ד״ר אבי לבסקי, המייסד והמנהל האגדי של תיכון המסורתי בירושלים הלך לעולמו בגיל 78 כשהוא מותיר אחריו אישה, שלושה ילדים ועשורים של חינוך ירושלמי פלורליסטי. לבסקי ז״ל, תושב הישוב הר אדר, כיהן כמנהל בית הספר במשך 22 שנה וגידל דורות של בני נוער ירושלמים. מדי בוקר היה מוביל בעצמו את תפילת התלמידים בבית הכנסת של בית הספר.
3 צפייה בגלריה
ד״ר אבי לבסקי
ד״ר אבי לבסקי
ד״ר אבי לבסקי
(צילום: באדיבות קרן תל״י)

כמנהל, היה אדם קשוב מאוד לצוות החינוכי ולתלמידים. הוא היה מנהל נחוש וסמכותי אך באותו זמן גם ידע לשמור על חוש הומור. כך למשל, תלמידי מחזור ט״ו, החליטו שעלילת הצגת הסיום שלהם תספר את סיפור ״תעודת הדוקטור של אבי לבסקי שנגנבה״ והמסע של תלמידי השכבה באיתורה. לבסקי, זרם עם הרעיון ואף הפתיע והשתתף כשחקן בהצגה —הוא עלה על הבמה בסצנת הסיום בה ״נמצאה״ התעודה והושבה לו.
לבסקי נולד בשנת 1946. הוא היה פעיל במשך 40 שנה בקרן תל״י — המרכז לחינוך יהודי ישראלי פלורליסטי. ״הרגשתי שיש ניכור בין החינוך הציוני לבין היהדות והבנתי שאני מוכרח לעשות שינוי. זהו פתרון נפלא לחינוך ישראלי פלורליסטי פתוח וגם שילוב ערכי היהדות בתפילה, לימוד, ערכים וציון אירועים וחגים", אמר על תפקידו ועל ההחלטה לייסד את בית הספר המסורתי.

3 צפייה בגלריה
ד״ר אבי לבסקי
ד״ר אבי לבסקי
ד״ר אבי לבסקי
(צילום: שלומי כהן)

בהלוויתו שנערכה אתמול (ראשון), ספדה לו אשת החינוך הירושלמית אפרת גולן, שעבדה עמו בשותפות שנים ארוכות והחליפה אותו בניהול המסורתי כשפרש: ״אבי הקים מפעל חיים, את "התיכון המסורתי", שהוא דגם מופלא לחברה סובלנית, לא קיצונית, ועם ערבות הדדית. אם היו עוד הרבה אנשים כמו אבי, אני מאמינה שלא היינו מגיעים להקצנה ולמצב הקרע החברתי בו אנו נמצאים כיום. למרות העובדה שהיה וורקכהוליק, מעבר למפעל החיים שלו, אין ספק שאבי גם היה איש משפחה אוהב״.

3 צפייה בגלריה
ד״ר אבי לבסקי
ד״ר אבי לבסקי
ד״ר אבי לבסקי
(צילום: ענר גרין)

גולן, פנתה למשפחתו של לבסקי: ״צבייה, נדב, דפנה ויובל. כל השנים - דיבר עליכם באהבה בהערכה ובגאווה. זכיתם! וגם אנחנו זכינו קצת, להכיר וללכת אחרי מנהיג אופטימי, סובלן, מלא הומור, עם כתפיים רחבות, עם שכל ישר, ובעיקר - עם אינטיליגנציה רגשית חריגה, שאוהב את המדינה שלו, את המשפחה שלו, ואת בני האדם שסביבו, והם – כולם, כולנו, אוהבים אותו״.
(ד״ר אבי לבסקי. מתוך סרטון של קרן תל״י)
יעל ירושלמי, שעבדה עם לבסקי במשך שנים, שיתפה בעמוד הפייסבוק של בית הספר: ״אבי היה איש מיוחד ועדין, עם חזון גם בתחום השילוב של תלמידים על הרצף האוטיסטי, הוא הראשון (מחטיבות הביניים והתיכונים) בירושלים ובארץ שהכניס לבית ספרו כיתות תקשורת, באומץ ומתוך יושר חברתי ומוסרי. תמיד ותמיד עם חוש הומור ואנושיות. ידע לעמוד לצד הצוות ולגבות בנחישות כשהבין שנעשה עוול. עבדתי איתו שנים רבות, וזכיתי לראות מנהל ואדם משכמו ומעלה״.
במהלך חייו, לבסקי ז״ל כיהן כראש מדור ידיעת הארץ בצה"ל, כעורך עיתון 'במחנה' וכמנהל מחלקת החינוך של הסוכנות היהודית בארצות הברית. הוא גם היה חבר הנהלת בית הכנסת בישוב בו התגורר — הר אדר. בשם אלפי בוגרי המסורתי — תודה. יהי זכרו ברוך