מהפכה במטבח, הגרסה הכשרה
אולפנת טל-רמות
באולפנת בני עקיבא טל רמות החליטו כי הבנות שעלו השנה לכיתה ז' יכולות ללמוד גם מהאמהות שלהן. בכל יום אמא אחרת מתנדבת להעביר סדנה בנושא הקרוב לליבה. בתחילת השבוע נערכה סדנת אפייה, וביום למחרת נערך סיור וירטואלי במעבדת מחקר הקורונה בהדסה. בהמשך השבוע נערכה סדנה מיוחדת לעידוד המוטיבציה שנועדה להקנות כלים להתמודדות עם הקשיים שנלווים למגפה. ראש האולפנה, מרב גולד: "תמיד אפשר ללמוד דברים חדשים גם בסגר. אנחנו אולפנה משפחתית ולחבר את האמהות אל האולפנה זהו צעד טבעי ומתבקש".
יוצרים משחקים מקוונים
בית הספר אנקורי
רכזת החינוך התעבורתי בבית הספר אנקורי, נעמי לוסי מצליח, הפיקה עם תלמידי כיתה י' פרויקט שנועד להכין לבחינות התיאוריה. התלמידים והתלמידות יצרו משחקים מקוונים ופיזיים, ובכלל זה משחק זיכרון, 'בינגו תמרורים', קלפי 'רביעיות', וגם חידון בעזרת אפליקציית 'קהוט'.
מנהל קמפוס אנקורי, בעז עילם: "גם עכשיו בסגר השלישי אנחנו שומרים על קשר הדוק עם התלמידים, הן בפן האישי והרגשי והן בפן הלימודי. חשוב לנו ללמד ילדים וילדות על ההתנהלות במרחב הציבורי ולהקנות להם את הכלים והכללים לבטיחות בדרכים. כך, למשל, התאמת הלמידה של התמרורים ללמידה מקוונת באמצעות משחק מאפשרת למידה עצמאית ויצירתית שלהם".
ללמוד אנגלית ולפגוש תלמידות מחו"ל
תיכון אמי"ת אורי, מעלה אדומים
גם בסגר השלישי צריך לתרגל אנגלית, אבל כדי להקל את תהליך הלמידה העניקו לתלמידות בתיכון לבנות 'אמי"ת אורי' במעלה אדומים סדנה לאנגלית מדוברת. הסדנה היא חלק מתוכנית שבה הצעירות יוצרות קשר עם בנות גילן בבית ספר יהודי בעיר פרת' באוסטרליה ועם תלמידות מבית ספר יהודי בעיר אודסה שבאוקראינה.
במפגשים הן לומדות על הקשיים של יהדות התפוצות מחוקרים וכן משליחים של ארגונים שונים, ובהם הג'וינט, הסוכנות היהודית, משרד הקליטה והעלייה ובני עקיבא העולמי. מנהלת בית הספר, רוחמה ווגל: "בעידן של סגר וריחוק חברתי - בחרנו להתגבר על פערי המרחק ולהתחבר אל יהודי התפוצות בשיח מעמיק של הבנות עם התלמידות מחו"ל".
ווגל מציינת עוד כי בבית הספר לבנים 'אמי"ת אורי' החליטו לקיים בכל יום ראשון אירוע הנקרא 'מסיבת סגר' שכולל גם אתגר. השבוע הוחלט לאתגר את התלמידים בצילום איכותי בטווח של 1,000 מטר. הזוכה במקום הראשון קיבל במתנה רמקול JBL.
ללמוד וטרינריה וצילום
בית הספר תבל, רמות
מנהל חטיבת הביניים 'תבל' ברמות, יובל נבו, החליט שהפעם בני הנוער פשוט כבר לא מסוגלים להתמודד עם חומר הלימוד שמוזן להם באמצעות זום. בפוסט שפרסם בפייסבוק והפך ויראלי, כתב: "דמיינתי את שקד בת השלוש ועומר בת השנה וחצי שמטפסות לי על הראש בזמן שאני מנסה ללמד, את הקושי לקיים את הלמידה מרחוק בסיטואציה הזו... בהשראת 'איפכא' ירושלים, בית הספר על שם יצחק נבון בהובלת שירלי רוזמן ועוד רבים אחרים, החלטנו שאנחנו משנים לגמרי את צורת ההוראה בשבועיים הבאים. ביטלנו את המערכת הרגילה, ובמקומה אנחנו מחלקים את התלמידים לקבוצות של שישה תלמידים, וכל קבוצה יוצאת בהנחיית אחד המורים ל'מסע למידה' – לימוד של נושא, תחום או מיומנות כלשהם במשך שבוע שלם.
הצענו 'מסעות למידה' על הרי האנדים, וטרינריה, צילום, היכרות עם החברה החרדית ועוד - למעלה מ־40 מסעות אפשריים. כל יום כולל מפגש עם המנחה לתכנון הלמידה באותו יום, יציאה לעבודה עצמאית, סיכום ורפלקציה על אותו יום. בסיום השבוע התלמידים נדרשים להציג תוצר של המסע שלהם".
ניתוח של סרטים ומשחקי ספורט
חטיבת הביניים רנה קסין
עמית דפני, רכז שכבה בחטיבת הביניים רנה קסין, מסביר כי מתוך תפיסה חינוכית שבה התלמידים וההורים שותפים לצוות הוחלט ליזום מספר פרויקטים. "הקמנו קבוצת 'נטפליקס' שבה אנחנו בוחרים סרטים וסדרות, שבהם אנחנו צופים ואותם אנחנו מנתחים יחד. מעבר לחוויית השייכות והשותפות שנוצרת בקבוצה, התלמידים מפתחים חוש ביקורת והופכים לצופים מודעים ורגישים יותר. המפגש החברתי הספונטני בהפסקות נמנע מהתלמידים, אך הפרלמנטים השונים מעניקים חוויה חברתית חוצת שכבות גיל, שלא היו נפגשות בהרכב כזה ללא הקורונה".
פרויקט נוסף שמופעל בבית הספר מכונה 'חממה', ובמסגרתו הורים ומורים מעבירים סדנאות בנושאים שקרובים לליבם, לאחר שעות הלימודים. "כך הקמנו את ה'פרלמנט', קבוצה שעוסקת בספורט. ניתחנו את המשחקים האחרונים של הקבוצות, בחנו שיטות משחק, בדקנו את הסטטיסטיקה של הקבוצות, ועוד", אומר דפני.