האם נמצאה הדרך להפעיל תחבורה ציבורית בעיר ביום המנוחה? כידוע, מדובר בנושא מורכב ברמה הארצית, ובייחוד בעיר בעלת חשיבות דתית כמו ירושלים. כל שינוי בסטטוס קוו הקיים נבלם לרוב עקב התנגדויות מצד המגזר החרדי, וברמה המוניציפאלית רשויות רבות כשלו עד כה במציאת הנוסחה שתעקוף את כל המוקשים בנושא. כשדברים אלה ברקע, בימים אלה מקודמת בעיר יוזמה חדשה שמתיימרת לדלג מעל הקושי ההלכתי הבסיסי בסוגייה הרגישה.
גויים של שבת
בבירה, בניגוד לערים אחרות, קיים כבר מערך של תחבורה ציבורית שפועל בשבתות. מדובר בקווי התחבורה של מזרח העיר המחברים בעיקר את השכונות הערביות בדרום העיר למזרחה, וחלקם אף נוסעים מחוץ לעיר עד הכפרים הסמוכים לגוש עציון.
היוזמה החדשה, שמקדם בימים אלה סגן ראש העירייה יוסי חביליו, כוללת הארכה של שניים עד חמישה מהקווים הקיימים, כך שיגיעו עד לבתי החולים בעיר: הדסה עין כרם, הר הצופים ושערי צדק.
הקווים המוארכים, כך לפי התוכנית, יחלפו בדרכם בצירים המרכזיים ולא ייכנסו לשכונות, תוך התאמה הן לציבור היהודי והן לציבור הערבי. המטרה העיקרית היא ליצור קו תחבורה ציבורית מוזל שישרת את בני משפחות החולים שבאים בסופי שבוע לסעוד את החולים המאושפזים, וכיום נאלצים לשלם עשרות שקלים על נסיעה במונית בכל כיוון לנוכח מיקום בתי החולים בקצות העיר.
אלא שלצד זאת לא תהיה מניעה מאף תושב שרוצה להיעזר בשירותים של קווים אלה לעלות באופן חופשי על אחד האוטובוסים ולרדת בתחנה המתאימה לו. כך, 'על הדרך', עשרות אלפי תושבים יוכלו לעשות שימוש בתחבורה הציבורית מדי שבת לצורכיהם האישיים וגם לחסוך לא מעט כסף.
"עניין הומניטרי"
חביליו כבר הציג את עיקרי התוכנית בפני נציגי משרד התחבורה, שבידם הסמכות לאשר שינוי והארכה של קווים וקביעת תחנות איסוף חדשות. כמו כן אחת מחברות האוטובוסים המרכזיות של מזרח העיר כבר נתנה את הסכמתה העקרונית להפעיל את הקווים החדשים, כל זאת כאמור בכפוף למתן האישור הממשלתי.
חביליו: "קו תחבורה ציבורית שיחבר את שכונות העיר אל בתי החולים זה דבר מתבקש והכרחי. לא יכול להיות שירושלמים וירושלמיות הרוצים לבקר מאושפזים בשבתות ייאלצו להיפרד מ־80 שקל על מונית. זה עניין הומניטרי מן המעלה הראשונה, ולאור העובדה שהפעלת 'קו הבריאות' לא תוביל לחילול שבת - גם אין כל סיבה הלכתית להתנגד להפעלתו. אני מקווה שמשרד התחבורה יישר קו עם הצורך התחבורתי החשוב הזה״.