סיוט בגן הילדים: הפרשה הקשה במרכזה החשד להתעללות ממושכת בפעוטות במעון ויצ"ו במבשרת ציון הגיעה השבוע לידי הגשת כתב אישום נגד שתי הסייעות במקום. עכשיו גם מדברות לראשונה שתיים מהאימהות שילדיהן היו בגן האימה. "בני צורח כל לילה", מספרת יולי אוסטרובסקי. ואילו מיכל אליהו אומרת שרק עכשיו הבינה מדוע בתה בת השלוש לא היתה נרדמת.
2 צפייה בגלריה
עדויות קשות. גן ויצ"ו במבשרת
עדויות קשות. גן ויצ"ו במבשרת
עדויות קשות. גן ויצ"ו במבשרת
(צילום: פרטי)

כרוניקה של התעללות

לפי האישומים שגובשו השבוע, ניהל אבו־הייכל ויסמין אבו־חלף, שעבדו כמטפלות בגן המדובר במבשרת ציון, הפכו במשך חודשים את חייהם של הפעוטות לסיוט אחד ארוך, לאחר שהתעללו בהם, הניפו אותם בחוזקה וכיסו את מרבית ראשם בשמיכה. במסגרת החקירה נאספו יותר מ־3,700 סרטונים באורך של 400 שעות שהפלילו את השתיים. ממצאי החקירה העלו כי אבו־הייכל התעללה ותקפה את הפעוטות בכך שדחפה, היכתה והניפה אותם באוויר ואף הטיחה חלק מהפעוטות ברצפה. בכתב האישום מתואר עוד כי בתחילת פברואר תפסה אבו־חלף את אחד הפעוטות בידיו, הניפה אותו והשכיבה אותו בכוח על מזרן. יממה לאחר מכן, טוענים בפרקליטות, בסמוך לשעה 11:35, אבו־הייכל נכנסה לפעוטון תוך שהיא גוררת את אחד הפעוטות ומושיבה אותו בכוח על הרצפה. כשעה לאחר מכן, בעת שהשכיבה את הילדים לישון, היא ניגשה לפעוטה בזמן ששיחקה עם בובה, הרימה אותה באוויר, השכיבה אותה על גבה וכיסתה אותה בשמיכה כך שראשה היה מכוסה ברובו. כתב האישום ממשיך לייחס לשתיים דברים דומים.
קראו גם:
בפרקליטות האריכו את התנאים המגבילים שהוטלו על שתי המטפלות: איסור עיסוק בכל הנוגע לטיפול בילדים וחסרי ישע ואיסור יצירת קשר עם ילדי המעון, הוריהם ועובדים אחרים בגן הילדים.

"ראיתי איך התעללו בבתי"

אליהו מספרת השבוע כי למדה על המעצר כמו כולם - מהחדשות. "מייד הגענו אל הגן לקחת את הילדים. המקרה של הבת שלי נמצא בכתב האישום. ראיתי סרטון של התעללות בה, וגיליתי מקרה נוסף שאותו לא ראיתי - שמשכיבים אותה בכוח על המזרון ומכסים אותה על הראש. היא שוכבת עם שמיכה על הראש במשך שלוש דקות - ילדה שעוד לא מלאו לה שלוש בלי אוויר.
2 צפייה בגלריה
עדויות קשות. גן ויצ"ו במבשרת
עדויות קשות. גן ויצ"ו במבשרת
עדויות קשות. גן ויצ"ו במבשרת
(צילום: פרטי)

"בכתב האישום גיליתי שגם כשהעירו אותה משכו את המזרון מתחתיה והפילו אותה על הרצפה. ברוך השם, מדובר בילדה שמחה וחייכנית, אבל יש דברים שצצים, בעיקר בלילה. עכשיו אנחנו מבינים למה היא לא היתה נרדמת ומדוע היתה באה אלינו למיטה כל כך הרבה פעמים. היום כשאני שואלת אותה על המטפלות החדשות שלה, היא עונה לי: 'היא לא מרביצה'. זו תשובה שממש שוברת אותי. אני יודעת שהורים אחרים מספרים שכשהם משכיבים את הילדים לישון הם מבקשים 'בלי שמיכה על הראש'. אנחנו מרגישים את זה עדיין בחיי היומיום שלנו".

"מתכסה מכף רגל עד ראש"

אוסטרובסקי, שילדה נמצא גם הוא בגן, מספרת על ההשלכות של ההתעללויות שעבר. "לילד שלי היו לאורך השנה התנהגויות מוזרות. הוא היה מתעורר בלילה בצווחות, לא היה נותן שיחתלו אותו. בבוקר הוא היה בוכה ולא הסכים להיכנס לגן. היתה לו מעין חרדת נטישה שלא אופיינית לגילו. הוא היה נצמד אליי לרגל ולא הסכים שאפילו ארד למכולת. כשהייתי מגיעה לגן, הוא היה מפחד לקום אליי, הוא היה יושב קפוא ומסתכל על המטפלת עד שתיתן לו אישור. אחרי שהיא מסמנת שהוא יכול, הוא היה קופץ, תופס לי את היד ובורח איתי החוצה.
"מה שמרגיז הוא שלכל דבר היה להם הסבר: הילד לא מדבר - כי הוא דו־לשוני; חזר עם שריטות, מכות, נשיכות - כי הילדים שיחקו, אולי הוא נפל; הוא בוכה - יכול להיות שיש לו קושי רגשי; מתעורר בצרחות בלילה - אולי מתחילים לו חלומות.
"עד עכשיו הילד שלי עם קשיים. הוא כבר התחיל לדבר, אבל לא באופן מפותח כנדרש. הוא עדיין מתעורר בלילות בצרחות. הוא מתכסה מכף רגל ועד ראש. אני אומרת לו שלא צריך, אבל הוא חייב עד הראש כי זה מה שהכריחו אותו שם. יש לו גם קשיים בגמילה ובכל מה שקשור בהחתלה. לצערי, לא היתה מצלמה בחדר ההחתלה, אז אנחנו לא יודעים מה עשו שם. כל הבעיות התחילו להתאסף כבר מאוקטובר, והן הלכו והתעצמו. גם אחרי שזה התפוצץ והילד כבר לא שם, הוא לא יודע לבטא את זה. כל לילה כשהוא מתעורר, אני בוכה. אנחנו עוד שם".