המנהרה החדשה־ישנה של ירושלים: כמעט כולם מכירים את סיפור הרכבל שנמתח מעל גיא בן הינום והיווה ציר אספקה סודי לנצורי העיר העתיקה עד לאיחוד העיר במלחמת ששת הימים. רק נדמה שהתעלה התת־קרקעית והסודית שפעלה במקביל לו ולאותן מטרות כמעט נשכחה.
4 צפייה בגלריה
התעלה המחודשת
התעלה המחודשת
התעלה המחודשת
(צילום: יואב דודקביץ')
מדובר בתעלה תת־קרקעית בסמוך לכביש שעובר לאורך בריכת הסולטן וגיא בן הינום, שהכניסה המקורית אליה היתה בשכונת משכנות שאננים, וגם דרכה הוברחו נשקים, תחמושת, תרופות, והיתה אפילו החלפת לוחמים בהר ציון, שהיה מובלעת בצד הירדני של השכונה הנצורה.

צרה ותלולה

לאחר מלחמת ששת הימים כבר לא היה צורך בתעלה הסודית, שהלכה ונזנחה עם השנים והתמלאה בעפר ובפסולת. החלק הראשון שלה, ממשכנות שאננים ועד לצומת הכביש העולה להר ציון, נהרס כליל.
עכשיו, בפרויקט מיוחד בעלות של 2.5 מיליוני שקלים שהקצה משרד ירושלים ומורשת, החברה לפיתוח מזרח העיר (פמ"י) שיפצה את התעלה, חפרה את התוואי מחדש ופתחה את המעבר הסודי, שיעשה הסבה ויהפוך בקרוב לאטרקציה תיירותית.
מדובר בתעלה צרה שנבנתה במהירות ובתנאים טופוגרפיים לא פשוטים, לכן היא גם תלולה ובעלת זוויות משונות. מה שברור הוא כי ההליכה לאורך התעלה, שתיפתח בקרוב לציבור הרחב, תעביר תחושה חווייתית למתיירים בה ותמחיש את מצבה של העיר ואת המורכבות ששררה ב־19 השנים שבהן היא היתה מחולקת.
4 צפייה בגלריה
התעלה המחודשת
התעלה המחודשת
התעלה המחודשת
(צילום: יואב דודקביץ')

מסלול הלוחמים

מנכ"ל פמ"י בני סאסי מציין כי אדריכל התוכנית משה שפירא בחר בהתערבות מינורית ככל האפשר במיזם השיקום. מה שכן התחדש במסגרת העבודות הוא שבסמוך לפתח המנהרה נבנה אמפי קטן להתכנסות והסבר לקבוצות טרם הכניסה לתעלה וההליכה במסלול שבו הלכו הלוחמים, ולאורכה של התעלה יוצבו גופי תאורה.
כאלמנט אומנותי נחרטו בברזל על גג שמותקן מעל התעלה שמות ירושלים השונים, ואור השמש שיחדור דרכם יקרין אותם על קירות המנהרה.
4 צפייה בגלריה
התעלה המחודשת
התעלה המחודשת
התעלה המחודשת
(צילום: יואב דודקביץ')
השר לירושלים ומורשת, הרב רפי פרץ: "השנה, בתזמון מופלא עם יום ירושלים, אנחנו חונכים את תעלת הקשר המחודשת, שעברה שיפוץ ושיקום לאחר הזנחה ארוכה. אני מזמין את כולם לבוא ולהתרשם מהיכולות והיצירתיות המרשימה של הצבא שלנו, שהיה אז ממש בתחילת דרכו".

מי ישלוט במנהרות?

ואגב חללים תת־קרקעיים: מנהרה היסטורית נוספת באגן העיר העתיקה נמצאת כיום במוקד של סערה פוליטית וגורלה עשוי להיחרץ בימים הקרובים.
לפני כשש שנים עתר ארגון 'עמק השווה' נגד המדינה, שהעניקה לעמותת אלע"ד את ניהול המנהרה המחברת בין שכונת סילואן לכותל המערבי ומגיעה עד ליסודות הר הבית ומתחם אל־אקצה.
ב'עמק השווה' דורשים כי ניהול המנהרה יוחזר לידי המדינה, ובאופן די סמלי, ביום ירושלים (10 במאי) צפוי בג"ץ להכריע בנושא. המנהרה היא למעשה תעלת ניקוז עתיקה שנמצאת בשטח שהוכרז אתר מורשת תרבות עולמית של אונסק"ו ומהווה את אחד המוקדים המרכזיים של הסכסוך הישראלי־פלסטיני. הטענה המרכזית בעתירה היא שאתר קדוש אינו צריך להיות מנוהל בידי עמותה פרטית.
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון: "הר ציון הוא אחד המקומות המרתקים ביותר בישראל, עם עושר של ממצאים ואתרי דת המקודשים לכל הדתות. תעלת הקשר מוסיפה להר את נדבך המורשת הישראלי, עדות ליכולת ההמצאה הישראלית הידועה, כושר הביצוע בכל מצב, והשאיפה התמידית לחזור אל המקורות היהודיים".
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים