אם הכל יילך כמתוכנן, אילת תארח בחודש דצמבר את תחרות "מיס יוניברס" העולמית שתיערך לראשונה בישראל ותשודר בלייב ליותר מ־170 מדינות ברחבי העולם.
5 צפייה בגלריה
נשים יפות מכל רחבי העולם מגיעות לתחרות. חשיפה בינלאומית לאילת
נשים יפות מכל רחבי העולם מגיעות לתחרות. חשיפה בינלאומית לאילת
נשים יפות מכל רחבי העולם מגיעות לתחרות. חשיפה בינלאומית לאילת
(צילום: shutterstock)
הרכבת האווירית שתביא אל העיר הדרומית יפהפיות מכל העולם תתחיל בסוף חודש נובמבר. החגיגה צפויה להימשך כשלושה שבועות, ואת הטקס הראשי ינחה השחקן והקומיקאי האמריקאי סטיב הארווי.
עבור אילת, שמשקיעה סכומי עתק במיתוגה כעיר תיירות מושכת, אירוח התחרות יהיה אתגר גדול. כארבעה חודשים לפני התחרות, המציינת השנה 70 שנה להיווסדה, הגורמים המעורבים מקווים שמדינת ישראל תתמקם על מפת היעדים האטרקטיביים שמארחים אירוע בינלאומי שכזה, ובעיקר: שהקורונה לא תהרוס גם הפעם את החגיגה, כפי שעשתה פעמים רבות בשנה וחצי האחרונות.

פוטנציאל אדיר

אילת אירחה בעבר אירועים בינלאומיים, בעיקר אירועי ספורט בענפים כמו כדורסל, הרמת משקולות, והגדול שבהם, תחרות הרכיבה ג'ירו דה איטליה. הפעם מדובר בתחרות מסוג אחר, יוקרתית ביותר.
5 צפייה בגלריה
תחרות מיס יוניברס בתאילנד. "לנצל את המומנטום ובגדול"
תחרות מיס יוניברס בתאילנד. "לנצל את המומנטום ובגדול"
תחרות מיס יוניברס בתאילנד. "לנצל את המומנטום ובגדול"
(צילום: shutterstock)
מי שחושש שהתחרות לא תיערך במועדה בגלל מגפת הקורונה ששוב מרימה את ראשה, יכול להיות רגוע, לפחות לדברי המפיקים. "אופן ההתמודדות של ישראל עם מגפת הקורונה בשנה וחצי האחרונות היה גורם משמעותי בשיקולים של קברניטי מיס יוניברס, והם השתכנעו שנכון לקיים השנה את התחרות דווקא בישראל", הם מציינים.
איש התיירות האילתי מיכאל חן חושב שיש הגיון באירוח התחרות באילת, דווקא בתקופה של מגפה עולמית.
"אני רק מקווה שהמצב לא יחמיר ושהנציגים יוכלו לבסוף להגיע גם אם הם ממדינות אדומות", הוא אומר. "צריך לקחת הכל בעירבון מוגבל ולהבין שזו לא תקופה רגילה. אם הכל יהיה בסדר, יש בזה פוטנציאל חשיפה יוקרתי לעיר.
"כל אירוע בינלאומי בסדר גודל של מיס יוניברס מעלה את האטרקטיביות של היעד – ברמת הפרט וסוכני התיירות. אירועים כאלה לא מתקיימים במקומות בינוניים ומטה".
"כשמדובר באירוע בינלאומי כזה ומגיעים נציגים מכל מיני מדינות, יש לזה גם קונוטציה של שלום, ויש בכך חשיפה מצוינת ותשומת לב גדולה. צריך לנצל את המומנטום ובגדול לטובת שיווק. הפרסום של התחרות כבר יעשה את העבודה".
5 צפייה בגלריה
מיכאל חן ואיתן סלימי
מיכאל חן ואיתן סלימי
מיכאל חן ואיתן סלימי
( צילום: יוסי דוס סנטוס)
המפיק איתן סלימי, מנהל המחלקה האלקטרונית בקבוצת "בלוסטון גרופ לייב ניישן ישראל", מברך על המהלך, אבל אינו אופטימי שהתחרות אכן תתקיים בתאריך המתוכנן. "ברור שזה ענק", הוא אומר, וברור שבנוסף לתחרות יהיו עוד אירועי אופנה ויופי, לכן זה בהחלט מבורך".
בשל הגל הרביעי של מגפת הקורונה שהתפרץ באחרונה, סלימי סבור שייתכן שהתחרות לא תוכל להיערך בחודש דצמבר.
"אם יהיה סגר בספטמבר, יהיה בעייתי לחזור לפעילות רגילה. אם לא יהיה סגר ונתוני התחלואה יירדו, אולי דצמבר יהיה ריאלי, אם כי חודש מרץ נשמע לי יותר הגיוני", הוא אומר. "הכל מאוד נזיל, יכול להיות שזה יהיה אירוע בלי הרבה קהל, כך שזה יהיה פחות בעייתי.
"כרגע, בעולם הפסטיבלים, כל מה שמתוכנן לספטמבר ואוקטובר נמצא בסכנת קיום מוחשית בגלל הגל הרביעי. דצמבר עוד רחוק, אבל גם התאריך זה נראה כרגע בעייתי".
מארגני התחרות והיוזמים מציינים כי הבחירה בישראל כמארחת מדגישה שוב את האטרקטיביות של המדינה, את ההיסטוריה העשירה שלה ואת מגוון אתרי התיירות והנופש הנהדרים שיש לה להציע לצופי התחרות מסביב לעולם.
5 צפייה בגלריה
הקורונה היוותה שיקול בבחירתה של ישראל כמארחת
הקורונה היוותה שיקול בבחירתה של ישראל כמארחת
הקורונה היוותה שיקול בבחירתה של ישראל כמארחת
(צילום: shutterstock)
גם אופן ההתמודדות של ישראל עם מגפת הקורונה בשנה וחצי האחרונות היה משמעותי בשיקולים של קברניטי מיס יוניברס להשתכנע כי יש לקיים השנה את התחרות דווקא בארץ הקודש.
אירוע בינלאומי כזה יגדיל משמעותית את יחסי הציבור של ישראל ויביא לחשיפה חיובית לעיר אילת, ולישראל כיעד תיירות מוביל ומותג בינלאומי המוכר בעולם.
התחרות היא חלק מארגון "מיס יוניברס" (MUO), המתפקד כקהילה בינלאומית לנשים ברחבי העולם. מטרות הארגון הן להעצים נשים באמצעות הצבת מטרות משמעותיות לעשייה, חיזוק הביטחון העצמי של המתמודדות ויצירת הזדמנויות להצלחה עבורן.
טלי אשכולי, מפיקת מיס יוניברס בישראל, ציינה עם ההכרזה על התחרות באילת כי "ללא ספק יש לנו הזדמנות נהדרת ויוצאת דופן לחשוף את ישראל למאות מיליוני צופים בכל העולם, ואני מודה למשרד התיירות ולעיריית אילת על שיתוף הפעולה הפורה".
פאולה שוגארט, נשיאת ארגון מיס יוניברס: "במשך כמה שנים אנחנו שואפים לאירוח התחרות בישראל. השנה כשעמדנו בפני בחירת המדינה המארחת, ישראל התבלטה במיוחד, גם בזכות האופן בו התמודדה עם נגיף הקורונה. תוך עבודה שוטפת עם ממלא מקום ראש עיריית אילת, אלי לנקרי, משרד התיירות וההפקה הישראלית, החלטנו שישראל היא המקום הטוב ביותר לארח את מיס יוניברס בדצמבר הקרוב".
5 צפייה בגלריה
אתי אורגד בתחרות "מיס יוניברס". סגירת מעגל
אתי אורגד בתחרות "מיס יוניברס". סגירת מעגל
אתי אורגד בתחרות "מיס יוניברס". סגירת מעגל
(צילום: מרצלו שנידמן)

מלכת היופי שסוגרת מעגל

אתי טריסטר־אורגד (68), אילתית לשעבר שהוכתרה למלכת היופי של ישראל בשנת 1971 בעת ששירתה בצה"ל, תחגוג החודש 50 שנים לזכייתה בתואר ולהשתתפותה בתחרות מיס יוניברס שנערכה אז במיאמי ביץ' שבארה"ב.
כשאורגד השתתפה בתחרות מלכת היופי של ישראל, "זה היה הריאליטי היחיד שהיה באותה תקופה", היא נזכרת, "לא היו תחרויות אחרות, היה רק ערוץ 1 ולא היה אינטרנט. הטקס התקיים בהיכל התרבות בירושלים, חיים יבין הנחה, ואני הייתי ילדה אילתית תמימה ושזופה שאוהבת ללבוש טי־שרט ולהיות יחפה. זו הייתה חוויה יפה עם התרגשות גדולה מאוד".
אחרי זכייתה בתואר מלכת היופי של ישראל, השתתפה אורגד גם בתחרות מיס יוניברס. באותה שנה זכתה בתואר הנכסף מיס לבנון ג'ורג'ינה ריזק, שאחר כך התחתנה עם ראש ארגון "ספטמבר השחור", עלי חסן סלאמה, שהיה מעורב בפעולות טרור רבות, ובראשן רצח הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן.
אחרי זכייתה בתחרות מלכת היופי ושחרורה מצה"ל עברה אורגד לתל־אביב והחלה לדגמן ולהשתתף בתצוגות אופנה לצידן של פנינה רוזנבלום, תמי בן עמי וקארין דונסקי. לאחר מכן הייתה דיילת באל על, ובאחת הטיסות הכירה את טרי טריסטר, ישראלי שהתגורר בדרום אפריקה.
אורגד וטריסטר נישאו, לזוג נולד בן, ויחד הם ניהלו עסק בתחום הטקסטיל. 29 שנה היא התגוררה בדרום אפריקה עד שהתגרשה. בשנת 2004 החליטה לחזור לארץ והתמקמה ברמת השרון.
"מה שהיה אז זה לא כמו היום", נזכרת אורגד בתקופה שדגמנה בתל־אביב. "היינו ממש תמימות, לא היו ניתוחים והיופי היה טבעי לחלוטין. זו הייתה תקופה אחרת. היום ילדות בנות 18 הן כבר נשים קטנות, יש להן הרבה ביטחון, הן יודעות הכל ונמצאות ברשתות החברתיות".
אורגד סבורה שתחרויות יופי תורמות בעיקר למי שרוצה לפתח קריירה בתחום. "מי שרוצה להמשיך את הדרך שלה כדוגמנית, תחרות כזו רק תמנף אותה. הדוגמה הכי טובה היום זו גל גדות, אם היא לא הייתה משתתפת בתחרות מלכת היופי, יכול להיות שהיא לא הייתה מגיעה לאן שהגיעה היום. מצד שני, רינה מור שזכתה בתואר 'מיס תבל' הפכה להיות עורכת דין ושכחה מכל העולם הזה. היום פשוט צריך להיות מכוונת מטרה, מה שלא היה לנו אז".
היום מי שמוכתרת למלכת היופי זוכה ברכב ובשלל קמפיינים שסוללים לה את הדרך בעולם הזוהר והדוגמנות. באותה תקופה אורגד זכתה בכרטיס טיסה לחו"ל ובפרס כספי של 5,000 לירות שבעזרתו היא הייתה צריכה לקנות את הבגדים הייצוגיים לתחרות מיס יוניברס. "זו הייתה מתנה גדולה לנסוע לחו"ל באותה תקופה", היא מסבירה. "זו הייתה תקופת הצנע, לא היו מכוניות ודירות כמו שיש היום. רק חבל לי שאף אחת לא ליוותה אותי לתחרות".
היום לאורגד, סבתא לשלושה נכדים, כבר אין זיקה לעולם האופנה והיופי. עם שובה לארץ החלה לעבוד בתיווך נדל"ן, ומאז יצאה לגמלאות היא מתמקדת בצילום, תחביב שהיא אוהבת מאוד. "זה התחביב שלי, אני מאוד מחוברת אליו ומשקיעה בו, נוסעת הרבה לטייל בעולם, נהנית מחיי החופש שלי", היא מספרת. "אני לא מחוברת לעולם הבידור והזוהר בארץ, אני לא מכירה כבר אף אחד ואין לי שום קשר לעולם הזה, כך הדברים התגלגלו".
אירוח התחרות באילת הוא עבורה סגירת מעגל קטנה. "אלמלא הקורונה, המון תיירים היו מגיעים", היא אומרת. "מיליוני אנשים צופים בתחרות בטלוויזיה וזה יכול לקדם את ישראל בכלל ואת אילת בפרט. החשיפה בתקשורת יכולה להכניס לעיר הרבה כסף".