חבר המועצה יוסף שפייזר חשף השבוע כיצד נכשל מיזם 'נשק וסע' בעיר ומאז 2009 ועד היום הצטרפו אליו רק שני בתי ספר יסודיים: גוננים וגילה א' ללימודי חברה וסביבה.
מייסד ומנכ"ל עמותת 'עיניים בדרכים' יחיאל מונטג טוען כי עד היום בוצעה פנייה ל־25 מוסדות חינוך בירושלים, במטרה ליצור מרחב בטוח להורדה ולהעלאה של תלמידים ולצמצם את הסכנה לתאונות דרכים.
"בראש העין למשל הופץ חוזר מנכ"ל משרד החינוך, ומחלקת החינוך אמרה 'אתם מיישמים'. כתוצאה מכך מרבית בתי הספר פועלים יפה. בירושלים זה לא קרה. אני מרגיש שזה תקוע, ומי שמנסה לקדם את זה מטעם משרד החינוך עושה עבודה יפה, אבל זה לא נדחף מספיק בקרב ההורים, וכשזה מגיע לידי שינוי תשתית זה נתקע בעירייה".
מה צריך לקרות כדי שזה יקרה? "לפנות אלינו ולהגיד שיש בעיה ואנחנו נגיע. אנחנו צריכים שיתוף פעולה מצד ההורים והנהלת בית הספר ומצד העירייה".
אם לילד שעולה לכיתה ב' בבית הספר ע"ש הרב זקס בשכונת קטמון: "הורדת הילד בבית הספר הופכת למטלה מורכבת. אין לכולם איפה לעצור משום שיש רק שלוש חניות. האפשרויות הן או לחסום את הכיכר ולהוריד את הילדים באמצע הכיכר או לחנות שני רחובות מבית הספר".
בפנייה ששיגר השבוע שפייזר לעירייה, הוא ביקש הסבר למספר הנמוך של בתי ספר שמשתתפים במיזם וציין כי "במחצית השעה שסמוכה לפתיחת יום הלימודים גודשי התחבורה והתנהגות משתמשי הדרך הופכים את סביבתם הקרובה של מוסדות החינוך למסוכנת במיוחד לילדים היורדים מרכבי הוריהם, וגם לאלה שמגיעים בהליכה".
קראו גם:
מהעירייה נמסר: "תכנית נשק וסע קיימת בעשרות בתי ספר ברחבי העיר, כאשר ב-40 בתי ספר מסומן סימון העצירה על הכביש ובעוד עשרות בתי ספר ישנו או תמרור המורה על הורדת והעלאת תלמידים או לחלופין חניה מסודרת ובטוחה".
ויכוח על תשתית
בתגובה על דברי העירייה, אומר מונטג: "למעט שני בתי ספר, בירושלים יש מוסדות חינוך שבהם המיזם מבוצע בצורה לא מקצועית או שהתשתיות מתאימות, כלומר אזור ההורדה לא מסומן על פי ההנחיות שנקבעו על ידי משרד התחבורה.
"כפי שניתן לראות בתמונה של בית ספר זלמן ארן. יש שם 'נשק וסע' בניצב למדרכה, דבר שאינו תקין. מטרת העמותה שלנו היא להביא לשיתוף פעולה מלא לטובת בטיחות התלמידים".
יחיאל מונטג | צילום צביקה מונטג