הגל שני: חודש וחצי לאחר שרופא המשפחה אישר את החלמתו של אסף ימיני (20) מאזור ירושלים, הוא נמצא חיובי לקורונה בפעם השנייה.
בתחילת חודש אוגוסט אובחן ימיני כחיובי לנגיף ללא תסמינים, שהה בבידוד בביתו וביקש לעבור בדיקת קורונה נוספת, אולם לטענתו קופת החולים אמרה לו כי אין צורך לעבור בדיקה נוספת. לאחר כמעט חודש ימים בבידוד, אישר רופא המשפחה את החלמתו בהתאם להנחיות משרד הבריאות שפורסמו ב-22 ביולי וקובעות כי בסמכות רופא לאשר החלמה לאחר שחלפו 10 ימים מרגע קבלת התוצאה החיובית, ללא צורך בבדיקות נוספות לקורונה.
2 צפייה בגלריה
אסף ימיני והוריו
אסף ימיני והוריו
אסף ימיני והוריו
(צילום: עדן שבט)
לפני כשבועיים בערב חג ראש השנה, נתקף ימיני בחולשה נוראית. לחבריו ללימודים הוא סיפר שהוא חושב שהוא חווה תסמיני קורונה. "החברים אמרו שזה לא יכול להיות כי כבר חליתי והבראתי לכן אני אמור להיות חסין. גם נדיר שאחרי חודש וחצי אדבק שוב", סיפר למיינט ירושלים, "ידעתי שלפי משרד הבריאות זה מה שאומרים, אבל לא השתחררתי מהתחושה שאני חולה בקורונה".
עוד בחדשות:
ב־8 באפריל 2020 פרסם משרד הבריאות הנחיות מעודכנות להתמודדות עם תחלואה מנגיף הקורונה. במסגרתן נקבע, בין היתר, כי חולה מאומת שהחלים נחשב למחוסן, ולכן במקרה שלחשיפה חוזרת לחולה מאומת, הוא אינו צריך להיכנס לבידוד.
אסף יידע את אימו, אחות במקצועה, על כך שהוא לא חש בטוב וחשדותיו כי מדובר בקורונה. בעקבות מגע עם שתי קרובות משפחה מאומתות, עשתה אימו בדיקה ונמצאה חיובית לנגיף. "בעקבות זאת, קיימת שיחה עם רופאת המשפחה וגם עם משרד הבריאות ושאלתי אותם מה עם אסף, כי גם הוא היה באותו מפגש", סיפרה נועה ימיני, אמו של אסף, "אמרו לנו שהוא לא צריך בדיקת מטוש ולא בידוד כי הוא היה חולה ולכן הסיכוי שחלה שוב בנגיף הוא אפסי. כאשר אסף סיפר לי אחרי ראש השנה שהוא גם מרגיש כאבי ראש, ייחסתי את זה לשהות הממושכת תחת המזגנים".
אלא שהתסמינים של אסף התגברו. "הרגשתי כאבים בגוף, כאבי ראש, כאבי עיניים. אחרי שאיבדתי את חוש הריח, החלטתי שאני חייב לעשות בדיקה גם אם אומרים לי שלא צריך. נמצאתי חיובי. שאלתי את הרופא איך זה יכול להיות, אז הוא ניסה לומר לי שאולי בפעם הראשונה שנדבקתי החשיפה שלי הייתה לסוג מסוים של וירוסים ועכשיו נחשפתי אליהם ברמה אחרת. הרופאים לא כל כך יודעים איך להתמודד עם זה, ואני לא מקבל הסברים הגיוניים למה שקרה".
2 צפייה בגלריה
חיטוי נגד קורונה בהדסה עין כרם
חיטוי נגד קורונה בהדסה עין כרם
חיטוי נגד קורונה בהדסה עין כרם
(צילום: שלו שלום)
"המצב הנתון הוא שאסף חולה וחטף את זה הפעם בצורה יותר משמעותית מהפעם הקודמת", סיפרה אמו, "ההנחיות של משרד הבריאות הן שמי שהחלים מקורונה לא צריך לשהות בבידוד או לעשות בדיקה אם נחשף לחולה מאומת בתוך שלושה חודשים מיום ההחלמה. מה אכפת לכם לעשות לו בדיקה? אם לא עושים בדיקת נוגדנים לאנשים, אתם לא יכולים לצאת בהכרזה כזאת של חסינות של שלושה חודשים לפחות. זאת הטעייה של הציבור. הביטחון שבה אומרים את זה היא מאוד בעייתית. כל עוד אין לנו מידע אחר, מחלימי קורונה אינם מחוסנים".
נועה דיברה מתוך כאב, כאחות ראשית במחלקה נוירוכירוגיה-כירו' לב וחזה בהדסה עין כרם, היא רואה את עבודת הצוותים הרפואיים במחלקת הקורונה. "אי אפשר להתייחס לזה בקלות ראש, זה פשוט עוול. השאננות של 'אני מחוסנת' עלולה להדביק אחרים שנמצאים בסיכון. בעניין המחלה הזאת הנסתר רב על הגלוי. לכן אנחנו צריכים לנקוט במשנה זהירות. אני צעירה יחסית וללא כל מחלות רקע, אסף צעיר ללא מחלות רקע, אבל אנחנו לא יודעים איך זה ישפיע עלינו לטווח הארוך".
יש לציין כי ממסמך רשמי של משרד הבריאות מיום 29 ביוני עולה שהנתונים מראים, שכמחצית מהחולים מחלימים תוך כשבועיים מהאבחנה. בבחינת הנתונים נמצא, כי 86 אחוזים מהחולים שהיו חולים במצב "קל" - שלא נזקקו לאשפוז במהלך מחלתם, החלימו לאחר פרק זמן שלא עלה על 30 ימים. נקבע כי החלמה על בסיס זמן תוגדר בחולה במצב קל בלבד, שלא אושפז כלל בבי"ח במהלך מחלתו, ככל שחלפו מעל 30 ימים מאבחנת המחלה, ו- 48 שעות לפחות מחלוף הסימפטומים. אדם ששהה בביתו או במלונית החלמה, ולאחר 30 יום מחלה נמצא 48 שעות ללא סימפטומים יוכל להשתחרר לביתו ללא צורך בהמשך בידוד או נקיטת כל אמצעי אחר מלבד אלו הנדרשים מכלל החברה

"ישנה סבירות שמדובר בשאריות חומצות גרעיניות מההדבקה הראשונה"

ממשרד הבריאות נמסר: "כזן חדש של נגיף שטרם נודע בעולם, הידע על הידבקות חוזרת (המכונה re-infection) בנגיף ומשך התגובה החיסונית מצטבר עם הזמן. האפשרות להדבקה חוזרת דווחה בספרות המדעית במספר מקומות בעולם. הנושא מורכב משום שלא ניתן לדעת שהאירוע השני מייצג הדבקה חוזרת או שמא לא הייתה באמת חשיפה לנגיף באירוע הראשון. כאשר נבדקים פחות מ-3 חודשים מהאבחנה הראשונה, קיימת גם סבירות שמדובר בשאריות חומצות גרעיניות מההדבקה הראשונה שאינן מצביעות על הדבקה חוזרת כלל.
"נכון לעכשיו מי שמוגדר כמחלים אינו נדרש להיכנס לבידוד (במגע עם מקרה מאומת, חזרה מחו"ל, וכדומה). כל יתר ההנחיות לכלל האוכלוסייה חלות עליו. כאשר יש חשד להדבקה חוזרת למטופל עם תסמינים חדשים המתאימים לקורונה, יש להתייחס עליו כחולה חשוד ולבצע הערכה לקורונה. מומלץ ייעוץ עם מומחה במחלות זיהומיות על המשך ניהול הטיפול במקרה ובמגעיו. משרד הבריאות מעדכן את ההנחיות להגדרת מחלים והערכה הדבקה חוזרת בהתאם לידע המתפתח בארץ ובעולם".
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים