"האנשים הכי קרובים ליהודה משי זהב קיבלו את השוק של החיים שלהם", אמר השבוע דובר זק"א מוטי בוקצ'ין, בעקבות פרסום התחקיר נגד מייסד הארגון. "קיבלנו בתדהמה כמו כל עם ישראל את התחקיר", הוסיף. "כעת אנחנו עסוקים בלהמשיך את הארגון הקדוש הזה שנקרא זק"א. נכון שליהודה יש חלק גדול בפאזל הזה שנקרא זק"א, אבל הארגון הוא של כל עם ישראל.
1 צפייה בגלריה
מתנדבי זק"א בזירת אסון ומשי זהב
מתנדבי זק"א בזירת אסון ומשי זהב
מתנדבי זק"א בזירת אסון ומשי זהב
(צילום: זק"א וירון ברנר)
"במוצאי שבת הוא פרש מכל תפקידיו בזק"א עד להבהרת העניינים שלו. אנחנו אוהבים אותו ברמה האישית וגם מתפללים ומקווים לחפותו. הוא היה עבורנו דמות משמעותית ואנחנו לא שוכחים לו את זה. בניגוד למנכ"לים בארגונים אחרים, הוא היה פעיל אינטנסיבית מול המתנדבים, היה שותף לכל הפעילות בשטח, והיה מגיע בעצמו ומטפל בנפגעים ובהרוגים יחד עם המתנדבים. זו הסיבה שהתדהמה, הקושי והכאב הרבה יותר גדולים".

הוקם בעקבות הפיגועים בירושלים

ב־1995, בעקבות שורה של פיגועי התאבדות בירושלים, יזם משי זהב הקמה של ארגון מתנדבים בבירה. השם שנבחר היה 'חסד של אמת' והחרדים שבחרו להשתתף במיזם הוזעקו לכל זירת פיגוע, כדי להעניק לנרצחים קבורה על פי ההלכה, מעשה המכונה בעגה הדתית 'חסד של אמת'.
בהמשך שינה הארגון את שמו ל'זק"א' ('זיהוי קורבנות אסון'), אבל משי זהב דחף להרחיב את הפעילות והיא החלה לכלול גם שירותי עזרה ראשונה, חילוץ והצלה בכל רחבי הארץ. כיום מונה העמותה כ־4,000 חברים, שרובם המוחלט מתנדבים. עם השנים הצטרפו למיזם גם חילונים וגם ערבים, והסניף הירושלמי כולל למשל גם פעילים מאבו־גוש וממזרח העיר.
ב־2005 נקלע הארגון למצב כלכלי קשה ורשם העמותות לשעבר, עו"ד עמירם בוגט, אף מונה למפרק זמני. ב־2006 מונה דודי זילברשלג, מחותנו של יהודה משי זהב, לתפקיד יו"ר הארגון.
ההחלטה להעניק השנה את פרס ישראל למייסד זק"א העניקה זריקת מרץ לארגון, אבל התחקיר שפורסם בסוף השבוע שעבר גרם להלם בקרב העובדים והמתנדבים כאחד.
בהנהלת העמותה החליטו להימנע מראיונות, אבל שלא לציטוט אומרים פעילים כי הפרויקטים המבצעיים שתוכננו הוקפאו וכל המשאבים מופנים כדי לוודא שהעשייה השוטפת נמשכת.

"מצפים לשמוע מאיתנו אם ידענו"

מתנדב ותיק בסניף הירושלמי של זק"א אמר השבוע: "כרעם ביום בהיר נפלו עלינו ביום אחד השמועות והסיפורים האלה על אנשים שטוענים שהם יודעים לאורך תקופה כזאת או אחרת. פשוט התעוררנו בבוקר וקראנו את הכתבה יחד עם כל עם ישראל. אח שלי שלח לי את הכתבה כדי שאקרא. פתחתי וקראתי ולא האמנתי למה שאני קורא. אני בטוח במאה אחוז שכל מי שאני מכיר מהארגון לא ידע. ככה גילינו על זה. אני אומר 'גילינו', כי כמוני יש עוד לא מעט מתנדבים שפשוט היינו בהלם. אנשים שיודעים שאנחנו מתנדבים בזק"א מצפים לשמוע ממך אם ידעת, אם שמעת, אם ראית.
"התחושה שלי, ששותפים לה גם הרבה מתנדבים אחרים, היא שצריך לעשות הפרדה בינו לבין הארגון שהוא הקים. צריך שההפרדה תהיה יותר ברורה לאזרחים במדינת ישראל. זה פשוט נפל עלינו עם כל עם ישראל ופגע לנו בבטן הרכה".
פעיל אחר אמר ל"ידיעות ירושלים": "אם נהיה ציניים לרגע, אנחנו מטפלים גם במחבלים שנפגעים בפיגועים, אנחנו לא מסתכלים על הפרופיל של האנשים. אותו הדבר ביחסים הבינאישיים עם אנשים ברחוב - אנחנו לא מסתכלים על התיק האישי שלהם, אלא עליהם כבני אדם.
"אם אדם עשה רע - הוא צריך לשלם על זה במלוא החומרה. אין ספק שזה עצוב. זה מגעיל, ולנו כמתנדבים לא נעים לשמוע את זה, כמו כל אדם אחר. אנחנו רואים בו אדם שעשה הרבה לעם ישראל, ואפילו לנו המתנדבים באופן אישי. אני לא יודע אם זה נכון, אבל אם כן, זה לא כמו עוד סיפור על פדופיל. אני לא יודע אפילו איך להתייחס לזה, ומשתדל שלא לחשוב על זה כל עוד לא ניתן גזר הדין. אולי הוא צריך טיפול, אולי תרופות".
על השאלה כיצד מתמודדים המתנדבים עם הטענות כי רבים ידעו על המעשים המיוחסים למשי זהב, השיב: "כמו לשמוע משהו כזה על מישהו מהמשפחה שלך, זה ממש בתוך המשפחה. אני באופן אישי לא ידעתי שום דבר, אבל היו כאלה שכן נחשפו לכל מיני רכילויות שאמרו עליו. בוא נאמר שאנשים לא נפלו מהכיסא כי תמיד היו שמועות. כנראה הדברים הטובים שהוא עשה חיפו על כך ואף אחד לא ראה צורך לחפור בעניין.
"אני מנסה לחשוב, ייתכן שאלו דברים שהוא עשה בעבר, כי הוא השתייך לחרדים הקיצונים, היה נלחם במשטרה וזורק אבנים. הוא לא היה טלית שכולה תכלת. אבל עד כמה שהיה ידוע לנו הוא שינה כיוון. אני משתדל שלא להיכנס לפרטים, אבל הבנתי שאלה עדויות ישנות. לא שאני מזלזל, גם הדברים הישנים הללו חמורים, אבל עדיין, האמנו שהוא שינה כיוון והחליף את עורו. זה עצוב מה שקורה, עצוב בשבילו ובשבילנו. ההרגשה היא זיפתית, ואנחנו מקווים שנגלה שזה בסך הכל חלום רע והאיש הוא בסדר. אנחנו מקווים לנס".
פורסם לראשונה: 18:27, 18.03.21