"עשו ממני מפלצת, על מה?": עמית גמליאל טרנטו (17) הוא תלמיד בבית הספר מקיף קשת ראם (סליגסברג) לטענתו ולטענת הוריו, כבכר מספר חודשים שהוא חווה חרם מצד הצוות החינוכי של בית הספר. האירוע ששבר את גב הגמל היה העובדה שלא הותר לו בשבוע שעבר להשתתף בטקס 'העברת הדגל' שבו שכבת י"ב 'מעבירה' את דגל בית הספר למשמרת של שכבת י"א.
5 צפייה בגלריה
עמית גמליאל טרנטו
עמית גמליאל טרנטו
עמית גמליאל טרנטו
(צילום: באדיבות המשפחה)
"לא הבנתי למה הם עושים לי ככה, זה היה לי ממש קשה. למחרת קבעתי משמרת בעבודה בשעות הטקס כדי לא להתבאס שאני לא משתתף בו" מספר עמית. אביו הוסיף: "מדובר בילד שיושב עם החברים בחוץ והולך לישון מאוחר בלילה. בערב שלפני הטקס, בשעה 21:00 הוא כבר נכנס למיטה ולא רצה לדבר עם אף אחד. הוא הסתגר בחדר כל היום ולא תקשר. אני לא מבין למה אי אפשר היה לסיים את זה בהשעיה של יומיים. כיום מאוד מקובל לגנות 'חרם חברתי' שהתלמידים בכיתה ובבית הספר עושים, אבל פה מי שעושים את החרם הוא הצוות המקצועי של בית הספר"
"שבוע וחצי לפני האירוע הבן שלי ניסה לתפוס מישהו מצוות ההנהלה (מנהלת, סגנית, יועצת) כדי לדבר על ליבם שיאשרו לו להשתתף בטקס אבל לא מצליח לדבר עם אף אחד", מספר אביו, רועי "ביום של האירוע, הילד המתין למנהלת מהבוקר במשך כמה שעות טובות, אלא שהיא דחתה אותו שוב ושוב ובשעות הצהריים שלחה אותו הביתה בטענה כי אין לה זמן והיא לא יכולה לקבל אותו היום".
אלא שעמית לא היה שקט, ושלח לה הודעה בווטסאפ: "היום רציתי לדבר איתך אבל אמרת שאין לך זמן", לשוןן ההודעה, "אני רציתי לדבר איתך על היציאה מחר לגן סאקר. אני יודע שהחלטנו משהו לפני כמה חודים אבל הפעם זו לא סתם פעילות. זה טקס שמעבירים את הדגל לשכבה שלנו ואני מאוד רוצה להשתתף. אני חלק לא קטן מהשכבה הזאת, אני איתם כבר שלוש שנים והטקס הזה ממש ממש חשוב לי, אז אני מאוד אשמח שתחשבי על זה ותתחשבי בי ותתני לי להגיע מחר. זה באמת ממש חשוב לי". תגובת המנהלת: "אני מבינה את הרצון שלך לצאת לפעילות הבית ספרית מחר, אך לצערי לא אוכל לאשר לך כיוון שקיבלנו החלטה במעמד הפיקוח וההורים שלך שלאור האירועים החמורים שהיו בטיול לא נוכל לאפשר לך לצאת לפעילות בית ספרית וצר לי על כך".

קראו גם:

לטענת הנער, הכל התחיל לפני כמה חודשים, בטיול השנתי של השכבה. אז בשל ויכוח מילולי שהתקיים בין הצוות החינוכי ועמית שהסלים על רקע תנאי הלינה הירודים של בנות השכבה, החליטו להעניש אותו. העונש נכנס לתוקף מיידית, אז הודיעו להורים שיחזירו את עמית הביתה.
"זה איבד קצת פרופורציה, ובמקום שהמחנכת והמנהלת יעצרו את הדברים בזמן הן הלכו על הצד המעניש יותר", מספר האב, "הן טענו שבמדובר בסוג של מרד והוא ניסה להמרות את פיה של המחנכת והמנהלת. הן בהתחלה רצו להחזיר אותו הביתה. רצו להעלות אותו לבד על אוטובוס ציבורים לירושלים מאיזה חור בצפון ליד החרמון. למה זה נראה להם הגיוני? לא הייתי מוכן לזה. כעונש חלופי הן השאירו אותו למחרת באכסניה כל היום עם מורה שתשגיח עליו, ביום השלישי והאחרון כשהם עלו לחרמון השאירו אותו באוטובוס כשהוא ראה את כל החברים שלו משחקים ונהנים מכל המתקנים".

5 צפייה בגלריה
תיכון סליגסברג
תיכון סליגסברג
תיכון סליגסברג
(צילום: יואב דודקביץ)

"ביקשתי עונש אחר, אמרתי לה שזה לא פייר", סיפר עמית ל-mynet ירושלים, "מצידי היה שאפילו תשעה אותי, אבל היה לי קשה מדי להישאר באוטובוס כשכולם בחרמון. היא לא הסכימה. כולם עלו לרכבל ולי לא הסכימו לעלות אפילו שאבא שלי שילם על הכרטיס".
אחרי שחזרו מהטיול, עמית הושעה מבית הספר לשלושה ימים. אלא שהצוות החינוכי לא הסתפק בזה. "היו לנו שלוש פגישות משותפות של צוות ההנהלה של בית הספר עם ההורים והמפקח. החליטו שעד סוף שנה הילד לא משתתף באף פעילות בית ספרית שמתקיימת מחוץ לכותלי בית הספר. הציבו בפני הילד שתי חלופות: לקבל את התנאים הללו ולחתום על חוזה או לעזוב את בית הספר. התקוממתי וכעסתי על זה מאוד.
"אמרתי להם שהם בושה ושזה גועל נפש איך שהם רודפים את הילד, אבל לעמית היה מאוד חשוב להישאר בבית הספר עם החברים שלו. עמית עבר לירושלים רק לפני שלוש שנים בשנות הקורונה, ולא היו לו חברים כי הוא היה כל היום בבית והלימודים היו בזום. הוא לא הכיר אף אחד. בשנה השניה, כשהיה בכיתה י' התחיל להכיר את החברים ולהיכנס לעניינים לאט-לאט, בכיתה י"א כבר הפך לאחד מהחבר'ה והוא מאוד פעיל חברתית. הוא אמר לי שהוא לא רוצה לעבור בית ספר ולעזוב את החברים שלו. בלית ברירה הבן שלי הסכים לזה. לפי דעתי, זה כבר מעבר לענישה, זו כבר ממש רדיפה".
"בעקבות ה'חוזה' הזה לא השתתפתי בנשף פורים של בית הספר", סיפר עמית, "ומספר שבועות לפני ההצגה הסופית שמוגשת לציון בבגרות בתיאטרון, לא אישרו לי להשתתף בחזרות. התחננתי בפני הצוות לאפשר לי להגיע, אני חייב את זה כי זאת הבגרות שלי. ילדים מהכיתה שעושים איתי את ההצגה כבר הלכו לדבר עם המנהלת. אמרו לה שזה 'דופק' אותם, שהם חייבים אותי כי אני מציג, והיא לא אפשרה לי להגיע. זה באסה, זה לא כיף. זה ברמה שאחד הסעיפים ב'חוזה' זה שאני לא יכול לשלוח הודעות קוליות, הם לא רוצים לשמוע את הקול שלי בווטסאפ – המנהלת, המורה, רכזת השכבה. עשו ממני מפלצת. כל פעם שאני שולח להם הודעה קולית, הם אומרים לי 'אנחנו לא יכולים לשמוע את זה עמית, תשלח הודעה'. עשו ממני מפלצת, על מה?"

5 צפייה בגלריה
השיחה עם מנהלת בית הספר
השיחה עם מנהלת בית הספר
השיחה עם מנהלת בית הספר
(צילום: פרטי)

עו"ס מיכל קליינמן, מנהלת מרכז הפניות והסיוע במועצה לשלום הילד מסרה: "בפתח הדברים יובהר כי פרטי המקרה אינם מוכרים לנו ועל כן התייחסותנו העקרונית: בית ספר צריך להיות מקום מכבד, מגן וערכי מצד כל הבאים בשעריו, והצוותים החינוכיים והניהוליים צריכים בראש ובראשונה לשמש דוגמא לתלמידים.
"ענישה במסגרת בית ספרית, ובכלל, צריכה להיות חלק מתפיסה חינוכית, וכן מידתית ובקשר ישיר למעשה אליו מבקש צוות בית הספר להגיב. השתתפות תלמיד בפעילויות בית הספר, כולל פעילויות חוץ לימודיות, היא חלק בלתי נפרד מזכותו של התלמיד לחינוך. ולכן יש להימנע מענישה שמרחיקה תלמיד מחבריו, מלימודים ומפעילות חברתית. במקרים בהם יש חשש כי ננקטה ענישה בלתי סבירה ובלתי חינוכית, על משרד החינוך לממש את תפקידו כגורם מפקח, ולפעול לבירור מיידי של המקרה ולנקיטת צעדים שיבטיחו את מימוש זכותו של התלמיד לחינוך, להתפתחות ולכבוד".

5 צפייה בגלריה
השיחה עם אחת המורות בבית הספר
השיחה עם אחת המורות בבית הספר
השיחה עם אחת המורות בבית הספר
(צילום: פרטי)

5 צפייה בגלריה
השיחה עם אחת המורות בבית הספר
השיחה עם אחת המורות בבית הספר
השיחה עם אחת המורות בבית הספר
(צילום: פרטי)

תגובת משרד החינוך והמנהלת: "בעקבות אירוע התנהגותי חמור מאוד שאירע במהלך טיול שנתי, הצוות שקל הליך של הרחקת התלמיד לצמיתות ולאחר שיחות עם התלמיד והוריו הוסכם בין כל הצדדים שעמית ימשיך ללמוד בבית הספר תחת תנאים אשר יבטיחו כי האירועים שהיו לא ישנו. לטענת האם כי הצוות מחרים את התלמיד, אין שום בסיס לדברים, יש תקשורת רציפה בין האם לצוות החינוכי וגם עם עמית. והדבר שעמד לנגד עינינו לאורך כל האירוע הוא טובתו של עמית וטובת כלל התלמידים והצוות".
מעיריית ירושלים נמסר: "בשל אירוע התנהגותי חמור במהלך טיול שנתי, שקל הצוות החינוכי בבית הספר את הרחקתו של התלמיד לצמיתות מבית הספר. לאחר התערבות מינהל החינוך ומשרד החינוך ולאחר שיחות עם התלמיד והוריו, הוסכם בין הצדדים שהתלמיד ימשיך ללמוד בבית הספר תחת תנאים שיבטיחו שאירועים כאלה לא ישנו.
"בניגוד לנטען, התלמיד משתתף בכל הפעילויות הכיתתיות בבית הספר. צוות בית הספר מלווה את התלמיד ומעניק לו תגבור במקצועות שונים במטרה לסייע לו ככל האפשר לסיים את לימודיו בבית הספר. הסיוע לתלמיד ניתן לצד דיאלוג מתמיד עם הוריו.
"לקראת שנה הבאה, יקיים בית הספר פגישה נוספת עם הצוות וההורים כדי להבטיח את סיום לימודיו בהצלחה כבוגר בית הספר. העירייה תמשיך לפעול לטובת הנער ולטובת כלל התלמידים והצוות החינוכי בבית הספר".