"זו הייתה האזכרה הכי קשה ועצובה שלנו מאז שערן ז"ל נפל לפני 12 שנים", כך אומרת מרי דן-גור, מי ששכלה את בנה ערן בפיגוע בעזה לפני יותר מעשור למיינט ירושלים. בצל מגפת הקורונה, היא נאלצה לערוך את האזכרה לבנה בנוכחות 10 אנשים בסוף השבוע.
2 צפייה בגלריה
מרי וערן דגן גור
מרי וערן דגן גור
מרי וערן דן-גור
(צילום: באדיבות המשפחה)
ערן דן גור נפל בקרב בהיותו בן 21, במבצע "חורף חם" ברצועת עזה בשנת 2008 והותיר אחריו הורים ושלושה אחים. ערן התעקש לצאת לפעילות עם חבריו, למרות שהיה אמור להישאר בתורנות בבסיס ונהרג מפגיעת טיל אר- פי- ג'י שנורה על ידי מחבלים.
"מאותו רגע הפכנו חלק ממשפחה אחת גדולה. עמותת 'משפחה אחת', הפועלת למען נפגעי טרור ומשפחות שכולות, אימצה אותנו ודואגת לנו כל הזמן", סיפרה על העמותה. בכל שנה, כך מספרת דן-גור, הגיעו אנשי צבא לכבד את המשפחה אך "השנה זו הייתה סטירת לחי מצלצלת". האזכרה של ערן התקיימה ביום שישי שעבר, והפעם המשפחה נאלצה לצמצם את כמות האנשים לאור ההנחיות. "לכל אורך השנים נהגתי לעשות ממש 'הפקה' מהאזכרה. היו באים כ- 100 אנשים, זמרים, קייטרינג והייתי מחלקת גם מזכרות קטנות, שמזכירות את ערן שלי", אמרה.
2 צפייה בגלריה
מרי וערן דגן גור
מרי וערן דגן גור
מרי וערן דן-גור
(צילום: באדיבות המשפחה)

"פתאום שיש סכנה אז לא מכירים בנו"

"היינו רק עשרה אנשים וזה הרגיש נורא. הצבא בדרך כלל שולח חיילים שיבואו לכבד אותנו, אבל השנה היה לי ברור שזה יהיה יותר בעייתי. עם זאת היה ראוי לשלוח נציג אחד מטעמם וזה לא קרה. למרות הסכנה מן הראוי היה שישלחו חזן, שינהל את האזכרה כמו שצריך, ולהקריא 'אל מלא רחמים'. מאוד כעסתי ושאלתי בפייסבוק אם יש חזן שיהיה מוכן לבוא".
דן גור אומרת בכאב: "הבן שלי הקריב את עצמו למען המולדת והממשלה והצבא צריכים לפעול בצורה רגישה ולהפעיל את כל המאמצים לכבד אותנו. ביום הכי חשוב שלנו הצבא בחר להתנתק ולתת לנו להסתדר לבד וזה מאוד כואב. הקשר עם הצבא מחזק אותנו והוא צריך להיות תמידי אפילו בימים הקשים האלו. הבכי שלי היה כפול, בכיתי גם על מות ערן, אבל גם על כך שלא כיבדו אותנו. התחושה שנוצרה היא שמבחינת הצבא אנחנו כבר לא שייכים, פתאום שיש סכנה אז לא מכירים בנו. אם מישהו מטעם הצבא היה טורח להגיע, היינו מרגישים שהצבא עשה צעד למעננו וההרגשה הייתה אחרת".
לסיום היא מספרת כי בזכות 'משפחה אחת' האחים השכולים המשפחה מקבלת את היחס המתאים. "הם דואגים ועוזרים לנו מכל בחינה. לדעתי מישהו בממשלה צריך לעזור לעמותות האלה מבחינה תקציבית, בעיקר במצב הקשה עכשיו. לכל אזכרה במהלך 12 השנים האלו הגיעה מינדי לוינגר, רכזת מחוז ירושלים של העמותה, כיבדה אותנו בנוכחותה וניחמה אותנו".
מדובר צה"ל נמסר: "צה״ל ומערך הנפגעים פועל על פי הנחיות משרד הבריאות לשמירת בריאות משרתיו ובריאות אזרחי המדינה. כיוצא בזאת ועל פי ההנחיות נציגי צה״ל לא לוקחים חלק באזכרות בעת הזו. אנו מצרים על הפגיעה שנוצרה, אך עושים מאמץ להתייחד עם חללינו בדרכים נוספות. בימים אלו נשמר קשר טלפוני של סגלי הנפגעים והמפקדים עם המשפחות. כמו כן, מדי יום בהיכל הזיכרון בהר הרצל, מתקיים טקס אזכרה לזכר כל חללי צה״ל שזהו יום נפילתם בשיתוף צה״ל ואגף משפחות הנצחה ומורשת. הטקס מצולם ונשלח למשפחות לצפייה".