ישבור את ״החרם״? "אתמודד גם לראשות העיר וגם למועצה", כך אמר השבוע עו"ד וליד אבו־תאיה מבית צפאפה ל-mynet ו"ידיעות ירושלים", לקראת הבחירות לרשויות המקומיות בישראל שצפויות להיערך ב-31 באוקטובר 2023. כידוע, מאז מלחמת ששת הימים ב־1967 היו מספר נסיונות כושלים של השתלבות של נציגי ציבור ממזרח ירושלים במועצת העירייה. בבחירות שנערכו באוקטובר 1969 אומנם הצביעו 7,500 איש מתוך 35 אלף בעלי זכות בחירה, אולם 86% מהם הצביעו לטדי קולק ולמערך ולא לנציגים עצמאים.
3 צפייה בגלריה
אבו־תאיה. "אם לא ייתנו מספר 1 אני ארוץ לבד"
אבו־תאיה. "אם לא ייתנו מספר 1 אני ארוץ לבד"
אבו־תאיה
(צילום: פרטי)
מאז הלך ופחת אחוז המצביעים. ב־1998 ניסה איש העסקים מוסא עליאן מבית צפאפה, לרוץ למועצת העירייה כנציג הערבי הראשון שהתמודד בבחירות לרשות המקומית. אלפי קולות הצביעו בעדו, אך זה לא הספיק כדי לקבל כיסא במליאה. במזרח ירושלים מתגוררים כיום למעלה מ-370 אלף תושבים שמהווים כ-40% מתושבי ירושלים.

"השתתפות בבחירות זו לא הכרה בכיבוש"

לפני הבחירות ב-2018 התגבשה רשימה חדשה בשם 'המפלגה המזרח־ירושלמית", אך בלחץ הרשות הפלסטינית היא בחרה בסוף שלא להתמודד. "יש בעיה להוציא אותם להצביע", מודה אבו־תאיה בכנות. "יש קונצנזוס שהתושבים הפלסטינים הם תושבים, לא אזרחים. יש הסכמה לאומית שלא רוצים להשתתף בבחירות לעירייה. הם טוענים שההשתפות בבחירות של עיריית ירושלים זו הכרה בכיבוש, וזה לא נכון. יש לי עוד בקשה שאני אגיש לאו"ם מארצות הברית והאיחוד האירופי כדי שהם ילחצו על ישראל, ואני אעשה קמפיין להקים עירייה משלנו ליד עיריית ירושלים, וננהל את העניינים המוניצפאליים".
3 צפייה בגלריה
אולם מועצת העיר
אולם מועצת העיר
אולם מועצת העיר
(צילום: יואב דודקביץ')

במזרח העיר ייצאו להצביע? "אני עושה סיעור מוחות - אומר להם שיש אלטרנטיבה אחרת - נקים עירייה לבד ליד עיריית ירושלים. זה לא פשוט. אני מאמין שאני אצליח. אני עובד בזה עכשיו. יש 200 אלף בעלי זכות בחירה. יש מפגש רצונות בין אנשי מזרח ירושלים שלא רוצים להשתתף בבחירות לבין הסקטור היהודי שלא רוצה להתחלק בעוגה. אנחנו משלמים לעירייה, 40 אחוז מהתושבים, ואנחנו לא מקבלים כלום מהתקציב״.

תעודת זהות

  • שם: עו"ד אבו־תאיה
  • גיל: 67
  • מצב משפחתי: נשוי ואב לשלושה ילדים
  • מגורים: מתגורר 43 שנים בבית חנינא
  • השכלה: תואר ראשון ביחסים בינלאומיים מהעברית ותואר שני במשפטים מאוניבסיטת ת"א
  • רזומה: כיהן כמפקח בכיר במשרד האוצר בירושלים
"אני רוצה לשכנע אותם שנקבל את החלק שלנו, והדבר הבוער בירושלים הוא הבעיה של הריסת בתים והפקעת קרקעות. אנחנו לא הולכים לעירייה בגלל ניקוי כבישים אלא בגלל הריסת הבתים והפקעת הקרקעות. לא נותנים לנו לבנות, מפקיעים את המגרשים. אנחנו צריכים להיות קרובים לצלחת ולהיות חלק מקבלת ההחלטות, ונגיש תוכנית איך נעשה את זה. 40-30 אלף בניינים מיועדים להריסה. יש לי תוכנית להלבין את הבניינים, לשלם מס שבח והיטל השבחה ולהלבין את הבניינים".
3 צפייה בגלריה
עיסאוויה
עיסאוויה
יעשו שינוי? מזרח ירושלים
(צילום: mynet)
אתה מתכוון להשתלב בסיעה קיימת או להקים סיעה עצמאית? "עוד לא הרכבתי רשימה. אני אקים אותה. אני הקמתי את מפלגת כל אזרחיה עם אברהם בורג. יכול להיות שאני אשתלב עם מפלגה אחרת במועצה כמו מרצ. אם לא ייתנו מספר 1 אני ארוץ לבד. אנשי מזרח ירושלים רוצים להשתתף בבחירות. זה הרצון הפנימי, אבל הם מפחדים מהרשות ומעצמם. הם פוחדים שהיא תפגע בהם".
אם תיבחר תהיה חבר המועצה הראשון. "אני הולך על זה בכל הכוח. זה תפקיד רגיל. אני הייתי עובד מדינה, לא מתרגש. אני רק אדאג לכל התושבים בירושלים. המטרה שלי היא להפסיק את העוול כלפי תושבי מזרח ירושלים ולעבוד לפי העיקרון של הדמוקרטיה ושמירת הזכויות של המיעוט".