רוצים לחסוך כסף ברכבת הקלה? תמשיכו לחלום. לאף אחד אין מושג מתי תושבי ירושלים יוכלו לחסוך כסף בתחבורה הציבורית, אף שמיום שישי הקרוב (16 באפריל) תפעיל חברה חדשה בשם 'כפיר' את הרכבת הקלה בעיר. ב־16 במרץ הודיע משרד התחבורה כי מעתה ניתן לשלם על נסיעה ברכבת או באוטובוס לא רק בעזרת כרטיס 'רב קו' אלא גם בעזרת שלושת היישומונים המורשים - מוביט, רב־פס ו־ANY-WAY, או באפליקציית 'התחנה' של משרד התחבורה.
1 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה
הרכבת הקלה
הרכבת הקלה
(צילום: אדווה חולי)
שיטת התשלום החדשה נועדה לחסוך כסף עבור מי שלא בטוחים בתחילת החודש כמה פעמים הם ייסעו ומתלבטים אם לרכוש 'חופשי חודשי' או לשלם עבור כל נסיעה בנפרד.
המשתמשים ביישומונים החדשים משלמים עבור השימוש בתחבורה הציבורית רק בסוף החודש, על פי השימוש בפועל, לאחר שקלול אוטומטי של הנחות, ובהן 'תקרה יומית' ו'תקרה חודשית'. לדוגמה, אלה שנסעו במשך החודש בעלות מצטברת של 391.5-195.5 שקל יקבלו הנחה של 75% על התשלום(!). הנחה של 50% תינתן על חיוב בגובה של 978.5-391.5 שקל, והנחה של 25% תינתן על חיוב שעולה על 978.5 שקל. באופן דומה יש הנחה יומית, והמערכת מבצעת גם שקלול של מרחקי הנסיעה. יודגש כי היישומון החדש משמר את ההנחות האישיות הניתנות כיום למשתמשי התחבורה הציבורית, ובהן הנחת אזרחים ותיקים, סטודנטים, תושבי פריפריה וחיילים.
באופן מפתיע, אף שתושבי ירושלים מרבים להשתמש בתחבורה הציבורית, הם עדיין לא יכולים לחסוך כסף ולשלם ברכבת הקלה בעזרת היישומונים החדשים.

בגלל החלפת הזכיין

ב'סיטיפס' הפנו השבוע את האצבע המאשימה כלפי משרד התחבורה, ומסרו: "על פי הנחיית משרד התחבורה, בשלב זה אין אפשרות לשלם ברכבת הקלה באמצעות היישומון. התשלום עבור נסיעה ברכבת הקלה מבוצע כרגיל וללא שינוי". בנוגע לסיום הפעלת הרכבת בשבוע הקרוב נמסר: "בשבועות האחרונים עשינו כל מאמץ להעביר את ההגה למפעיל החדש בצורה מקצועית ומסודרת, שתבטיח המשך שירות איכותי לנוסעים".
ממשרד התחבורה נמסר: "הרכבת הקלה בירושלים לא הצטרפה לשירות התשלום בסלולר. לנוכח סיום פעילות הזכיין לא ניתן היה לפתח את יכולות התיקוף בסלולר. לאחר שהזכיין החדש יקבל אחריות על הקו נוכל להתחיל מולו את התהליך הטכנולוגי המתאים לתמיכה באפשרות התשלום בסלולר. בתוך מספר חודשים נושא התשלום באמצעות רב קו וסלולר יוסדר גם במזרח ירושלים".
מחברת שפיר נמסר: "חברת כפיר (שותפות caf-שפיר) בוחנת אפשרות לשדרוג המערכות, באופן שיאפשר תשלום על הנסיעה באמצעות היישומונים השונים. השדרוג צפוי להימשך מספר חודשים לאחר קבלת ההנחיה ממשרד התחבורה ותפיסת האחריות על תפעול הקו הקיים. חברת כפיר משלימה בימים אלה את ההכנות לקראת הפעלת הקו הקיים על ידה במועד המתוכנן, 16 באפריל".