מחר (שלישי), ה-27 בפברואר 2024 יערכו הבחירות לראשות ולמועצת עיריית ירושלים. פנינו לראשי הסיעות שישבו בכיכר ספרא ב-5 השנים האחרונות וגם לאלה שחולמים להיכנס למועצה לראשונה, וביקשנו לדעת מה הכי בוער לעשות בעיר בקדנציה הקרובה.
16 צפייה בגלריה
ראשי הסיעות למועצת עיריית ירושלים 2024
ראשי הסיעות למועצת עיריית ירושלים 2024
ראשי הסיעות למועצת עיריית ירושלים 2024
(צילומים: שרון גבאי, יואב דודקביץ, אביגיל פיפרנו-באר, מאיר אליפור, יעקב כהן, רמי זרנגר, רפי קוץ)
בניגוד למערכת הבחירות של 2018 שהיתה סוערת במיוחד עם לא פחות מ-9 מועמדים לראשות העיר, הפעם נראה כי עיקר העניין יהיה בקרב על כיסאות המועצה ואיך היא תיראה.
16 צפייה בגלריה
אדיר שוורץ
אדיר שוורץ
7 מנדטים במועצה היוצאת
(צילום: שרון גבאי)
רצינו לעשות ולא הספקנו: "לא הספקנו לממש בצורה מקסימלית את החלומות והחזון למה שהעיר צריכה באמת: פיתוח תעסוקה איכותית, דיור בר השגה ובאיכות חיים - כל מה שיכול להשאיר כאן צעירים בירושלים".
הישגים משמעותיים בקדנציה החולפת: "המכרז התקדימי לסגירת בתי קפה בשבת - בראשם הקפה בגן השושנים. ההירתמות המדהימה של הסיעה למען הירושלמים ותושבי הדרום המפונים, מאז פרוץ המלחמה".
יחסי דתיים חילונים בירושלים: "חשוב שלכולם יהיה פה טוב – לחילונים, למסורתיים ולדתיים. ולא על חשבון או במקום מגזר אחר. אנחנו יודעים לעבוד יחד ויש לנו תכניות גדולות לעיר שאנחנו כל כך אוהבים".
הדבר הראשון שנטפל בו בקדנציה הזו: ״:מטרת העל שלנו ל-5 השנים הקרובות היא פיתוח תעסוקה איכותית בירושלים. המציאות שבה ירושלמים מרוויחים חצי מתושבי המרכז היא מכעיסה, לא היגיונית וגורם מרכזי מאוד בהגירה השלילית״.
עם מי לא נשב בקואליציה: "מה שהיה לפני ה-7.10 לא יכול להמשך. נעדיף שלא לשבת עם גורמים קיצוניים. זה תלוי בעוצמה ובגודל המנדט שנקבל מהציבור הירושלמי ב-27.2".
הסוגיה הכי בוערת בעיר: "להשאיר צעירים בירושלים ולהביא תקווה אמיתית לציבור הירושלמי".

16 צפייה בגלריה
יוסי חביליו
יוסי חביליו
יוסי חביליו
(צילום: ישראל כהן )

בקדנציה הקודמת חביליו עמד בראש סיעה של מנדט, כיום עומד בראשות גוף המאחד את יש עתיד, מרצ, העבודה וקבוצת "חוזה חדש".
רצינו ולא הספקנו: "אספנו מאות התנגדויות לבורג׳ חליפה, המגדל הענק המתוכנן בהר הרצל, ובכוונתנו להמשיך להיאבק בתכנית הבינוי השערורייתית הזו לאחר הבחירות. הפקעת הנוף העירוני לטובת מגדל המנותק מהעיר, ממש בין הר הרצל ליד ושם - הוא ביזוי כבוד הנופלים מעבר לכך, יש גם פגיעה בכפר הציורי עין כרם שהוא נכס דת, תרבות ותיירות. כשוועדת התכנון והבנייה לא תישלט על ידי בעלי אינטרסים צרים אלא תייצג את האינטרס הממלכתי של ירושלים ושל תושביה - נהפוך את ההחלטה ונשמור על צביון ירושלים, תושביה ונכסיה".
הישג בקדנציה החולפת: "שמרנו על השבת של הציבור הממלכתי והליברלי - בריכת הר חומה תיפתח בשבת, מנענו את סגירת הכביש בין רמת שרת לבי"ס בויאר בשבת ואת פאב המפלצת בשבת. גם שמרנו על ציביון העיר ירושלים כבירת ישראל ולא כסניף ההררי של בני ברק כשהסרנו את עמודי העירוב הלא-חוקיים ברמת שרת, כמו גם את השלטים המורים על הפרדה מגדרית במדרכות העיר. מנענו סגירת גנים ובתי ספר ממלכתיים, גם פעלנו לקידום נשים במרחב הציבורי. נלחמנו בכדי על השטחים הירוקים בעיר. ההישגים הבולטים היו הקמת פארק רובעי ומרכז ספורט בבית טיילור ועמק היובל במקום 1,100 יחידות דירות, שמירה על גבעת התורמוסים במצפתל, ועיכוב (בינתיים) של התוכניות לבנייה ברכס לבן וכרמית".
יחסי דתיים-חילונים: "חייבים להחזיר את התקווה לירושלים, עיר שפעם הייתה פעילה ושוקקת חיים, וכעת היא בסכנת נטישת צעירים, בגלל קידום אינטרסים מגזריים. ירושלים לא שייכת לחרדים, היא שייכת לכולנו - הישראלים. הסיעות החרדיות הודיעו שלא יישבו בקואליציה יחד עם האיחוד הירושלמי - אבל ככל שנהיה גדולים, לא תהיה להם ברירה".


16 צפייה בגלריה
ירושלים אחת משה ליאון
ירושלים אחת משה ליאון
ליאון
(צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי)

רצינו ולא הספקנו: "עדיין לא הספקנו לפתור את בעיית התחבורה והפקקים, אבל אנחנו בהחלט בדרך לשם".
הישג בקדנציה החולפת: "לצד מהפכות הניקיון והתחבורה בולטת מכל היא מהפכת הדיור. הצלחנו לשלש את קצב מתן אישורי הבנייה ואנחנו יוצרים בעיר היצע דירות בכל הגדלים ורמות המחיר, לצד פתרונות ברי השגה, והכל תוך העמדת הסביבה וההגנה שלה בחזית העשייה העירונית. יש לנו בשורות רבות ובמרכזן הבשורה בלבן, שהמצליחה להציל את עמק לבן, היער והמעיינות בלי להפחית ממספר יחידות הדיור שנבנה באזורים אלה".
יחסי דתיים-חילונים: "אחד הדברים שבהם אני גאה הוא ההצלחה להביא למצב שבו יש שיח מקיים בין הקהילות בירושלים, רצון ויכולת לחיים אלה לצד אלה. השיח הזה הביא לשקט בעיר שלא היה כמותו והוא החליף שנים של מתח ומדון בתקופה שקדמה. יש היום בירושלים יותר אחדות מאשר בקרב המדינה כולה".
דבר ראשון לאחר הבחירות: "בעיית החוכרים של אדמות הכנסייה. למרות שאין מדובר בעניין עירוני מובהק ולעירייה לכאורה אין בו חלק. מדובר בבעיה עצומה של ירושלמים שמרחפת עליהם עננה כבדה וחשש לגורל הנכס החשוב ביותר שלהם".
עם מי לא נשב בקואליציה: "אני לא מאמין בחרמות מכל סוג. אשמח לשתף את כולם".
הסוגיה הכי בוערת בעיר: "שינוי במגמת ההגירה השלילית מהעיר. מדובר בתופעה ארוכת שנים שפוגעת בגיוון של האוכלוסייה והרחיקה מהעיר רבים מהכוחות הטובים שבה. זה לא פשוט אבל אני אופטימי".
איך מונעים הגירה של חילונים: "ראשית דיור בר השגה, המותאם לצעירים ולמשפחות צעירות וחדשות: בשנים האחרונות שילשנו את התחלות הבנייה בעיר, לאחר מכן פרנסה איכותית וזה נעשה על ידי עידוד מסחר ותעסוקה מתקדמת.
איך מתמודדים עם מצב שבו ירושלים הופכת ליותר ענייה: "זה לא נכון שירושלים הופכת לענייה יותר. זה נכון שבירושלים חרדים ותושבי מזרח ירושלים עם ילודה רבה מצד אחד ושמירה על אופי חיים מסורתי מהצד האחר שביחד יוצרים הכנסה מועטה למשפחות גדולות. אבל זה עניין של בחירה באורחות חיים ולא נובע ממצוקה".
איך צריך להתמודד עם קיצונים שמתנגדים להחלטת הרוב בעניין הרכבת הקלה והסטטוס קוו: "אנחנו מאמינים בצורך בשמירה על החוק ועל הסדר ולא מוכנים להתפשר על כך. מי שמטפל בכך הם כוחות הביטחון והשיטור. אנחנו מצידנו משתדלים לנהל שיח מפשר ומרגיע, עם ראשי כל הקהילות. השמירה על הסטטוס קוו חשובה ומרכזית".
מילה טובה ליריב: "אני לא רואה באף מתמודד או רשימה יריבים שלי, אלא רואה בהם קולגות שדרכי מעט שונה משלהם".

16 צפייה בגלריה
חיים אפשטיין
חיים אפשטיין
חיים אפשטיין
(צילום: יואב דודקביץ׳)

לסיעה החרדית ליטאית שמייצגת את אנשי "הפלג הירושלמי" היה מנדט אחד בקדנציה האחרונה.
רצינו לעשות ולא הספקנו: "לא הספקנו לדאוג לכל מוסדות החינוך ובתי הכנסת שהקמנו בירושלים".
הישג משמעותי שלנו בקדנציה החולפת: "הצלחנו לעזור להרבה מפניות הציבור בנושאים האישיים וחובה לציין שתמיד מצאנו אוזן קשבת אצל ראש העיר לבעיות הציבוריות שהעלינו בפניו".
יחסי דתיים חילונים בירושלים: "אני לא רואה כיום בעיה שמאיימת על החיים המשותפים בעיר".
הדבר הראשון שבו נטפל לאחר הבחירות: "תלוי מה תהיה הבעיה הבוערת אבל בעיקרון נטפל בבעיית מוסדות החינוך ובתי הכנסת של קהילתינו".
עם מי לא נשב בקואליציה? "לא מחרים אף אחד".
הסוגיה הכי בוערת בעיר היא: "עליית מוסלמים להר הבית ברמדאן עם קולות מימין ומשמאל. למען ה' - תמנעו עליית יהודים להר, שזה חומר הנפץ האמיתי בעיר, בארץ, ובעולם. בפרט שההלכה היהודית אוסרת את העלייה מכל וכל".
איך מונעים הגירה של חילונים: "מראים להם שהחרדים לא אוכלי אדם".
איך מתמודדים עם מצב שבו ירושלים הופכת ליותר ענייה: "מייצרים בעיר יותר מקומות תעסוקה".
איך צריך להתמודד עם קיצונים שמתנגדים להחלטת הרוב בעניין הרכבת הקלה והסטטוס קוו: "להתחשב בהם ולהבין שהם רואים את הרכבת הקלה כדבר שנוגד את אורחות החיים היהודיים במראות שיעברו פתאום בפתח ביתם כלומר דבר ראשון להבין אותם ואת מצוקתם האמיתית ונדמה לי שהדבר צריך להיות בהידברות עם ראש העיר ואולי ימצא הפתרון הגואל להיתבע על ידי העירייה באופן אישי בהליך נזיקין אזרחי".
מילה טובה ליריב: "עדיין לא מצאתי את המבוקש".

16 צפייה בגלריה
אליעזר ראוכברג
אליעזר ראוכברג
7 מנדטים במועצה היוצאת
(צילום: שלומי כהן)

רצינו לעשות ולא הספקנו: "לבנות עוד ועוד כיתות לימוד ועוד גני ילדים ובתי כנסת, וכמובן להוסיף הרבה יחידות דיור בעיר".
הישגים משמעותיים בקדנציה החולפת: "בנינו מאות כיתות לימוד, עשרות גני ילדים, עשרות הקצאות לבתי כנסת, תקציבים רבים לפעולות תרבות תורנית".
יחסי דתיים חילונים בירושלים: "אנחנו בעד לתת לכולם מקום בעיר - חרדים, חילונים, מסורתיים ודתיים לאומיים".
הדבר הראשון שנטפל בו בקדנציה הזו: "לתקן עוולות וקיפוחים שעדיין נותרו כלפי הציבור החרדי ושלא הספקנו לתקן בקדנציה החולפת".
עם מי לא נשב בקואליציה: "אנחנו לא מרכיבים קואליציה. ראש העיר מרכיב, ואנחנו נפעל עמו בשותפות מלאה ובחברות כפי שהיה בקדנציה המסתיימת".
הסוגיה הכי בוערת בעיר: "יש הרבה. קשה להתמקד בנושא אחד".


16 צפייה בגלריה
צביקה כהן
צביקה כהן
5 מנדטים במועצה היוצאת
(צילום: יעקב כהן)

רצינו לעשות ולא הספקנו: "עוד לשכות לפניות הציבור בשכונות נוספות בעיר. להמשיך לגעת באזרח הקטן שבשבילנו הוא גדול. להרחיב עוד אירועי תרבות לכלל המגזרים בכל השכונות בעיר".
הישגים משמעותיים בקדנציה החולפת: "פעילות מורשת מן המזרח בשכונות המעורבות והעבודה עם ילדי בתי הספר אחר הצהריים כדי למנוע את ההסתובבות ברחובות".
יחסי דתיים חילונים בירושלים: "הבטחתי פה לפני 5 שנים שנהיה יחד ברגישות וסובלנות וקיימנו. בצער גדול אני וחברי מועצת העיר היינו בניחומי אבלים אצל משפחות רבות בירושלים ששכלו את ילדיהם במלחמה וליווינו את המשפחות בתקופה הקשה".
הדבר הראשון שנטפל בו בקדנציה הזו: "בעייה קריטית שמציקה לציבור היא בעיית התחבורה ונשים על זה דגש משמעותי. זעקנו על כל רבות וזה יהיה חלק מהתנאים שלנו במו״מ הקואליציוני".
עם מי לא נשב בקואליציה: "עם מי שמנסה לפלג בינינו ולסכסך בין תושבי ירושלים האהובים - יוסי חביליו".
הסוגיה הכי בוערת בעיר: "חינוך ותחבורה. אלו הנושאים הכי חשובים והכי בוערים לכלל התושבים. בקדנציה הבאה נמשיך להשקיע בזה בכל הכוח להביא עוד פתרונות".

16 צפייה בגלריה
חגית משה
חגית משה
2 מנדטים במועצה היוצאת
(צילום: רמי זרנגר)

רצינו לעשות ולא הספקנו: "לבחור רב ראשי ציוני לעיר. ברור לכולם שזה המאבק הבא אחרי הבחירות".
הישגים משמעותיים בקדנציה החולפת: "מהפכה גדולה בגיל השלישי, הישג נוסף משמעותי הוא תחום החינוך, מיצירת 'המרחב השלם' שנותן העשרה לתלמידים מעבר לשעות הלימודים, דרך הקולג' הירושלמי שנותן נגיעה לכל תלמיד תיכון לאקדמיה ועד הכנסת לימודי אנגלית לגני הילדים".
יחסי דתיים חילונים בירושלים: "היחסים בין כלל הציבור הציוני בירושלים הוא דוגמא ומופת ליחסי שכנות טובים ומכבדים, גם עם רוב הציבור החרדי. המצב הזה יישמר רק אם הייצוג של כלל הציבורים בירושלים ישאר מאוזן כמו בקדנציה האחרונה. אם ייווצר תת-יצוג לאחת מהאוכלוסיות אנו עלולים להיגרר למאבקים שכולם יפסידו מהם".
הדבר הראשון שנטפל בו בקדנציה הזו: "ביטחון. ה-7 באוקטובר הגביר את המתיחות והחשש בקרב תושבי ירושלים - אנחנו מוקפים בכפרים עוינים והבסיס שלנו כנציגי ציבור הוא להעניק תחושת ביטחון לתושבים. אנו מתכוונים כבר בהסכמים הקואליציונים לדרוש הכפלה של תקציבי הביטחון, מלבד זאת נדרוש להקים את מרכז צמי"ד שיתן מענה מקיף לאנשים עם צרכים מיוחדים ובני משפחותיהם בירושלים. כמו כן, להמשיך את המהפכה ולהפוך את ירושלים לבירת החינוך של ישראל".
עם מי לא נשב בקואליציה: "בימים אלו אין לפסול אף אדם. אנו בעד אחדות ונשב עם כל מפלגה שרוצה להמשיך ולפתח את ירושלים המאוחדת".
הסוגיה הכי בוערת בעיר: "הביטחון, הוא הבסיס ומחובתנו לדאוג להחזיר את הביטחון לכל שכונות העיר בכל מחיר".

16 צפייה בגלריה
אריה קינג
אריה קינג
7 מנדטים במועצה היוצאת
(צילום: באדיבות מאוחדים)

רצינו לעשות ולא הספקנו: "הקמת מינהל חינוך עבור הציבור הדתי לאומי כולו. לצערנו לא נעשה שום ניסיון להגדיר את הציבור הדתי לאומי בעיר כבעל יחס ומעמד שווה ערך למעמדם של החרדים והערבים. בקדנציה הקרובה זה יהיה תנאי של מאוחדים להצטרפות לקואליציה".
הישגים משמעותיים בקדנציה החולפת: "קיומן של בחירות בכל המינהלים הקהילתיים בעיר, לאחר 12 שנה של ניוון וקיפאון ואחרי שקודמיי שהחזיקו את התיק לא קיימו בחירות".
יחסי דתיים חילונים בירושלים: "מעולם לא עניינה אותי זהותו או תפישת עולמו של התושב הפונה ומי שלא שומר על העקרון הבסיסי הזה עדיף שיעזוב את שליחותו הציבורית".
הדבר הראשון שנטפל בו בקדנציה הזו: "תפישת העולם של העירייה בנוגע למכרזי ספקים. בעירייה קיימת מגמה לחשוב אך ורק על כיצד לחסוך כסף, ואז אנחנו מזמינים לתוכנו נותני שירותים שהם כוח עבודה זול, אבל מאוד בעייתי שגורם לעוגמת נפש מצד התושבים שחשים שחוסכים עליהם באנשי מקצוע לא ראויים".
עם מי לא נשב בקואליציה: "אנחנו לא מתעסקים בחרמות של דמויות פוליטיות, אלא במהות. אם נראה שאנחנו לא יכולים להשפיע בנושאים ובסוגיות שחשובות לציבור שנתן לנו את המנדט - לא נהיה בקואליציה".
הסוגיה הכי בוערת בעיר: "הביטחון האישי התערער בשנים האחרונות בגלל אוכלוסייה עוינת, מצומצמת אבל מסוכנת שחיה בתוכנו. לא כל ערביי מזרח ירושלים הם מסוכנים ואויבים, אבל יש בתוכם מספיק אויבים ואנשים מסוכנים שמערערים את ביטחון היהודים בעיר, ולכן נדרוש שינוי בתפיסת הביטחון של עיריית ירושלים בנושא".

16 צפייה בגלריה
צחי ברים
צחי ברים
3 מנדטים במועצה היוצאת
(צילום: יעקב כהן)

רצינו לעשות ולא הספקנו: "נציגנו קיבלו עשרות אלפי פניות מתושבים שביקשו סיוע בסבך הבירוקרטיה העירונית. רובם קיבלו מענה יעיל והצלחנו לעזור להם, אבל יש כאלה שלא הספקנו לטפל בפניות שלהם. הסיבה פשוטה: נחלשנו בבחירות האחרונות, ועומס העבודה על הנציגים שלנו היה כבד".
הישגים משמעותיים בקדנציה החולפת: "שירות לתושב הפרטי, במקביל לדאגה לצרכי הכלל. לדוגמה, הרב יוחנן ויצמן הצליח להוריד את הבירוקרטיה במחלקת שימור, מכ-200 ימי המתנה ל-45 בלבד; הרב מיכל הלברשטאם חתום על המהפכה בנושא תעסוקת חרדים, והרב יעקב הלפרין שינה לחלוטין, ולטובה, את מחלקת הרווחה העירונית".
יחסי דתיים חילונים בירושלים: "בשוליים יש גורמים מתסיסים, אבל האחדות שוררת בעיר, ואנחנו רואים את זה גם גם במערכת הבחירות הנוכחית, שלא מתמקדת בנושא הנפיץ. כולם מבינים שהשנאה לא תעזור להם, ומציגים את הפעילות הברוכה שלהם למען כל הירושלמים".
הדבר הראשון שנטפל בו בקדנציה הזו: "התחבורה הציבורית בעיר. במהלך החודשים האחרונים, יחד עם מומחי תחבורה, בנינו ב'אגודת ישראל' תכנית עבודה מפורטת, שחלקים נרחבים ממנה כבר הוצגו לציבור. נדרוש אחריות על התיקים הרלוונטיים במו"מ הקואליציוני, ונטפל בעזרת ה' במצוקה".
עם מי לא נשב בקואליציה: "אנחנו לא מחרימים אף אחד, ואנחנו מקווים כי אלה שעושים רעשי רקע של חרמות במהלך קמפיין הבחירות, יתעשתו במהירות ויבינו כי זה שיח ששייך לעבר, במיוחד בעיר כה מגוונת כמו ירושלים. אנחנו חייבים לפעול יחד, בשיתוף פעולה, כדי להצעיד את העיר קדימה, ובטוחים כי אחרי הבחירות, גם המדברים בשפת החרמות יצטרפו למשימה החשובה העומדת לפתחנו".
הסוגיה הכי בוערת בעיר: "הגברת תחושת הביטחון, בימים המורכבים בהם אנו עומדים, הוא הנושא החשוב ביותר, ואנחנו סומכים על ראש העיר שימשיך לפעול בנושא זה, בתמיכת כלל הסיעות".

16 צפייה בגלריה
אבישי כהן
אבישי כהן
מנדט אחד במועצה היוצאת
(צילום: שרון גבאי)

רצינו לעשות ולא הספקנו: הגדלת תקציב רווחה ותרבות יחודיים לקהילה הממלכתית-חרדית בירושלים".
הישגים משמעותיים בקדנציה החולפת: "הקמת פרוייקט 'מגן' - כיתות כוננות שכונתיות בשיתוף עמותת נצח יהודה וגופי הביטחון בעיר; המאבק הגדול בנושאי רווחה והחזרת התינוק להוריו; מיסוד מוסדות הממלכתי חרדי בירושלים.
יחסי דתיים חילונים בירושלים: "יש צורך בקיום שיח מכבד סביב שולחן המועצה ובין חברי המועצה, כך שלכל תושב, שכונה וקהילה, יש מקום של כבוד וזכות להכרה ותקצוב בהתאם לצרכיו היחודיים".
הדבר הראשון שנטפל בו בקדנציה הזו: "הקמת מינהלת עירונית לקהילה החרדית-ממלכתית שתאגד את כל תחומי האחריות של עיריית ירושלים, בשלל התחומים, ובהם תרבות, רווחה, קהילה, חינוך ועוד".
עם מי לא נשב בקואליציה: "אין באג'נדה הפוליטית חברתית שלנו שום קהילה/מפלגה/סיעה שאנו איננו מוכנים לשתף איתם פעולה. כל נציג/סיעה מייצגת תושבים ומגיע להם יצוג הולם ואנו לא נפגע בזכויותיהם".
הסוגיה הכי בוערת בעיר: "ביטחון תושבי העיר. יש להעמיק את תחושת הביטחון והעמקת שיתוף פעולה בין יוזמות של תושבים, העירייה וכוחות הביטחון. נושא נוסף הוא התמודדות כלכלית של עסקים ועצמאים שנפגעו ונפגעים מהמצב, הן בתחומי המלונאות מסעדנות ופנאי והן עצמאים מגוייסים ומשפחותיהם שמתמודדים תקופה ארוכה עם ימי מילואים של בן משפחה".

16 צפייה בגלריה
יעל ענתבי
יעל ענתבי
מנדט אחד במועצה היוצאת
(צילום: שרון גבאי)

רצינו לעשות ולא הספקנו: "זה בלתי נסבל לעמוד סתם ברמזור כששאר הכיוונים ריקים. רמזור חכם מצלם את כל הכיוונים ומאפשר בעזרת אלגוריתם, ירוק כאשר אין תנועה בכיוונים האחרים. סיעת מחל בראשותי תגייס את משרד התחבורה ואת ראש העיר וביחד נטפל בנושא בנושא".
הישגים משמעותיים בקדנציה החולפת: "לאחרונה נפתחו המנהרות לפסגת זאב בצומת הגבעה הצרפתית. התכנון הראשוני של משרד התחבורה היה לבצע מנהרה אחת בלבד לכיוון מעלה אדומים. ההישג שלי הוא שנוספו לתוכנית גם השלוחות לפסגת זאב מה שמסייע לכל תושבי צפון ירושלים".
יחסי דתיים חילונים בירושלים: "לדעתי מקובל על הרוב המוחלט שהשבת היא אבן יסוד ביהדות גם כערך סוציאלי מהותי. יש מחלוקות, אבל הזכות לשבות מעבודה בשבת היא קונצנזוס. המצב בו לעובדים רבים אין את יום המנוחה השבועי עם המשפחה אינו חיובי. מצד אחד צריך לחזק את השבת כיום המנוחה הממלכתי היהודי ובמקביל לאפשר למי שאינו שומר שבת בצורה כזו או אחרת ליהנות מחיי תרבות ופנאי. וכאן צריך להגיע להסכמות רחבות ולא לנקוט בצעדים חד צדדיים כמו אוטובוס שבת".
הדבר הראשון שנטפל בו בקדנציה הזו: "פריצות לבתים ועסקים וגניבות כלי רכב. יש לעירייה ולמשטרה כוח פיקוח ושיטור משותף שעוסק פחות בנושא הזה. יש לי רעיונות מחוץ לקופסה איך להתמודד עם הבעיה".
עם מי לא נשב בקואליציה: "לא מחרימים אף אחד ואף אחת, במיוחד אחרי המלחמה האיומה, לא ניתן לשום גורם להפריד יותר בינינו. מהניסיון שלי - אפשר לחיות ביחד ולייצר הבנות לטובת כל תושבי העיר".
הסוגיה הכי בוערת בעיר: "ביטחון הרכוש האישי זו בעיה שמטרידה רבים מתושבי העיר. לכן זאת גם הסוגייה שדבר ראשון נטפל בה".

16 צפייה בגלריה
יהודה בן יוסף
יהודה בן יוסף
2 מנדטים במועצה היוצאת
(צילום: יח״צ)

רצינו לעשות ולא הספקנו: "לשדרג את כל השכונות, אבל אני מתחייב לשפץ את כלל המרכזים המסחריים בשכונות. השדרוג גורם לחיזוק העסקים המקומיים בתוך השכונות ומנגיש את המרכזים לתושבים".
הישגים משמעותיים בקדנציה החולפת: "הקמתי דוכני האכלה לחתולים, לראשונה דאגתי שיוקם תיק השירות הווטרינרי. מתיק רישוי עסקים, שיניתי את התפיסה לקידום עסקים, החלתי פטור על שלט ראשון ופטור מתשלום עבור משולחנות וכיסאות לבעלי עסקים. על ההתנהלות בקורונה, קיבלנו את אות העירייה המצטיינת לבעלי עסקים, וכן פתחנו מרפאה וטרינרית גדולה בירושלים".
יחסי דתיים חילונים בירושלים: "ירושלים היא עיר שהתברכה במגוון רחב של אוכלוסיות וזה מה שיפה בה שהיא מגוונת ומלאה בניגודים וכל קהילה מכבדת את האחרת".
הדבר הראשון שנטפל בו בקדנציה הזו: "הקמת בית הגמלאי - בדיוק כמו שיש בית הלוחם. בבית הגמלאי יינתן שירות, ליווי, ותמיכה לדור בוני ירושלים כי זה המינימום שאנחנו יכולים לעשות עבורם. בנוסף, כאיש חינוך זה נושא יקר לליבי עם שנים של ניסיון ואני מתכוון אחרי הבחירות לדרוש את תיק החינוך כדי לקדם את מערכת החינוך העירונית".
עם מי לא נשב בקואליציה: "אנחנו לא מחרימים אף אחד. מכבדים כל אדם ודעות שונות".
הסוגיה הכי בוערת בעיר: "מצוקת חניה נוראית. במקום שהעירייה תעזור לתושבים, היא מחלקת להם דוחות. אנחנו מקבלים מידי יום פניות של תושבים שנקרעים תחת הקנסות. אין שכונה בעיר שלא סובלת מהתופעה הזאת. כמו שכותבים לי תושבים שלפעמים זה מגיע על חשבון האוכל של הילדים. לא יתכן שתושבים ישלמו את אחת הארנונות הגבוהות בארץ ולא יקבלו את השירות המינימלי של אפשרות לחנות סמוך לביתם".

16 צפייה בגלריה
סונדוס אלחות'
סונדוס אלחות'
סונדוס אלחות'
(צילום: אביגיל פיפרנו-באר)

מדוע החלטתי להתמודד: "מעולם לא היה בעיריית ירושלים ייצוג ל-40% מתושביה הערבים. העדר הייצוג בא לידי ביטוי גם ביחס העירייה לתושבי מזרח העיר, באפליה תקציבית, בהריסות בתים ועוד. זה קורה כי אין לציבור הערבי נוכחות בעירייה. אין מישהו שידבר בשמם של תושבי ירושלים הערבים וכדי לשנות את המציאות הזאת החלטתי להתמודד".
יחסי ערבים-יהודים: "אם יש מקום שצריך ויכול להיות דוגמא לחיים משותפים זה ירושלים. היכרות מורידה מחיצות, ובירושלים אנשים מכירים אחד את השני. כולם חיים ביחד, עובדים ביחד, מסתובבים באותם מקומות. יש חששות, יש בעיות, אבל המטרה שלנו כאנשי ציבור היא לפעול לחיזוק השותפות, לא להלהטת הרוחות. לכן לקחתי על עצמי בחיי המקצועיים את המשימה של לימוד יהודים ערבית וערבים עברית, לכן אני מתמודדת למועצת העיר, כדי לתרום לחיזוק השותפות. ירושלים צריכה להיות עיר של כל תושביה, עיר קדושה לשלוש הדתות שיכולה להוות דוגמא לעולם כולו לחיים משותפים בשלום".
הדבר הראשון שאעשה אם אבחר: "איזום סיור של ראשי האגפים בעירייה בשכונות העיר הערביות, חלק מהבעיה היא שאין מספיק היכרות עם מה שקורה במזרח העיר. ככל שבכירי העירייה יכירו יותר את המתרחש במזרח העיר, הם ידעו לייצר את המענים שהתושבים זקוקים להם. בשלב השני נדאג שיהיו בקרב בכירי העירייה יותר תושבים ערבים שמכירים את צרכי הקהילה שלהם ויידעו הכי טוב איך לפעול למענה.
עם מי לא אשב בקואליציה: "אני סולדת מכל גזען ויש מועמדים גזענים, אבל אני גם רוצה להשפיע. לכן, התנאי המרכזי שלי לא יהיה וטו על אחרים, כי אם תקציבים, ותיקון אפליית מזרח העיר. אני באה לעשות שינוי, וככל שאוכל לקדם את השינוי הזה, אהיה חלק מהקואליציה.
הסוגייה הכי בוערת בעיר: "הסוגייה בשמה אני מתמודדת, חיזוק מזרח העיר והפסקת האפליה רבת השנים ממנה סובלות השכונות הערביות".
הכישלון הכי גדול בקדנציה האחרונה: "חוסר היכולת של העיר לספק שירותים עירוניים מינימליים בשכונות מזרח העיר המרוחקות ובראשן כפר עקב ומחנה שועפאת. מדובר בעשרות אלפי תושבים שמשלמים ארנונה, אך כמעט ולא מקבלים שירותים ואת זה חובה לשנות".

16 צפייה בגלריה
אלון לוי
אלון לוי
סיעה חדשה
(צילום: שרון גבאי)

מדוע החלטתי להתמודד: "ראיתי וחוויתי את ההתדרדרות של ירושלים באיכות החיים. כאב לי לראות כיצד היא הופכת בהדרגה לעיר שקשה לחיות בה".
יחסי דתיים-חילונים: "אנו לא מתעסקים בנושאים פוליטיים כגון יחסי דתיים-חילונים או ערבים-יהודים. אנו באים להיות נציגים שמתעסקים בנושאים מקומיים כפי שקורה בכל העיריות האחרות.
הדבר הראשון שאעשה אם אבחר: "נשב עם ראש העיר הנבחר ונבהיר לו שמעתה יש לו במועצה נציגים שידחפו אותו לכיוון מהפכה באיכות החיים. אם עד עכשיו הנציגים העסיקו אותו בנושאים פוליטיים, מעתה הוא יצטרך להתעסק גם באיכות החיים של התושבים".
עם מי לא תשב בקואליציה: "אני לא מחרים אף אחד".
הסוגייה הכי בוערת בעיר: "יש כמה סוגיות בוערות שכולן נכנסות תחת ההגדרה איכות חיים. תחבורה, חוסר באכיפה נגד קבלים, חוסר נגישות לאנשים עם מוגבלות, קריסה של מערך ההסעות בחינוך המיוחד, אישורי בנייה בלילות בלב שכונות מגורים".
הכישלון הכי גדול בקדנציה האחרונה: "ירושלים התדרדרה למקום האחרון במדד איכות החיים. התושבים מרגישים שהעירייה לא קיימת, ואם היא כבר פועלת אז התחושה היא שהפקידים ״עושים טובה״ שהם עוזרים. ההתדרדרות באיכות החיים מביאה לעזיבה של תושבים יותר מכל נושא אחר".

16 צפייה בגלריה
אלדד רבינוביץ
אלדד רבינוביץ
אלדד רבינוביץ
(צילום: נעם)
מדוע החלטתי להתמודד: ירושלים היא מיקרוקוסמוס של כל מדינת ישראל, כולם בוחנים את הנעשה בעיר הבירה כדי להבין את ההתנהלות בשאר הארץ. החלטתי להתמודד כדי לדאוג שירושלים תשאר יהודית, לחזק את ההתיישבות היהודית בשכונות מזרח העיר ולשמור על הזהות היהודית בפרהסיה של ירושלים. החלטת בית המשפט העליון לפתוח את הבריכה בשכונת הר חומה בשבת, היא דוגמה אחת לניסיונות הבלתי פוסקים להפר את שלוות התושבים ולפגוע באופן הפגנתי בקדושתה של ירושלים.
יחסי דתיים-חילונים: "הפרהסיה של ירושלים צריכה להיות יהודית. אין לנו שום רצון ושום יכולת להתערב לאף אחד בחיים, אבל העיר ירושלים צריכה להיות מודל של עיר יהודית, שגאה ביהדות שלה בראש חוצות ולא מתרברבת בהיותה עיר עם מאפיינים מערביים פרוגרסיבים. ברוב השכונות בירושלים גרים יחד דתיים וחילונים ללא עימותים, ללא כפיה ועם פרהסיה יהודית מכובדת".
הדבר הראשון שאעשה אם אבחר: "יש הרבה דברים דחופים והרבה דברים חשובים, אבל צריך להתחיל בביטחון האישי. ירושלים היא העיר המעורבת הגדולה ביותר בארץ ויש לה אתגרים משלה. אנחנו נדאג לכך שכל מי שעובד בשטח העיר מטעם העירייה או קבלני המשנה שלה ונותן שירות ישיר לתושב, יהיה חייב להציג תעודת יושר מהמשטרה כחלק מתנאי המכרז. לא נאפשר לנותני שירותים שאינם מפוקחים ואף אחד לא ווידא שהם לא קשורים לטרור ולפגיעה בבטחון היהודים, לתת שירות לתושבים ולסכן את שלומינו ושלום ילדינו.
עם מי לא תשב בקואליציה: "אנחנו לא מפלגה שעוסקת בהכללות וחרמות של אף אחד. אנחנו חיים בהרמוניה בכל השכונות בהן אנחנו פועלים, והמעורבות החברתית שלנו מסייעת ומשפיעה לטובה על כלל הציבור בעיר. אנחנו לא מתיימרים לקבוע מי יישב בקואליציה ומי לא, ואנחנו נשב עם כל מי שיסייע לנו לקדם את הזהות היהודית, את הביטחון בעיר ואת חיזוק והרחבת ההתיישבות היהודית בשכונות מזרח העיר".
הסוגיה הכי בוערת בעיר: "קודם כל זאת היהדות של ירושלים. כשמבינים שהזהות היהודית של ירושלים היא זאת שקובעת, כל הנושאים מטופלים בצורה נכונה. הן בביטחון, הן בהתיישבות והן בפרהסיה היהודית. הדברים האלה הולכים ביחד, אלה לא סוגיות שונות. כשאויבנו רואים שאין לנו כבוד לתורה ולערכים היהודיים שלנו, הם מבינים שאנחנו חלשים וניתן לפגוע בנו פיזית.
הכישלון הכי גדול בקדנציה האחרונה: "ירושלים עדיין לא מאוחדת באמת. השכונות במערב העיר התקדמו מאוד בתשתיות, בנקיון וצרכי הקהילות, ואילו מזרח העיר נשארה כמו חצר אחורית מוזנחת בה כל אחד עושה כרצונו ללא מורא החוק".
פורסם לראשונה: 08:00, 26.02.24