עשרות שעות חקירה, מאות שאלות ומניפולציות רגשיות - לא גרמו לנפתלי בן אבו, שנאשם בנסיון הרצח של העבריין אלי אריש, לדבר על ההאשמות נגדו. מה שכן עזר הוא כפתור קטן מחולצתו.
6 צפייה בגלריה
אלי אריש
אלי אריש
אלי אריש
(צילום ארכיון: שלומי כהן)
תמלילים בלעדיים שהגיעו לידי מערכת מיינט ו-"ידיעות ירושלים" חושפים איך נוהלה החקירה, שבתחילתה בן אבו מתעקש לשמור על שתיקה גורפת, ולמעשה מדבר מעט מאוד בכל ההליך נגדו. וגם: 'הגול העצמי' של הנאשם הצעיר, שעזר למשטרה לגבש את כתב האישום נגדו.
עוד בחדשות:

השתיקה והראש ברצפה

נסיון הרצח התרחש ב־13 בינואר השנה בשכונת רמות. עוד באותו הלילה עצרה המשטרה את בן אבו בן ה־24, שהיה בן טיפוחיו של אריש. בפברואר הוגש נגדו כתב האישום.
הסכסוך בין השניים החל בעקבות דירות הימורים בירושלים שמופעלות בידי שתי קבוצות פשע בעיר. בן אבו, שככל הנראה התחיל לעבוד עם הקבוצה שמתחרה באריש, נורה לפני שלושה חודשים. לפי החשד, הוא ביקש לנקום באריש על האירוע.
חקירת המשטרה נוהלה תחת צו איסור פרסום, וכאשר היא הותרה לפרסום נמסר ממשטרת המחוז כי היא עשתה שימוש נרחב באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. עכשיו מתברר כיצד בדיוק הגיעה המשטרה להוכחות נגד בן אבו.
מספר שעות לאחר אירוע הירי, שכזכור הותיר את אריש משותק, בן אבו כבר נחקר במשרדי היחידה המרכזית של המחוז בחשד לנסיון רצח. החל מהחקירה הראשונה הוא גוזר על עצמו שתיקה גורפת.
6 צפייה בגלריה
זירת האירוע בשכונת רמות
זירת האירוע בשכונת רמות
זירת האירוע בשכונת רמות
(צילום: לירן תמרי)
"אתה מסוכסך עם אליהו אריש?" שואל החוקר. על פי התמלילים הפנה בן אבו את ראשו כלפי הרצפה וסירב לדבר. החוקר פונה שוב לבן אבו, אדם מסורתי, ואומר: "לימדו אותנו חז"ל כי אדם שלא עשה כלום ומחשידים אותו בדבר שלא עשה צריך לזעוק ולצעוק: 'אני לא אשם, לא עשיתי כלום, יש לכם טעות'. אתה שותק ולא אומר דבר. האם שתיקתך היא בעצם הודאה על כך שביצעת את העבירות שייחסתי לך בראשית החקירה?" אלא שהנאשם עדיין שותק.

בן אבו מדבר

מספר ימים לאחר מכן חקירתו נמשכת והוא ממשיך לשמור על זכות השתיקה. "האם אתה כאדם מאמין יכול לקבל על עצמך את תפקיד האל ולסיים את חייו של אדם כלשהו? האם אתה מבין ששמירה על זכות השתיקה עלולה לפגוע בהגנה שלך בבית משפט?" פניו של בן אבו נשארות חתומות והוא ממשיך לשתוק, ואז מטיח בו החוקר: "איך אתה מסביר את העובדה שאמא שלך, הערבה לצורך העניין, מוסרת כי היא לא סומכת עליך ולכן כל הזמן בודקת שאתה נמצא בבית?"
6 צפייה בגלריה
החולצה הלבנה
החולצה הלבנה
החולצה הלבנה
(צילום: מתוך ראיות בבית המשפט)
לקראת סיום החקירה בן אבו מפתיע ומתחיל לדבר. ״אני לא נותן גרסה. אתם יודעים את האמת. אני עצור שבועיים. אני חף מפשע. אין לי שום קשר לזה. בזמן של האירוע באו שני שוטרים אלי לבית ומצאו אותי ישן. אמא שלי גם ראתה אותי ישן בזמן הזה. הייתי במעצר בית כבר חמישה חודשים, ובשבועיים האחרונים לפני האירוע הייתי עצור על תיק אחר והשתחררתי מהתיק, ומאותו יום שיצאתי עד הזמן של האירוע באו אלי לבית לפחות 20 פעם, ולפעמים גם פעמיים ביום, ולא היתה פעם אחת שמצאו אותי מחוץ לבית.
"אמא שלי והשוטרים ראו אותי ישן באותו בוקר בבית, ואני לא מוסר את הגרסה שלי כי אני יודע שאתם יודעים את האמת שאני חף מפשע ובעזרת ה' האמת תצא לאור. פה אין לי מה להוסיף. מה שיש לי לומר אני אומר בבית משפט".

קריעת החולצה

באחת החקירות מציין החוקר: "במהלך מנוסתך מזירת האירוע רואים אותך מחזיק את המכנסיים שלך שלא ייפלו. בחיפוש בבית שלך, בחדר שלך, בארון שלך, מתחת לבגדים נתפסו מכנסיים דומים למכנסיים שבתמונות ובסרטונים בין כל הבגדים שלך ועליהם שקית ניילון. בבדיקה שנערכה במעבדות של המשטרה במטה הארצי נמצא כי על המכנסיים שרידים רבים של ירי. מה אתה אומר על כך?"
6 צפייה בגלריה
זירת ניסיון הרצח
זירת ניסיון הרצח
זירת ניסיון הרצח
(צילום: ממצלמות האבטחה)
בן אבו שותק והחוקר מוסיף מיד: "יש עדויות שראו אותך, את הבחור עם הקסדה והכיסוי על הקסדה שאתה הוא זה שהיית בזירת האירוע ותצפת על המקום לפני שהגיע אליו אריש, ואף שוחחת עם אדם מהמקום ששאל אותך על שהותך בבניין. מה אתה אומר על כך, זוכר את המקרה?" בן אבו לא עונה. "גרמת לאליהו אריש להיות נכה. אתה מבסוט? אתה מצטער? אתה רוצה לבקש ממנו סליחה?" גם כאן בן אבו ממשיך לשתוק.
בשלב זה בן אבו מבקש להפסיק את החקירה על מנת שיספיק להניח תפילין ומסביר לחוקר: אחרי שקיעה לא ניתן להניח תפילין. החוקר שואל אותו אם לא הניח עד עתה והחשוד משיב בשלילה. "כיוון שהשקיעה היום בירושלים על פי הלוח ב־17:20, וזה בדיוק עוד שעתיים מעכשיו, אני אמשיך בחקירה ובשלב מסוים אאפשר לחשוד להניח תפילין", כתב החוקר במזכר.
6 צפייה בגלריה
החולצה הלבנה והקסדה
החולצה הלבנה והקסדה
החולצה הלבנה והקסדה
(צילום: מתוך ראיות בבית המשפט)
על פי תיעוד שבידי המשטרה, בן אבו קרע את חולצתו הלבנה בחניון ובמקום אותרו מספר כפתורים, שעליהם כאמור נמצא דגימת דנ"א. "נמצאה דגימת דנ"א שלך. מה אתה אומר על כך?" בן אבו, בטח כבר ניחשתם, מעדיף להמשיך לשתוק. "החולצה של היורה נלקחת מהבית שלך. מה אתה אומר? אתה לא לובש חולצות לבנות כפי שביררנו. מדוע לבשת באותו יום חולצה לבנה? להיראות כחרדי?"
במרחב הזירה איתרו השוטרים גם זוג כפפות. כעת החוקר מנסה לאמת את בן אבו עם הממצא. "מצאנו בנתיב מילוט שלך כפפות. בבדיקה שערכנו להן נמצא בהן דנ"א שלך. מה אתה אומר על כך? יתרה מכך, נמצאו עליהן שרידי ירי רבים". בן אבו שותק. "נעבור לקסדה השחורה שנמצאה אצלך בבית ושנראית לאורך כל המסלול, גם בהגעה לזירת האירוע וגם בהימלטות משם. בקסדה נמצא דנ"א שלך, נמצאו שרידי ירי. מה אתה אומר על כך?" גם כאן בן אבו שומר על זכות השתיקה ואינו משתף פעולה עם החקירה.

ירי ליד הילדים

חוקר הימ"ר מנסה להבין מה המניע לנסיון הרצח. "ידוע לנו שנפצעת מתקרית שהיתה עם משפחת אריש ויש לך צליעה ברגל - הצליעה אובחנה גם בצילום מאחת המצלמות וגם מעדות אחת. מה אתה אומר על כך?" החשוד שותק. "מה הקשר של (וכאן מציין החוקר שם נוסף) לכל מה שעשית. הוא הבוס שלך?" החשוד שותק. "איך אתה מסביר את זה שהוא, חבר שלך ושותפך הפלילי, יום לפני האירוע טס לחו"ל ולאחר יומיים חוזר. האם הוא ידע על כך שאתה מתכוון לחסל את אליהו אריש?"
6 צפייה בגלריה
הקסדה
הקסדה
הקסדה
(צילום: מתוך ראיות בבית המשפט)
באחת החקירות האחרונות של בן אבו נכנס ראש צוות החקירה בימ"ר ירושלים, פקד לויטן. "אני אומר לך שהמכנס ששימש אותך בעת ביצוע הרצח נמצא בחיפוש שבו נכחתי בארון שלך, בחדר שלך עם אותם שרידי ירי. על הקסדה שנמצאה בביתך נמצאו דנ"א שלך ושרידי ירי, וזו הקסדה ששמה אותך בעת ביצוע הירי באלי אריש", מטיח הפקד כלפיו.
בן אבו עדיין שותק, ואז פקד לוטן שוב פונה אליו: "בעת נסיון הרצח שביצעת כלפי אריש ברחוב, בזמן ביצוע הירי, עמדו אנשים חפים מפשע, ילדים שממתינים להסעות, הורים שמלווים את ילדיהם לבית ספר ומתפללים שהם חוזרים לביתם, ואתה מרשה לעצמך בשעה הומה כזו לירות באמצע רחוב ולסכן חיי אדם רבים?" גם על כך העדיף בן אבו שלא לענות.
בימים אלו מתנהל משפטו של בן אבו בבית המשפט המחוזי בעיר. הוא עצמו עצור עד תום ההליכים.
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים