את הולכי הרגל. הם רק רעש רקע מבחינתה. כל שמעניין אותה זו תנועת הרכבים".
נזכיר כי על פי החניות לתכנון הולכי רגל בצמתים מרומזרים של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, יש לאפשר שש שניות להולך רגל לחצות את הכביש. "זמני החצייה ברמזורים הם לעיתים שאריות הזמן שנותרות לאחר תכנון הזמנים למופעי הרכב. במהלך תכנון הזמנים לצומת, יש להתחשב בנתוני החצייה של הולכי הרגל, ולא להסתפק בקביעת זמן של שש שניות לחצייה, אם נפח הולכי הרגל גדול, או כאשר המעבר נמצא ליד מרכז מסחרי או תחנה מרכזית", נכתב בהנחיות.

רשימת הרמזורים הקצרים של ירושלים

  • רחוב אגרון- המלך דוד- 4 שניות
  • שדרות יצחק רבין ליד נתנאל לורך – 6 שניות
  • רמבן פינת אבן עזרא- 7 שניות
  • מעבר חציה של גן הפעמון על עמק רפאים – 7 שניות
  • שמואל הנגיד פינת מעלות- 7 שניות
  • טהון פינת בורכוב- 7 שניות
  • מפיליפ לאון לדונה- 8 שניות
  • עמק רפאים פינת דרך בית לחם – 8 שניות

הרמזור בכביש מספר 1. צילום: פרטי

גורמים במינהל הקהילתי רוממה כבר התריעו על העניין בפני העירייה. "מה שמטריד אותי זה ה'שירות' להולכי הרגל. כלומר: כמה זמן לוקח להולך הרגל לחצות מצד לצד במידה ובדיוק פספסתי את הרמזור. זה הדבר הגדול: כמה זמן יעבור עד שאקבל את הירוק הבא. זה תלוי בזמן המחזור של כל הרמזורים בצומת.

3 צפייה בגלריה
צומת בר אילן
צומת בר אילן
צומת בר אילן
(צילום: אדווה חולי)

"הצפנו בפני עיריית ירושלים את העובדה שבאזורים מסוימים כמו לדוגמא לאורך בר אילן יש קושי בחצייה מצד לצד של תושבים. זה מרחב שהרבה אנשים הולכים בו ברגל, ובשל העבודות, ביטלו בצומת מעבר חציה מצד אחד של הצומת לצד השני, וזה מאלץ את הולכי הרגל לחצות שלושה מעברי חציה במקום מעבר חציה אחד (כלומר: מקום לעבור אל מדרכה מקבילה במקום ישירות, להגיע אליה במעבר בצורה של ח', אחרי חציה של שלוה מעברי חציה, א"פ). הרמזורים לא מסונכרנים ביניהם וזמן המחזור הוא מאוד ארוך וכדי לחצות מצד לצד, לוקח להולך הרגל המון זמן בצורה לא סבירה.
"בנוסף לזה, יש צמתים שבהם ביטלו אור ירוק להולכי רגל בזמן שרכבים פונים ימינה כדי להגביר את הבטיחות, ובכך האריכו עוד יותר את זמני ההמתנה של הולכי הרגל. פנינו אל העירייה והתרענו בפניהם על זמני חצייה ארוכים מהרגיל, אלא שההתייחסויות שקיבלו היו חלקיות ובלתי מספקות".
מהעירייה נמסר: "זמני המעבר ברמזורים בעיר מחושבים בהתאם להנחיות משרד התחבורה, כך שיתאפשר מעבר בטוח להולכי הרגל. בהתאם להנחיות, ניתן זמן מעבר מינימלי של 6 שניות ברמזורים, ולא 4 שניות. לאחר הופעת האור האדום להולכי הרגל, קיים מרווח זמן של מספר שניות נוספות, המאפשר השלמת חציה בטוחה של הולכי הרגל וזאת עד למתן זכות לתנועת רכבים.
"עיריית ירושלים מקיימת דיאלוג שוטף עם המינהלים הקהילתיים, במטרה להאריך את זמן המעבר במעברי חציה בצמתים בהם מתאפשר הדבר ללא פגיעה בקיבולת הצמתים ומעבר התחבורה הציבורית. כך נעשה גם בצומת אגרון, כאשר בקרוב, יוארך זמן מעבר החצייה של הולכי הרגל לכ-8 שניות".