האם פרויקט הענק להקמת הרכבל לכותל יתבטל בגלל התנגדות של מנהיג ש"ס? אם שואלים את בכירי התנועה, התשובה חיובית בהחלט. בפברואר 2019 הפקידה הרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י) בוועדה לתכנון ובנייה של התשתיות הלאומיות את התוכנית לקידום הרכבל לכותל. הפרויקט כולל נסיעה של 1.4 ק"מ, ממתחם התחנה ועד הכותל המערבי, ב־73 קרונות שיוכלו להסיע כ־3,000 נוסעים ביום. מטרת הרכבל היא להקל במעט את עומסי התנועה באזור, שבתקופה רגילה מבקרים בו כמאה אלף איש מדי יום.
בהרל"י טענו כי כל תוכנית אחרת תארך שנים, ואילו הרכבל יכול לנוע כבר בתוך שנתיים. בנוסף, נטען כי השטח שהוא יתפוס על הקרקע קטן ביחס לחלופות תחבורה אחרות.
עוד בחדשות:
כמו כן המיזם אמור להפוך לאטרקציה עבור התיירים ולהקטין את השימוש בתחבורה פרטית. אלא שחודשים ספורים לאחר מכן התברר שהרכבל צפוי לחלוף מעל בית עלמין קראי. בתגובה מיהר ח"כ אורי מקלב ('יהדות התורה') להיפגש עם מנכ"ל הרשות, אייל חיימובסקי, וטען בפניו כי במצב הקיים כוהנים יהיו מנועים הלכתית מלהשתמש ברכבל.
מקלב הציע לקרות את בית העלמין או לשנות את התוואי. בדצמבר הוצע להזיז את קברי הקראים, אבל גם האפשרות הזו נתקעה. לפני כשבוע היה אמור להתקיים דיון בנושא בוועדה המקומית. באופן מפתיע, חבר המועצה יוחנן ויצמן ('אגודת ישראל') הציע ליו"ר הוועדה, אליעזר ראוכברגר ('דגל התורה'), להוריד את הסעיף מסדר היום של הוועדה.
ויצמן טען במכתבו כי הוועדה המקומית "רשאית להפקיע קרקע בתוואי המסלול של הרכבל אך לא מחויבת, ומכאן נגזר שלחברי הוועדה יש שיקול מכריע בביצוע הפקעה מסוג זה או הימנעות ממנה". ההצעה התקבלה והוועדה לא דנה בנושא.
השבוע התברר שגם סיעת ש"ס בעירייה מתנגדת לפרויקט. לטענת חבר הסיעה, המשנה לראש העירייה חיים כהן, ברשות המקומית כלל לא התייעצו עם נשיא מועצת החכמים, הרב שלום כהן, שהוא הסמכות ההלכתית הבכירה ביותר במגזר החרדי־ספרדי. "בושה וחרפה שלא התייעצו עם גדול הדור שלנו", אמר כהן. "הרב מתגורר ברובע היהודי, מדובר בבית שלו ממש, והוא גם כהן. כיצד יעלה על הדעת שאף אחד לא פנה אליו?".
לטענת כהן, העובדה שנשיא המועצה לא נתן את אישורו ההלכתי תביא לכך שש"ס תפיל את הפרויקט בוועדות העירייה. הוא הוסיף ואמר: "כולם יודעים כמה כוח יש לש"ס בעירייה. אנחנו הסיעה השנייה בגודלה בקואליציה. אני מתואם עם ראש הסיעה, סגן ראש העירייה צביקה כהן, ויחד אנחנו לא ניתן לדבר הזה לעבור. מי שרוצה פרויקט כזה רציני בירושלים חייב לעבור דרך הסמכות ההלכתית הגבוהה ביותר. משלא עשו זאת, אין לפרויקט הזה היתכנות".
מהעירייה נמסר: "הפרויקט אושר בכל הרבדים וצפוי לעבור גם מבחינה עירונית. זהו פרויקט נפלא שעתיד לשפר את מערך הסעת ההמונים בעיר משמעותית".
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים