הסיפור שטלטל את גורמי הביטחון בירושלים בפרט ובישראל בכלל - בסיוע אחד מחוטפיו של החייל נחשון וקסמן ז"ל, שגורש לטורקיה כחלק מעסקת שליט, תכננו שני פעילי חמאס ממזרח ירושלים לבצע פיגוע רצחני נגד יהודים. אלא שהם לא התכוונו להסתפק בזה, וקיבלו גם הוראות לפגוע באישיות רמת דרג.
3 צפייה בגלריה
ניר ברקת ורוני אלשייך
ניר ברקת ורוני אלשייך
ניר ברקת ורוני אלשייך
(צילום: אלכס קולומויסקי)
השמות שהוזכרו היו ראש העירייה לשעבר ניר ברקת מפכ"ל המשטרה לשעבר, רב־ניצב (בדימוס) רוני אלשיך והח"כ לשעבר יהודה גליק. אלא שגורמי הביטחון גילו את כל התכנונים, ולפני שבועיים גזר בית המשפט המחוזי על אחד המחבלים 'הירושלמים', מחמוד עבד אל־לטיף, שש שנות מאסר.
על פי התמלילים, שצורפו כראיות לחומר המשפטי נגד אחד המחבלים ממזרח ירושלים, כל נסיונות הפיגוע תוכננו היטב, וכללו מספר פגישות מוקדמות ואף 'טיפים' כיצד לבצע פיגוע ענק ופגיעות באישים רמי דרג.
מי שמככבים בפרשה הבטחונית החמורה הם זכריה נג'יב, מחוטפי וקסמן, המחבל מחמוד אל־לטיף ומחבל נוסף שגייס מחמוד, ושמו אדהם מסלמני, שנחקר כבר בעבר. לפי מה שמפורט בתמלילים, אל־לטיף, שמזוהה עם ארגון חמאס, תכנן לבצע פיגוע רצחני לאחר שחרורו, זאת עם שותף. לצורך הביצוע, השניים יצרו קשר עם נג'יב, ששהה באותה עת בטורקיה לאחר ששוחרר במסגרת עסקת שליט.
3 צפייה בגלריה
יהודה גליק
יהודה גליק
יהודה גליק
(צילום: אוהד צויגנברג)
במשטרה טענו כי הקשר נועד כדי שנג'יב יספק להם כסף לרכוש נשקים. על פי כתב האישום, השניים תכננו לקנות נשק מסוג קלצ'ניקוב בטיעון כי הוא מהווה "סמל של המהפכה האסלאמית והאינתיפאדה". במהלך חופשה משפחתית בטורקיה אל־לטיף אכן נפגש עם זכריה, וביקש ממנו כספים עבור מימון רכישת כלי נשק והוצאת הפיגוע לפועל. לאחר מספר חודשים מסלמני טס אף הוא לאיסטנבול על מנת להיפגש עם זכריא ולהתקדם בתכנון הפיגוע.

הקוד: איקס במסגר

אל־לטיף, שנחקר ביחידה המרכזית של מחוז ירושלים, גולל בפני חוקריו כיצד תכנן לבצע פיגוע רצחני. וכך התנהלו חלק מהדברים בחקירה: החוקר שאל את אל־לטיף אם הוא מבין את החשדות נגדו, וזה משיב: "גייסתי את מסלמני כדי שיבצע פיגוע נגד יהודים. מסלמני בן 23, רווק ממחנה הפליטים שועפאט. כאשר היה עצור יחד איתי בכלא נפחא היינו משוחחים שם בעניין הדת האסלאמית, ואחרי שהכרנו יותר אחד את השני התחלנו לדבר על פעילות צבאית. הצעתי לו שיעשה פיגוע נגד יהודים".
לאחר מכן מספר אל־לטיף כיצד לאחר השחרור מהכלא זנח את הרעיון לבצע פיגוע, אך שיחה שהגיעה חודשים אחר כך החזירה אותו לתוכנית. "התחרטתי על כך וניסיתי לאחר שחרורי שלא להיפגש ולא לדבר בעניין הפיגוע נגד היהודים עם מסלמני. הוא התקשר אלי לטלפון שלי כאשר מספרו לא היה שמור אצלי. עניתי לו והוא אומר לי שהוא רוצה לראות אותי. קבענו להיפגש בבאב אל־עמוד סמוך למשרד הפנים הישן. כמעט שכנעתי אותו לרדת מזה, והוא אומר לי שחייבים לעבוד ולעשות פיגוע ושהוא רוצה לקנות M16. אני אמרתי לו שיחפש נשק יותר זול".
3 צפייה בגלריה
נחשון וקסמן
נחשון וקסמן
נחשון וקסמן
(צילום: מתוך אתר יזכור של משרד הביטחון)
על הקשר עם איש החמאס זכריא סיפר אל־לטיף: "הוא היה עצור והשתחרר מהכלא בעסקת החלפת השבויים עם חמאס וישראל. הוא היה גר בעיר העתיקה, שכן שלי. אני יודע שהוא עוזר לעניים, למסכנים ולכל אחד שרוצה לבצע פיגוע נגד ישראל. אמרתי למסלמני להתקשר אליו, ביקשתי שיגיד לו 'אני טארק מירושלים ורוצה לאכול כנאפה'. הכוונה היתה שהוא יתקשר אליו כשיהיה באיסטנבול ליד כיכר טקסים באזור כיכר העצמאות, ויגיד לו את המשפט הזה, וכך זכריה יבין שהוא בא לפגוש אותו בעניין הפעילות הצבאית נגד ישראל. לצורך זה ביקשתי ממנו שכאשר יגיע לטורקיה הוא יקנה פלאפון עם סים ושם ישוחח עם זכריה. עוד ביקשתי ממנו כי לפני שייצא לטורקיה יצייר את הסימן x על המדרגות של מסגד אסהרה בבאב אזאהרה, כדי שאני אדע שהוא יצא לטורקיה וזה יהיה הסימון בינינו".


רובה בתוך המנגל

במהלך חקירה ציין מסלמני כיצד נפגשו במהלך אחד מימי הקיץ של 2019 במגרש כדורסל במזרח ירושלים.
"היו שם עוד כמה אנשים ששיחקו במגרש אבל אני ואל־לטיף עמדנו לבד. הוא ביקש ממני להוריד את השעון והוריד את השעון ושם אותם בז'קט. היתה לו אמונה שבשעונים יש מכשירי האזנה. דיברנו על נשק. הוא סיפר שמטרת הפיגוע לרצוח כמה שיותר יהודים הוא נתן לי דוגמה לפיגוע ירי, אמר לי ללכת לחוף הים, להוציא מנגל מהרכב והקלצ'ניקוב יהיה בתוך המנגל, ולאחר מכן להוציא אותו ולירות ביהודים בחוף. אל־לטיף אמר שרוצים להעביר את המערכה מירושלים, ציין שבשער שכם היו המון פיגועים והמשטרה תמיד נמצאת שם והמקום החדש לביצוע פיגוע צריך להיות איפה שלא יחשבו או מקום שלא מעורר חשד שיתרחש בו פיגוע".
מכאן מסלמני חוזר, ולמעשה מאשש את דבריו של אל־לטיף על כך שהוא שלח אותו לבירה הטורקית. "אל־לטיף ביקש שאטוס לאיסטנבול עם אדם שאין לו תיקים בטחוניים וזאת כדי שלא יחשדו בנו. על מנת שזכריה יידע בדיוק מה אני רוצה לעשות מחמוד ביקש שבמהלך הישיבה איתו אעשה תנועה של אקדח וזה היה קוד לנשק".
על הפגישה עם זכריא סיפר מסלמני לחוקריו: "הגעתי לטורקיה ביום שישי בשעות הבוקר, קניתי כרטיס סים והתקשרתי לזכריה. אמרתי לו את הקוד והוא השיב שיהיה אצלי בעוד 40 דקות בכיכר טקסים. הוא הגיע על גבי אופנוע ואמר לי לעלות איתו והתחיל לנסוע ברחובות ובשכונות איסטנבול. כל הזמן הוא הסתכל אחורה לראות שאף אחד לא עוקב אחרינו.
"לאחר מכן ישבנו במסעדה. אז עשיתי סימן של אקדח. זכריה שאל אותי כמה כסף אני צריך, ואני אמרתי לו 16 אלף דולר. הוא שאל אותי על המצב בירושלים, אמר שגרוע לבצע פיגוע בשער שכם ועלינו להתרחק משם כי יש עליו אבטחה גבוהה. זכריא אמר שחמאס צריכים לעשות פיגוע שלא יישכח".
ואז חוזר מסלמני בפני חוקריו על שלושת השמות: ברקת, גליק ואלשיך, ואומר שזכריא טען בפניו שצריך לעשות משהו שהאנשים לא ישכחו כמו רצח של אישיות חשובה".
כל הפעולות הללו, למרבה המזל, לא יצאו אל הפועל, בייחוד לנוכח מעצרו של אל־לטיף והאיש שגייס, אך לדעת גורמי ביטחון, הכוונות מלמדות על התעוזה הרבה של המחבלים, שלא מפחדים להתנקש באישיות רמת דרג.
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים