כל תושב/ת בירושלים יכול/ה להגיע לגינה הקהילתית הקרובה לביתו/ה, לשבת על ספסל, להריח ריח אדמה וליהנות מפריחה. תושבי ירושלים לא צריכים לנסוע רחוק, כי מתחת לאפם קיימים אתרי טבע רבים עם פריחה מרהיבה של כלניות, רקפות תורמוסים ועוד. הם יכולים גם ליהנות מהחלפת ספרים ללא תשלום בספריית רחוב בשכונה, למחזר פסולת מטבח בעמדת הקומפוסט הקרובה, או ליהנות מעשרות יוזמות תושבים שיצאו לפועל במרחב הציבורי בעיר, בתמיכה ועידוד של המחלקה לקיימות חברתית באגף חברה. אותם מיזמים החלו בתור חלומות של תושבים והפכו לחלק בלתי נפרד מירושלים.
5 צפייה בגלריה
גינה קהילתית בפעולה
גינה קהילתית בפעולה
גינה קהילתית בפעולה
(צילום: רותם גולדשמיד)

כיכר ספרא למען הירוק


התושבים נעזרים לשם כך ברכזי המחלקה לקיימות חברתית (אגף חברה) בעיריית ירושלים, שעוזרים, תומכים ומעודדים אותם להמשיך להתרחב ולגדול, לקחת אחריות על המרחב הציבורי בו הם חיים, תוך יצירה של קהילות תושבים שנפגשות סביב הרעיון, ותוך כדי מכירים שכנים, מרגישים שייכים לשכונה ותורמים לאיכות החיים של עצמם ושל תושבים נוספים.
ראש העיר, משה ליאון: "ירושלים מוכיחה שוב שהיא מובילה בכל הקשור לעשייה חברתית וזה מה מייחד אותה. פרויקט הגינות הקהילתיות הוא אחד ממיזמי הקיימות, בהם התושבים שותפים מלאים בטיפוח המרחב הציבורי הקרוב לביתם. זה טוב להם, טוב לילדיהם וטוב לסביבה. עיריית ירושלים גאה ושמחה להוביל שינוי ועשייה חברתית, קהילתית וסביבתית. נמשיך לפעול למען כלל התושבים והמבקרים בעיר - בכל ההיבטים".

5 צפייה בגלריה
מטפחים, שותלים ומעדרים
מטפחים, שותלים ומעדרים
מטפחים, שותלים ומעדרים
(צילום: יותם דור בן לולו)

הדר לביא שפיגלמן, מנהלת המחלקה לקיימות חברתית בעיריית ירושלים מספרת: "לפני כ־20 שנה זיהו תושבי ירושלים את הפוטנציאל במרחבים הציבוריים בעיר, חלקם לקחו אחריות על אותם מרחבים וחלקם נלחמו על שטחים יקרים לליבם והפכו אותם לפנינות טבע ירוקות ופורחות. עם השנים, הקימו התושבים עשרות גינות קהילתיות ברחבי העיר, תושבים רבים הפריחו את אתרי הטבע בשכונתם, הקימו ספריות רחוב קהילתיות, בנו עמדות קומפוסט ציבוריות, לקחו אחריות על היער הקרוב לביתם, הקימו שווקי יד 2, או פתחו בסטה קהילתית של אוכל מוזל.
"יחד עם הקמת מיזמים ייחודיים אלו, המקדמים את ערכי הקיימות העירונית ומפריחים את המרחב הציבורי, התפתחו קהילות ייחודיות של תושבים שפועלים למען הקיימות והסביבה מחוץ לביתם, ואפשר להגיד שהיום ירושלים היא העיר המובילה בארץ במספר התושבים שלוקחים אחריות על המרחב הציבורי ופועלים למען הדורות הבאים".
ירושלים היא החלוצה והעיר בה פועל מספר הגינות הקהילתיות הגדול בארץ - מעל ל־65. תושבים מוזמנים לחפש את הגינה הקהילתית בשכונתם, להצטרף לפעילים לעבודה בגינה, או לקפוץ לביקור, לטייל ולהכיר דרך סיורים חינמיים בגינות, או סתם לשבת וליהנות מהטבע. הגינות פתוחות לציבור הרחב והפעילים ישמחו לעוד ידיים עובדות וחברים חדשים שיצטרפו.


ספריות הרחוב


תושבים שעבדו או טיילו בגינה, או סתם העבירו אחה"צ כייפי עם ילדיהם שגילו את הטבע ליד הבית, ורוצים להגיע הביתה ולקרוא ספר טוב, כזה שימשוך את סקרנותם, מוזמנים לחפש ברחובות העיר את אחת מספריות הרחוב, לקחת ממנה ספר וליהנות מקריאתו.
גלי גולנזר, רכזת ספריות רחוב, מספרת: "היום קיימות למעלה מ־25 ספריות רחוב בירושלים המפוזרות בכל אזורי העיר. הספריות משפיעות באופן חיובי על המרחב הציבורי. יש פינות חמד בחוץ בהן אפשר לשבת ולקרוא וכל תושב יכול לתרום להן את הספרים שלו שמעלים אבק בבית. בזכות התרומות, תושבים אחרים יכולים ליהנות מהספרים שלא בשימוש. זו גם הזדמנות לנקודת מפגש קהילתית ופעילויות, יוזמות מקומיות, אבל גם עוגן לאותה קהילה אנונימית של משתמשים, שמחליפים ספרים בלי להכיר את חברי הספרייה האחרים. זה חלק מהקסם האנונימי של פעילות הספריות".

5 צפייה בגלריה
מהפח ירוק'.
מהפח ירוק'.
מהפח ירוק'.
(צילום: יותם דור בן לולו)

אז במקום לקנות ספרים ולהוציא כסף, התושבים מוזמנים למצוא את ספריית הרחוב הקרובה לביתם, בה יוכלו לתרום ספרים לתושבים אחרים שישמחו לקחת; לקחת ספרים ששמו שכנים אחרים; ליהנות מפעילות הקשורה לעולם הספר שמארגנים תושבים שלקחו חסות על הספרייה ותמיד ישמחו לעוד עזרה של תושבים נוספים שגרים בקרבת מקום.
בדרך הביתה מספריית הרחוב נזכרתם ששאריות המזון שהילדים אכלו בחוץ עוד בתיק, וצריך לזרוק אותן? מה תעשו עם כל השאריות? ידעתם שירושלים מובילה במיחזור הפסולת האורגנית?
מיזם "מהפח ירוק" שהקימו ירושלמים לפני כעשר שנים, עבר למחלקה לקיימות חברתית. מהפח ירוק נולד כדי לאפשר לכל תושבי ותושבות העיר למחזר את שאריות המזון שלהם, כך שבמקום שיהפכו לפסולת המייצרת זיהום במטמנות אשפה, הן יהפכו לקומפוסט שמריח נפלא וחשוב מאוד לאדמה, לצמחים ולסביבה.
ייצור קומפוסט הוא תהליך פשוט וכיף, שתורם לחיים מקיימים בהם אנחנו מתקיימים בשיתוף פעולה עם הטבע ולוקחים אחריות על ההשפעה הסביבתית שלנו.

5 צפייה בגלריה
עמדת גינה קהילתית
עמדת גינה קהילתית
עמדת גינה קהילתית
(צילום: יותם דור בן לולו)

5 צפייה בגלריה
קומפוסט קהילתי
קומפוסט קהילתי
קומפוסט קהילתי
(צילום: יותם דור בן לולו)

היום ב"מהפח ירוק" ניתן דגש על מיחזור בעמדות ציבוריות, הגדלת כמות הפעילים ויצירת התרחשויות ופעילויות קהילתיות סביב נושא מיחזור הפסולת האורגנית, כדי להעלות את המודעות לחשיבות הנושא. תושבים המעוניינים להקים עמדת קומפוסט אצלם בבניין, מוזמנים ליצור קשר עם צוות "מהפח ירוק" בטלפון: 054-6650187.
הילה אורלב, תושבת קטמונים, הפעילה שנים רבות בעמדות הקומפוסט הציבוריות, מספרת על פעילותה: "בסוף יום, אחרי עבודה במשרה מלאה, ארבעה ילדים, צורכי בית שונים, ועוד מיליון משימות שלא נעשו, למה לרדת עם שקית אל ערמת זבל ציבורית של קומפוסט? המוטיבציה לקומפוסט מחולקת לכמה חלקים: קודם כל אידיאולוגית, הרגשת מחויבות לארץ הטובה שמניבה כל כך הרבה שפע לי ולמשפחתי, חובה ערכית להשיב לה טוב כגמולה, קומפוסטר לא מרוחק, כי הוקם בקרבת כל בית, והערימה לא רוחשת ברחשים, אם שמים מספיק חומר כיסוי".