משטרת ירושלים עיכבה לחקירה שלושה צעירים ירושלמים לאחר שתלו שלטי מחאה בשפה הערבית ברחוב יואל משה סלומון שבבירה. בצעד חריג, השלושה אף הורחקו מאזורים שונים בעיר באמצעות צו.
2 צפייה בגלריה
ניידת משטרה
ניידת משטרה
ניידת משטרה
(צילום: רועי אלמן)
השלושה, ביקשו לפני מספר ימים לעלות את המודעות לסוגיית כפר יטא שבדרום הר חברון. בעודם צועדים ברחוב יואל משה סולמון שבמרכז הבירה, ניגשו אל השלושה מספר שוטרים, לטענתם אלו ביקשו לדעת מדוע הם הולכים ברחוב בשעת לילה מאוחרת ומדוע הם נושאים שלטים. לדבריהם, השוטרים ציינו בפניהם כי ״אסור לתלות שלטים בערבית״.
לאחר תשאול קצר הוחלט במשטרת ירושלים לעכב את השלושה לחקירה בתחנת ״לב הבירה״ בחשד לעבירה של השחתת פני מקרקעין. יש לציין כי עבירה זו היא עבירה שנאכפת לרוב על ידי מתן קנס מהרשות המקומית על תליית מודעות ללא היתר. לאחר מספר שעות הוחלט במשטרה לשחרר את השלושה תוך הרחקתם מאזור מרכז העיר למשך שבועיים. במשטרה נימקו את המעצר בכך ש״ירושלים היא לא אזור בו פועל המאבק החברתי״. בנוסף, במסמך משטרתי מציינת קצינת החקירות את העובדה שהשלטים כתובים בשפה הערבית וקושרת את עובדה זו ל״נפיצות״ השרויה באזור.
2 צפייה בגלריה
רחוב יואל משה סולומון
רחוב יואל משה סולומון
רחוב יואל משה סולומון
(צילום: לירן תמרי)
עורכי דינם של הצעירים שעוכבו לחקירה ציין כי ״מדובר באנשים נורמטים שלא ביצעו שום עבירה ולא הפרו שום חוק. ניכר כי הם עוכבו לתחנת המשטרה באמצע הלילה כאחרוני העבריינים רק משום שנשאו עימם שלטים בעלי אופי פוליטי ובשפה העברית. מדובר בשלטים בעלי אופי לגיטימי וחוקי, ולא הייתה שום עילה או הצדקה לעכבם, ובטח שלא לחקור אותם בשעת לילה מאוחרת״.

המשטרה: ״הצעירים נחשדו בביצוע עבירה של השחתת פני מקרקעין״

במענה לבקשת עורכי הדין לבטל את ההרחקה מאזורים בירושלים, ניתנה תגובה מפתיעה על ידי פקד צליל דניאל, קצין חקירות בלב הבירה: ״לרגע המשיבים לא ביקשו להיחקר בתזמון אחר ולכן נחקרו בסמוך לזמן ביצוע העבירה כפי שקורה במרבית הפעמים בהם חשוד נתפס. עולה כי העותרים פועלים למען יטא שבדרום הר חברון ולכן ירושלים היא לא אזור בו פועל המאבק החברתי העיקרי. העוררים יוכלו לפעול בכל מקום אחר זאת בגבולות החוק. יוזכר שאנחנו בתחילת חקירה, החשד כלפי העוררים מתחזק לאור העובדה כי על פי החשד הדביקו שלטים בשעת לילה מאוחרת באופן שמטבעו חשאי בירושלים, כאשר השילוט כתוב בשפה הערבית ולאור נפיצות המקום, השעה, התקופה ובשים לב להתנהגותם המחשידה״ כתב הקצין.
ממשטרת ישראל נמסר: ״הצעירים עוכבו לחקירה בחשד לביצוע עבירה של השחתת פני מקרקעין - עבירה פלילית על פי סעיף 196 לחוק העונשין. לאחר שנחקרו, שוחררו בתנאים בתוך פחות מ-3 שעות. למען הסר ספק פעילות האכיפה בוצעה ללא קשר לתוכן השלטים וצר לנו על כך שפעולת אכיפה שבוצעה כחוק מתוארת באופן מעוות וחוטא לאמת״.