רגע לפני שהרכבת הקלה תושבת במרבית מהציר שלה למספר חודשים, הרעש של הקרונות על המסילה עדיין מחריש אוזניים, והתושבים בקריית היובל מתקשים לישון. בדירות החדשות שנרכשו במיליוני שקלים בשכונה, נאלצים לסגור את החלונות בבית.
2 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה חורקת את דרכה בקריית היובל
הרכבת הקלה חורקת את דרכה בקריית היובל
הרכבת הקלה חורקת את דרכה בקריית היובל
(צילום: באדיבות התושבים)

אולי יעניין אתכם:

"זה כמו סאונד של סרט אימה"


"קנינו את הדירה בגלל הקרבה לרכבת הקלה", מספר גיל, תושב קריית היובל, ל'מיינט ירושלים'. "הרכבות החדשות עושות רעש צורם של חריקה, כמו סאונד של סרט אימה. שומעים את החריקות גם עם חלונות כפולים וסגורים. זה מתחיל ב-5 וחצי בבוקר ונמשך עד 1 בלילה". רוצים לשמוע? צפו בסרטון:

הרכבת הקלה חורקת
(צילום: באדיבות התושבים)


וגיל, יש לציין, יודע טוב מרבים מאיתנו שהרעש של הקרונות על המסילה אינו תקין. הוא ירושלמי במקור, אך התגורר בתל אביב והמרכז כ-10 שנים. "בתל אביב יש רכבת קלה, יש קו אדום שרובו תחתי ובשדרות ירושלים קו עילי, שם הרכבת לא מרעישה ככה", הוא מדגיש.
"הייתי מתכנן ערים ויועץ סביבתי, אני מכיר את העולם הזה של מערכת הסעה המונית ואת נושא היבטי הרעש. משהו פה לא מסתדר. פניתי לחברי מועצת עיריית ירושלים ואלו טענו כי מכירים את הסוגייה אבל אין מה לעשות עם הנושא וגם להם נותנים תשובות באוויר. פניתי לקולגות מהתחום, למכרים בחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים, א"ז), כדי שיגידו לי אם הרעש סביר. כולם טענו שהרעש לא סביר ושככל הנראה מדובר בבעיה הנדסית שמאופיינת בזוויות לא תקינות של המסילה בשילוב עם הקרונות החדשים שנרכשו".

"המכשיר מדד 78 דציבלים של רעש"


לדברי גיל, בתאריך 18.2 המפעילה של הרכבות אף הביאה מודד שימדוד את עוצמת הרעש. "ניגשתי למודד שהיה במפלס הרחוב בקרבה לתחנת 'גן המפלצת', הוא לא רצה שאסתכל במכשיר המדידה שלו, אבל הצלחתי לראות וגם לתעד. הוא מדד 78 דציבלים בזמן שהחוק מאפשר עד 65 דציבלים ביום ו-55 בלילה. אני מכיר את התקן. פניתי לכפיר וקיבלתי תשובות דרך קשרי קהילה שאמרו לי טלפונית כי הרעש בטיפול. פניתי גם לתכנית אב לתחבורה וגם שם הם מנסים להבין את הבעיה, אך ללא שום שיפור במצב".

2 צפייה בגלריה
המדידה שהוכיחה: הרכבת מרעישה
המדידה שהוכיחה: הרכבת מרעישה
המדידה שהוכיחה: הרכבת מרעישה
(צילום: באדיבות התושבים)

גיל מספר שבאופן מפתיע, בימים מסויימים, הרכבת נסעה בשקט. "בערב יום הזיכרון היה פה שקט, למרות שהיתה פה רכבת, גירזו ושימנו את המסילות, אולי בגלל ביקור בכירים או פוליטיקאים שעוברים בסביבה בדרך לטקסים בהר הרצל ויד ושם, וזה מוכיח שכנראה זה פתיר. גם הקרונות הישנים עושים את הרעש, אם כי לא באותה עוצמה".
אז לא קיבלת בעצם מענה כלשהו?
"אין לי תשובות מהגורמים המקצועיים וחברי המועצה, כולם מתנערים. לא חשבתי שזה יקרה בעיר הבירה של ישראל", הוא אומר באכזבה, "אנשים פה מתארגנים לתביעות ענק. אני מנסה לקבל את התשובות המקצועיות ולמצוא פיתרון ישים לפני התביעה על פגיעה קשה באיכות החיים ופגיעה בערך הנכסים שלנו".
מחברת כפיר נמסר בתגובה: ״החברה ערה לסוגיית הרעש ולפניות התושבים והיא מטופלת באופן מסור ומתמשך ומתחילת הפעלת הארכות הקו האדום לפני כחודשיים חל שיפור משמעותי בנושא. לאחרונה אף הותקנה מערכת לניטור הרעש שבעזרתה יבוצע שיפור נוסף. נציין כי בניגוד לטענות, לא חל שינוי בימי החג וביום הזיכרון״.
תגובת צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים: "אנו מלווים באופן הדוק את פעילות הזכיין במטרה לטפל בסוגיה. בחודשים האחרונים נערכו עדכונים במערכות וניכרת מגמת שיפור, אך היא עדיין אינה מספקת. אנו קשובים למשתמשים ולציבור בסביבת תוואי הרכבת, רואים ברווחתם ערך עליון וממשיכים בליווי הזכיין ונקיטת פעולות נוספות עד לנסיעת הרכבת ללא רעש כמצופה".