למרות העתיד הלא ברור בגלל הקורונה - בתי הספר בעיר כבר מכינים תוכניות כיצד תיראה פתיחת שנת הלימודים. בינתיים עמנואל זילברמן, הממונה על החינוך העל־יסודי במנח"י", מצהיר כי בעירייה יוכלו לסייע למוסדות חינוך שייקלעו למצוקה של מחסור במורות בגלל אלו שיכנסו לבידוד".
3 צפייה בגלריה
הגימנסיה העברית
הגימנסיה העברית
חיטוי בגימנסיה העברית
(צילום: לירן תמרי)
לקראת פתיחת שנת הלימודים נקלעו המנהלים והמנהלות לבעיה - על רקע הגידול במספר חולי הקורונה בעיר, אף אחד אינו יודע מה יהיו ההגבלות על לימודים. ההמלצה האחרונה של משרד החינוך היא שני ימי לימוד בבית ספר, והשאר מרחוק. זילברמן גם מבהיר כי עיקרון נוסף הוא העדפה של תלמידים מכיתות ז'. "הם ילמדו בבית הספר ארבעה ימים בשבוע, ושכבות אחרות יגיעו אולי פעמיים בשבוע. בבתי ספר לנוער בסיכון ילמדו כרגיל.
3 צפייה בגלריה
בית ספר בהר חומה
בית ספר בהר חומה
בית ספר בהר חומה
(צילום: פרטי)
גם פרויקט המחויבות האישית יעבור שינוי: "תלמידי י' וי"א יהפכו למנטורים לתלמידים צעירים בחטיבת הביניים, במקום לצאת לבתי אבות. בתי ספר נערכים ללמוד מחוץ לכיתות ואף מחוץ לבתי הספר, כמו למשל בפארקים - זה הרבה פחות מדבק".
בתיכון החדש שבהר חומה בונים על למידה בחוץ. מנהל בית הספר, שמעון אביכזר: "נצא יום בשבוע ללמוד במוזיאונים, בגנים ובמיזמים טכנולוגייםו יצרנו קשר עם מובילאיי, האוניברסיטה העברית ועמותות שונות. בנוסף, כל שיעור זום ייפתח בעשר דקות של הנחיה מצד המורה.
"לאחר מכן", מוסיף מנהל התיכון, "התלמידים יוצאים ללמידה עצמאית, כאשר המורה מתחיל לעבוד פרסונלית עם כל תלמיד על העבודה שלו".

מערכת משתנה

בבית הספר בויאר הובילה המנהלת דפנה מנשה־ברוך "מערכת שמשתנה מדי עשרה ימים". לדבריה, "הדבר מאפשר לתת לכל שכבה להיות פעמיים בשבוע בלמידה מקרוב. התחלופה תהיה בין למידה מקרוב ומרחוק, אבל מערכת הלימודים של כל תלמיד לא תשתנה".
3 צפייה בגלריה
בויאר
בויאר
בויאר
(צילום: אדווה חולי)
ומה באשר לתלמידי הפנימייה של בויאר? "אנחנו בית ספר מתוקשב, המופעל על ידי האגודה לקידום החינוך - לכל התלמידים יש מחשבים ניידים, טאבלטים, גם לילדי הפנימייה. היחידים שעדיין צריכים לקבל את אותם מכשירים הם תלמידי שכבת ז' הנכנסת".

מתחמים נפרדים

מרים ליבוביץ'־אשרף מנהלת את בית הספר ענבר שבו רק תלמידות, הגם שהוא חלק מהזרם הממלכתי ופועל במסגרת האגודה לקידום החינוך.
"בנינו מודל בסיסי שאנחנו קוראות לו מודל הכוורת", היא אומרת, ומסבירה כי כחצי מהתלמידות יוכלו ללמוד בבית הספר בקפסולות, והיתר ילמדו מהבית, תוך שמירה על רוטציה. באותה נשימה היא מוסיפה: "ההנחיות משתנות ולא ברור איך תיפתח שנת הלימודים".
פורסם לראשונה: 00:58, 11.08.20