כאשר א', נער בן 16 על הרצף האוטיסטי, נסע מביתו בירושלים בהתרגשות גדולה להשקת נעלי Yeezy בחנות אדידס בדיזינגוף סנטר בתל אביב, הוא לא תיאר לעצמו שהחוויה שיעבור תהיה משפילה כל כך.
4 צפייה בגלריה
סניף אדידס בדיזינגוף סנטר
סניף אדידס בדיזינגוף סנטר
סניף אדידס בדיזינגוף סנטר
(צילום: שאול גולן)
הנער הגיע להשקה יחד עם עשרות לקוחות אחרים במטרה לרכוש את הנעל הנחשקת. כאשר קיבל זוג לידיו, הוא צעד לעבר עמדת התשלום בתוך החנות, שמחוצה לה השתרך תור ארוך. א׳ כאמור, מאובחן כאוטיסיט ולכן הוא מחזיק בתעודת נכה שעל פי חוק אמורה להקנות לו פטור מכל תור ולאפשר לו לגשת לקופה באופן מיידי. אלא שכשאשר ביקש לממש זכות זו, לטענתו הוא סורב. על פי עדותו, נאמר לו כי באירועים מסוג זה, הפטור לא תקף וכי ניתן לממשו ״רק במקומות כמו הלונה פארק״.

4 צפייה בגלריה
סניף אדידס בדיזינגוף סנטר
סניף אדידס בדיזינגוף סנטר
סניף אדידס בדיזינגוף סנטר
(צילום: שאול גולן)
המקרה נודע לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, ושם שיגרו מכתב להנהלת אדידס ישראל: "אל הנציבות הגיעה פנייתו של א', אדם עם מוגבלות המחזיק בתעודת נכה המקנה פטור מהמתנה בתור. כאשר הגיע א' להשקה בחברתכם והיה השני ברשימת ההמתנה. מוכר שהיה נוכח בחנות באותה עת עמד עם רשימת ההמתנה בחוץ ואמר לא' לא להיכנס לחנות. למרות דברי המוכר, א' נכנס לחנות והציג את תעודת הנכה בה מצוינת הזכאות לקדימות בתור״.

"אל תנהל לי את החנות, שלא אתהפך עליך״

בנציבות מוסיפים: ״תוך כדי השיח הסוער, הסב א' את תשומת ליבו של המוכר לאם ובנה שעמדו בקופה וכל אחד מהם החזיק שני זוגות נעליים - למרות שעל פי הפרסום מותר היה לכל לקוח לרכוש רק זוג אחד. המוכר השיב ל-א' ובפני הרבים שהיו נוכחים - ׳אל תנהל לי את החנות, שאני לא אתהפך עליך, בפעם הבאה אזמין לך משטרה׳״.
4 צפייה בגלריה
סניף אדידס בדיזינגוף סנטר
סניף אדידס בדיזינגוף סנטר
סניף אדידס בדיזינגוף סנטר
(צילום: שאול גולן)
בנציבות ציינו כי "מתן שירות בלא המתנה בתור הוא התאמת נגישות. להתאמה זו חשיבות קריטית עבור אנשים עם מוגבלות אשר מתקין התקנות קבע כי הם זכאים לה. אי מתן התאמת הנגישות האמורה משמעותה הצבת חסם בפני אותם אנשים לעצם קבלת השירות, אשר עצם ההמתנה בלתי נסבלת עבורם. נוצר רושם שהעובדים אינם מודעים להיקף חובת מתן פטור מהמתנה בתור, ועוד עולה החשש שהדבר נובע מכך שלא הועברו להם התכנים המצוינים בתקנות. נבקש ליידע אתכם כי אי ביצוע התאמות הנגישות מהווה עילה להוצאת צו נגישות כנגדכם, אשר הפרתו מהווה עבירה פלילית״.

טרנד עולמי

בעקבות המקרה החליט א' לתבוע את חברת אדידס על סך 18 אלף שקלים. "המוכר ציין כי 'אצלם לא מתקבל פטור מתור', וכי 'על א' להמתין לתורו בסוף הרשימה'. יתרה מכך, טען אחד המוכרים כי תו הנכה תקף ל-'כל מוצר בחנות חוץ מאשר מוצר ההשקה'. הכך מתנהגים לבעל מוגבלות? הרי המוגבלות ידועה והוצגה למוכרים עוד בתחילת האינטראקציה. נראה כי החובה לנהוג ביחס מכבד הופרה ברגל גסה, וזכותו של התובע נרמסה תחת רגלי המוכרים״, נכתב בכתב התביעה.
4 צפייה בגלריה
קניה ווסט
קניה ווסט
קניה ווסט
(צילום: shutterstock)

עוד נאמר: ״ראוי להזכיר גם את יחסי הכוחות: ישווה הקורא בנפשו את התובע, אדם בעל מוגבלות ניכרת לכל המשוחח עימו ולו כחצי דקה, עומד ומתמודד מול אדם גס רוח, המדבר אליו בגסות ובחוסר כבוד. נראה כי מעשי המוכרים שמו את התובע ללעג ביודעין – כיצד יענה בעל המוגבלות? האם מרשה לעצמו נציג הנתבעת להיות חזק על חלשים?״.
מבדיקת mynet ירושלים ברשתות נעליים אחרות, המשיקות את אותו דגם נעליים ממש, צוין כי כלל החברות מקדמות זכאים ל'פטור מתור' גם באירועים אלו.
קולקציית נעלי "Yeezy" של הזמר קניה וסט, היא מוצר הדגל של חברת אדידס והפכה לטרנד עולמי בשנה החולפת, בעיקר בקרב בני נוער שנוהרים לכל אירוע והשקה הקשורים לנעל. לאחרונה, בעקבות רצף התבטאויותיו האנטישמיות של וסט, בחרה החברה לסיים את השותפות עמו. על פי פרסומים סיום שיתוף הפעולה צפוי להגיע ל-250 מיליון אירו מהכנסת הנטו של החברה בשנת 2022. מכירות הנעל בעולם מהווה כ-8 אחוזים מכלל מכירות החברה, כך ציינו אנליסטים ב-UBS, הבנק השוויצרי. מחברת אדידס ישראל טרם נמסרה תגובה.