אתם עוד עלולים להתגעגע לגל הקורונה הראשון: בכיר במערך החינוך החרדי בעיר מגלה השבוע שלמורות חרדיות תהיה בעיה קשה ללמד מרחוק בגלל איסור של אחד הגופים החשובים במגזר - ועדת הרבנים לענייני חינוך. והיות שמדובר במגזר, הלימודים נמשכים כרגיל עד 29 ביולי, כל זאת כאשר מספר הנדבקים בישראל רק הולך ועולה.
1 צפייה בגלריה
תלמידות חרדיות בירושלים. חשש מהדבקה רחבה
תלמידות חרדיות בירושלים. חשש מהדבקה רחבה
תלמידות חרדיות בירושלים. חשש מהדבקה רחבה
(צילום: חיים צח)
הבכיר פסימי באשר לשימוש בלימודים מקוונים במגזר בכלל - גברים ונשים. לדבריו, "מערכת החינוך החרדית לא ערוכה לגל קורונה שני, לא בירושלים וגם לא בשאר חלקי הארץ. הניסיון ללמד בעזרת הטלפון נכשל. המערכות שהיו קיימות בעבר לא היו בנויות לכמות אדירה של עשרות אלפי תלמידים שמתקשרים בו־זמנית. לרוב הילדים החרדים גם אין טלפונים סלולריים, ולכן כשיש בבית קטן הרבה ילדים הם לא יכולים להתקשר באותו זמן לאותם קווי טלפון. לימוד בטלפון מתאים יותר לנערים או בוגרים שמקשיבים. אי אפשר באמת ללמד כיתה של 40-30 ילדים בטלפון".
הבכיר מוסיף ומציין כי מאז תחילת התפרצות הקורונה נעשו גישושים לגבי אפשרות של לימודים מקוונים, אולם בכירי הרבנים דחו על הסף כל ניסיון לשינוי. יתרה מזאת, אפילו מצב שבו מורים ומורות חרדים עושים שימוש באינטרנט לצורך עבודתם הופך בעייתי יותר.
הבכיר ממשיך ומסביר כי הגורם הדומיננטי והסמכות הרוחנית העליונה בתחום היא אותה ועדת רבנים לענייני חינוך, אשר כפופה למועצת גדולי התורה. בסוף השבוע שעבר שיגרו חברי הוועדה מכתב למפקחות של משרד החינוך בעניין האיסור להעביר למורות חרדיות חומרי לימוד ועדכון באינטרנט. במכתב נאמר בין היתר: "הננו להודיעכם כי העברת החומרים וביצוע העבודות של צוותי החינוך או הייעוץ במוסדות החינוך של 'בית יעקב' יוכלו להתבצע אך ורק על ידי העברת חומרים באמצעות המייל באופן שאינו מצריך גישה לרשת האינטרנט, כגון בלינקים לאתרים, גוגל דרייב, זום, וכיוצא בזה, או דרישה להורדת חומרים מאתרים, ולא יתקבל כל שינוי בעניין".
אם אוסרים על מורות חרדיות לקיים פגישות בזום או להשתמש בגוגל דרייב, ברור לגמרי שהם לא ירשו לתלמידים ללמוד באופן מקוון. שתי האפשרויות היחידות הן השבתת לימודים או המשך התפשטות הקורונה.
במשרד החינוך סירבו להתייחס לאיסור השימוש בזום ומסרו: "ספקי המרחבים הקוליים שיפרו את תשתיות הטכנולוגיה ושדרגו את התמיכה והמענים ההדרכתיים".