העדלאידע חזרה השנה לסדר היום הירושלמי, לראשונה מאז 1982 והצליחה לעורר סערה גדולה סביב קיומה. אך מסתבר שזו לא המחאה הראשונה. מאז ומתמיד האירוע המדובר גרר אחריו ביקורת ומחאות סביב נושאים שונים. כך זה נראה.
6 צפייה בגלריה
העדלאידע ב-1956
העדלאידע ב-1956
העדלאידע ב-1956
(צילום: דוד רובינגר)

1956 | נטורי קרתא

"אלפי תלמידי בתיה"ס היסודיים והתיכוניים תנועות הנוער וישובי הפרוזדור ישתפו בתהלוכה נוסח 'עדלאידע' ויעברו בחוצות הבירה לרגל חגיגות פורים הקרבות והולכות", כך דיווח "על המשמר" ב-1956, "כל בי"ס ואירגון נוער קיבל על עצמו להפגין נושאים קרובים ורחוקים בעבר, בהתחפשות ובמדגמים אשר יובעו על גבי מכוניות מיוחדות".
באירוע כיכבו בין השאר דמויות ענק של בן גוריון ונאצר מחובקים ומחוייכים, ומתחת הכותרת "חזון אחרית הימים". כנראה שנאצר ממש נעלב מהמחווה ולכן הורה להלאים את חברת תעלת סואץ. בתגובה ישראל, בתיאום עם בריטניה וצרפת, כבשה את עזה ואת סיני, רק כדי לסגת משם בהמשך, בעקבות לחץ של נשיא ארה"ב.
6 צפייה בגלריה
העדלאידע ב-1956
העדלאידע ב-1956
העדלאידע ב-1956
(צילום: דוד רובינגר)

אם חשבתם שהעדלאידע בירושלים עברה בשקט, אתם כמובן טועים. ב"על המשמר" דיווחו אחרי החג: "עשרים אנשי 'נטורי קרתא' חגורי שקים נראו בקרב קבוצת מפגינים נגד ה'עדלאידע זוטא' בירושלים בחג הפורים אשר עברה היום אחר הצהרים ברחובות המרכזיים של העיר. 22 מהמפגינים עם מנהיגם עמרם בלוי נעצרו על ידי המשטרה באשמת התקהלות בלתי חוקית. המפגינים, אשר מספרם היה פחות ממאה, יצאו לדרכם לאחר שקיימו אסיפת מחאה בשכונת 'מאה שערים' נגד עריכת ה'עדלאידע' בפורים, שהיא לדעתם בבחינת 'פריצות וזימה' כפי שכתבו בכרוזיהם".

6 צפייה בגלריה
עדלאידע בירושלים
עדלאידע בירושלים
עדלאידע בירושלים
(מתוך ״ידיעות ירושלים״)

1957 | בובה ענקית של גולדה


בעיריית ירושלים לא נרתעו וקיימו גם ב-1957 "עדלאידע זוטא",שכללה בין היתר תהלוכה עם בובה ענקית של גולדה מאיר חובטת באו"ם. את המיצג הוביל טרקטור ובו בובה ענקית של בן גוריון. בובת ענק נוספת שכיכבה באירוע היתה של "מלך סעודי", וכמו כן היו לוליינים, ותלמידי בתי ספר שרקדו ושרו.
באותה שנה דיווח "על המשמר" על 'סכנה חדשה': "למרות איסורי העירייה הפעילו ילדים אקדוחי פקקים ודובר המשטרה הסביר לכתבנו כי אמנם הייצור והמכירה של הפקקים אסורים ואולם הילדים עושים אותם בעצמם על ידי ראשי גפרורים ונגד זה אין מה לעשות". אגב, בהמשך הידיעה דווח כי "אל מרפאות קופת חולים בבירה הובאו שני ילדים בני שנתיים שנכוו בעיניהם ע"י משחקים מסוכנים אלה".

6 צפייה בגלריה
העדלאידע ב-1957
העדלאידע ב-1957
העדלאידע ב-1957
(צילום: דוד רובינגר)

1961 | מחאה רשמית

בעבר הרחוק עיריית ירושלים אפשרה לשלב גם ביקורת חברתית בעלאידע. זו הסיבה למשל שב-1961 כיככה בובת ענק נלעגת ולידה שלט ענק "עוד כוס תה לפקיד". אבל לא לדאוג, היו כמובן גם בובות של בן גוריון ושל גולדה, המון ילדים מחופשים, רוכבי סוסים לבושים כמו בפרס העתיקה ועוד.

1962 | חוסכים בכסף

ב-30 בדצמבר 1962 דיווח עיתון הבוקר "בחג פורים השנה לא תהיה בירושלים 'עדלאידע זוטא' על כך החליטה הנהלת עיריית ירושלים. דובר העירייה שמסר על כך אתמול, מסביר כי ההוצאות לעדלאידע מסתכמות בכ-100 אלף ל"י אך מאחר וביום העצמאות הקרוב יחוגו 15 שנים לתקומת המדינה הוחלט להטיל את כל כובד המשקל על חגיגות אלה, שתלבשנה השנה צורה מורחבת". עוד נכתב בידיעה: "הנוהג הוא לקיים 'עדלאידע זוטא' אחת לשנתיים".

עדלאידע בירושלים

1964 | תחרות עם תל אביב

ידיעה שפורסמה באותה שנה ב"ידיעות אחרונות" הראתה כי כמו היום גם אז שררה תחרות בין ירושלים לעיר תל אביב. הכותרת של מדור "ידיעות ירושלים" ב-26 בפברואר היתה: "גם ירושלים רוצה עדלאידע" ובידיעה דווח כי האירועים הצנועים שארגנו בכיכר ספרא, לא סיפקו את התושבים שרצו לחגוג כמו במרכז הארץ.
הכתב ע. אחידורון הוסיף וציין בידיעה: "גם השנה לא תתקיים העדלאידע בירושלים. גם השנה מנמקים אבות העיר מחדל זה ב'נימוקים תקציביים'. גם השנה יצטרכו תושבי הבירה לשאת בקנאה את עיניהם לעבר תל אביב העליזה, החוגגת את פורים בקרנבל רועש וססגוני".

6 צפייה בגלריה
עדלאידע בצל מלחמה
עדלאידע בצל מלחמה
עדלאידע בצל מלחמה
(צילום: עיריית ירושלים)

1979 | שוב חוסכים


בתחילת שנות ה-60 שוב החליטו בעירייה לנסות ולחסוך כסף ולכן מיזם העדלאידע בבירה בוטל לטובת אירועים מקומיים בשכונות השונות. ב-1979 הבצורת הסתיימה זמנית לאחר ש"בנוער העובד והלומד" החליטו להחזיר עטרה ליושנה.
במעריב בישרו כי "עדלאידע לכבוד שושן פורים תיערך היום בירושלים לראשונה מזה שנים". עוד הוסבר בדיווח הקצר כי "העדלאידע תעבור ברחובות שכונת קרית היובל בדרום-מערב ירושלים – כדי שלא להפריע לתנועה במרכז הבירה – וישתתפו בה 500 נערות ונערים מירושלים ומקיבוץ רמת רחל".

2024 | עדלאידע בזמן מלחמה

בעקבות המלחמה בעזה החליטו תל אביב וחולון לבטל את חגיגות פורים, ולעומתם בעיריית ירושלים החליטו דווקא לחדש את העדלאידע שנערכה בבירה בפעם האחרונה ב-1982.
מספר ירושלמים זעמו ומיהרו להחתים על עצומה שבה נכתב: "זו איננה קריאה לביטול מסיבות בבתי הספר ובגנים... בימים של שכול, מפונים ללא בית, קהילות כלל ישראל בכאב שאין לו שם ותואר ו-134 נשמות, חלקן רצוחות וחלקן נאנסות, מורעבות ומוכות בשבי החמאס - ההתעלמות מהבקשה לדחות את המצעד המתוזמר היא מופע אכזרי ופוצע של חוסר סולידריות".

6 צפייה בגלריה
עדלאידע בצל מלחמה
עדלאידע בצל מלחמה
עדלאידע בצל מלחמה
(צילום: עיריית ירושלים)

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "ההחלטה על קיומה של העדלאידע התקבלה מתוך הבנה ורגישות לשיח הציבורי ובעיקר לתחושותיהן של משפחות החטופים, הנופלים והפצועים.
"בשונה מתהלוכות עדלאידע שגרתיות, יעמוד האירוע ברוח המצב והתקופה. העדלאידע מהווה קיום צוואתם של הנופלים, ביניהם לא מעט מבני ירושלים עצמה, אשר בלחימתם עזת הנפש, ציוו עלינו להמשיך לחיות את שגרת החיים, המזמנים גם צער, אך גם שמחה. האירוע יוקדש לילדים, יעלה על נס את גבורת לוחמי המילואים, המפונים וגיבורי העוטף ויעלה את המודעות לחסרון החטופים. את שיירת בובות הענק יוביל בראש מיצג סמל החטופים".
פורסם לראשונה: 13:43, 25.03.24