הילדות שלא לומדות, זעם ההורים, העירייה, ואיך כל זה קשור לאריה דרעי? הורים לתלמידות בירושלים הגישו לפני מספר ימים תביעה לבית המשפט המחוזי נגד העירייה, משרד החינוך וסמינרים שונים ברחבי העיר. הטענה המרכזית: העירייה חוסמת את דרכן של בנות העותרים (כולן עולות לכיתה ט') מלהשתבץ באחד הסמינרים המתאימים עבורן בירושלים על פי בחירתן ולכן הן נשארות בביתן. הסיבה, על פי העתירה, מפתיעה למדי: שיקולים פוליטיים של יו"ר מפלגת ש"ס, אריה דרעי.
3 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
דרעי. "בהתאם לרצונו"
(צילום: אלכס קולמויסקי)

הרשימה האסורה

על פי העתירה, עיריית ירושלים הפיצה בקרב מנהלות הסמינרים בעיר רשימה של עשרות בנות בנות שעולות לכיתה ט' ודרשה מהן לסרב לקבל את התלמידות הללו ללמוד אצלן.
לעתירה מצורפים תמלילי שיחות של הורים עם מנהלות סמינר וכן שיחה עם נציגת הרישום בעירייה, שבה נשמעת הנציגה חסרת אונים מול הדרישה לרשום את הבנות. המשותף לכל הבנות ברשימה, לפחות לפי הנטען בפנייה לבית המשפט, הוא היותן ברמה לימודית ורוחנית גבוהה ( הן סווגו כתלמידות ברמה א'-א' בלשון העירייה; א"פ). עוד טוענים ההורים כי "השיקול היחיד שעמד לנגד עיניה של העירייה הוא הקמת סמינר 'הכתר', בהתאם לרצונו של יו"ר מפלגת ש"ס, מר אריה דרעי". הסמינר החדש, נטען בעתירה, "הוקם משיקולים פוליטיים ותקציביים גרידא ללא קשר לטובת התלמידות או משפחותיהן". בעתירה נאמר עוד כי כל הבנות ברשימה הנזכרת שובצו לסמינר 'הכתר' בניגוד לרצונן.

הקרב על התקציב

עוד מציינים ההורים בפני בית המשפט המחוזי כי "כתוצאה מהליך שיבוץ פסול, עשרות בנות ברמה לימודית ורוחנית גבוהה, כולן ממוצא ספרדי, ישובות בביתן ללא שיבוץ הולם.
"העובדה כי דווקא תלמידות אלה נמצאו חסרות שיבוץ הולם באופן תמוה, על אף נתוניהן הגבוהים, מצביעה כאלף עדים על העיוות שנוצר במכוון בהליך השיבוץ... כיום התלמידות יושבות בביתן ללא מסגרת חינוכית אך ורק בשל התנהלות העירייה וסירובה לרשום את התלמידות לסמינרים 'אשכנזיים' בירושלים, שנחשבים לטובים ביותר, על אף נכונות שהביעו לקליטת הבנות".
בנוגע לתקציבים נטען בעתירה כי "העיריה התחייבה בפני אחד הסמינרים הוותיקים להעביר אליו תקציבים עבור פתיחת כיתה נוספת שתכלול כ־30 תלמידות, אלא שמהלך הזה לא יצא לפועל". ומדוע אותו סמינר לא קיבל את התקציב? לפי העתירה, גורם בכיר בעירייה הסביר להורים העותרים כי יו"ר ש"ס לא הסכים שתקציבים נוספים יופנו לסמינרים אשכנזיים ודרש שתקציבים אלה יופנו לסמינר שהוא יזם את הקמתו.

3 צפייה בגלריה
חלק מהבנות השבוע. עדיין ללא מסגרת
חלק מהבנות השבוע. עדיין ללא מסגרת
חלק מהבנות השבוע. עדיין ללא מסגרת
(צילום: אלכס קולמויסקי)

עוד מוזכר בפרשה שמו של אברהם בצלאל, מי שהיה חבר סיעת ש"ס בעירייה ומחזיק תיק החינוך וכיום הוא חבר כנסת מטעם המפלגה. בעתירה נטען כי בצלאל מסר את המידע להורים בעניין העברת התקציבים לטובת פתיחת סמינר 'הכתר', בהתאם להוראתו של יו"ר ש"ס. עוד נטען בעתירה כי בצלאל אף הודה בפני אמה של אחת הבנות כי את הבת הפרטית שלו לא היה שולח לסמינר כזה.

תמלול שיחה שהובאה בעתירה:

מנהלת סמינר בירושלים: "הם עוקבים אחרינו, שתדע".
הורה של אחת התלמידות: "מי זה 'הם'?"
מנהלת: "בעירייה".
הורה: "בעירייה, מטעם ש"ס וכו'?"
מנהלת: "כן".
הורה: "הבנתי..."
מנהלת: "יש רשימה שהם העבירו לי שאתם נמצאים בתוכה, והם לא מרשים לי לקבל אף אחת מהרשימה הזאת..."
----------
אמא: "איפה הבת שלי פותחת שנה?"
נציגת העירייה: "אין לי מושג. מבחינתנו בסמינר של דוד אברהם".
אמא: "היא לא תלך לשם..."
נציגת העירייה: "זה לא אנחנו, זה ראש העיר..."
----------
אמא: "אז 80 בנות לא רוצים ובכוח פתחו את הסמינר? איזו מדינה מפגרת".
נציגת העירייה: "שואלת אותי?"
אמא: "טמטום של דבר".
נציגת העירייה: "את יודעת את דעתי על זה..."

האולטימטום של דרעי

העתירה ממשיכה ומציינת דברים נוספים שהתגלו להורים בדרך החתחתים אל השיבוץ בסמינר המיוחל: "הרב שלמה פלאי (יו"ר ועדת רבנים שתפקידה לעבוד מול העירייה בנוגע להתאמת תלמידות לסמינרים; א"פ) שוחח עם מר משה ליאון, ראש עיריית ירושלים, ומסר לו שדרעי הציב לו אולטימטום - לא לתת כסף לסמינר הישן כדי לפתוח עוד כיתה. וככל שיעשה כן, איים עליו, בבחירות הבאות הוא לא יתמוך בו ועל כן ראש העירייה כבול מלקבל החלטה אחרת. הרב פלאי מסר מידע זה ישירות לאחד ההורים".
עוד נטען כי "כאשר פגשה אחת האימהות את ליאון באופן אישי וביטאה בפניו את המצוקה שלה, הוא אמר לה שהוא כבול ושיהיה לו יותר קל לקנות לה קוטג' בירושלים מאשר לשבץ את בתה לסמינר אחר". זאת ועוד – שלום אביטל, סגנו של שמואל גרינברג, מנהל אגף חינוך חרדי בעירייה, מסר לאחד ההורים כי ביחס לסמינר 'הכתר', "הבטיחו להם (לכתר) בנות ולא באו, לכן אי אפשר לשחרר אתכם".
בלית ברירה וכמוצא אחרון עזבו חלק מהמשפחות את העיר כיוון שלא היו מוכנים להתפשר בעניין חינוך בנותיהם. כעת מחכים יתר ההורים לדיון בעתירה, בתקווה שבנותיהם לא ימשיכו להיעדר ממסגרת לימודית וחברתית.

3 צפייה בגלריה
עו"ד טישלר
עו"ד טישלר
עו"ד טישלר
(צילום: אורלי דניאלי)

"מדי שנה עיריית ירושלים משבצת את התלמידות שנותרו ללא שיבוץ בהתאם לנתוני התלמידה, רמתה הלימודית והרוחנית והתאמתה לסמינר כזה או אחר, ללא כל קשר לעדה", אמרה ל-mynet ירושלים עו"ד יעל טישלר, המייצגת את ההורים בעתירה. "השנה יש ראיות ברורות כי הליך הרישום היה נגוע בשיקולים פוליטיים זרים לחלוטין לטובת התלמידות, הקשורים ברצון העירייה לתמוך בהקמת סמינר ספרדי חדש. לצורך זה בחרה העירייה לחסום את דרכן של תלמידות ספרדיות איכותיות לסמינרים הגדולים אף שסמינרים מסוימים הביעו נכונות לקבל חלק מהתלמידות. הכל במטרה להקים סמינר ספרדי חדש על גבן של התלמידות הטובות ומשפחותיהן.
"השיבוץ לסמינר 'הכתר' נודע להורים בדקה ה־0 רק לקראת פתיחת שנת הלימודים על מנת להציב אותם עם הגב לקיר, תוך פגיעה קשה בזכות הבחירה של ההורים והתלמידות במסגרת חינוכית מתאימה לרמת הבנות ולהשקפת ההורים ותוך הפלייתן הקשה של הבנות רק מפאת היותן משתייכות לציבור החרדי־ספרדי. אני תקווה כי בית המשפט יבין את העוול הנורא שנעשה למשפחות ואשר עלול להשפיע על עתידן של הבנות לטווח הקרוב והרחוק ויושיט לעותרים את הסעד המבוקש - שיבוץ הולם".

העירייה: סיוע לבנות שנותרו בלי מסגרת

מלשכתו של יו"ר ש"ס נמסר: "שיבוץ הבנות לסמינרים, זהו תפקידה של עיריית ירושלים. יו"ר ש"ס אריה דרעי אינו עוסק בשיבוץ בנות לסמינרים".
מהעירייה נמסר: "לאחר סיום שיבוצי הבנות בכלל הסמינרים בעיר נותרו פחות מעשרים בנות ללא שיבוץ. מספר זה מהווה פחות מאחוז מכלל הבנות העולות לתיכון במגזר החרדי. מאחר שעיריית ירושלים שמה את נושא החינוך בראש סדר העדיפויות וחרתה על דגלה לספק לכל תלמיד בעיר מסגרת מתאימה בהיבטים הפיזיים והפדגוגיים, הוחלט באגף לחינוך חרדי (האמון על הנושא) כי הקמת סמינר חדש עבור הבנות היא הפתרון המיטבי, וכך עשו גורמי המקצוע.
"לאחר החלטת גורמי המקצוע ושליחת השיבוצים לבנות נוצרה התקוממות אצל חלק מההורים שהתעקשו שהעירייה תשבץ את בנותיהם בסמינרים קיימים (אשכנזיים וספרדיים), למרות שאין בהם מקום ולמרות החלטת מינהל חינוך חרדי, ומכאן נולדה העתירה, שמלאה בטענות מופרכות חסרות שחר".
בעירייה הוסיפו כי "ההחלטה לתקוף את ראש העירייה אישית אינה עניינית, הציטוטים המובאים בשמו אינם נכונים, וצר לנו על השיח הפוגעני, שלבטח לא יוביל למציאת פתרון. אנו פועלים למציאת פתרון לכלל התלמידים בעיר מתוך רגישות ואחריות".