כמעט שנתיים שמיכל ואני מגדירים את עצמנו כירושלמים גאים, על כל המשתמע מכך; לא רק חיים את חיינו בעיר ירושלים, אלא גאים בזכות להיות חלק ממנה, ומתרגשים, בכל פעם מחדש, לגלות עוד פינה חדשה או עוד עובדה בלתי מוכרת על העיר הכל כך מיוחדת הזאת.
1 צפייה בגלריה
נשיא המדינה, יצחק הרצוג
נשיא המדינה, יצחק הרצוג
נשיא המדינה, יצחק הרצוג
(צילום: אבי אוחיון - לע"מ)
ואכן, יש משהו בירושלים שמעורר גאווה ומהווה מקור להשראה, בין אם אתה מגיע אליה בפעם הראשונה ובין אם היא חלק משגרת חייך.
הסופר מאיר שלו, שהלך לעולמו לפני מספר שבועות, היטיב להגדיר את התחושה כלפי ירושלים במשפט הבא: "נהלל והעמק זה אמא שלי וירושלים זה אבא שלי". שלו, אני מאמין, כיוון לא רק לאביו ז"ל, יצחק שלו - "עבד העיר הזאת", אלא גם לכך שבכל אחד ואחת מאיתנו יש חלק השמור לירושלים.
וירושלים היא אכן כזו, עיר אשר ניחנה במין אווירה מיוחדת כזאת - שילוב בין קדושה והיסטוריה של אלפי שנים לבין חיים כאן ועכשיו, המשקפים את כלל גווניה של החברה הישראלית.
הייחוד הזה טמון ברוח הירושלמית, רוח של חיבורים, שנכון שתהווה לכולנו, ובעת הזאת במיוחד, דוגמה ליכולת לקיים יחד חיים משותפים המכילים שונות והשקפות עולם אחרות.
יש משהו קצת פרדוקסלי בעובדה שדווקא עיר אשר אחד מסמליה המובהקים והמוכרים בכל העולם הוא חומה - היא זאת שמשקפת את היכולת לחבר בין קבוצות ולהסיר מחיצות בין אוכלוסיות, ובכל זאת - בכך באמת טמון ייחודה של ירושלים, שהפכה מ״עיר שבליבה חומה״ לעיר של גשרים.
ממש כשם שירושלים היא מקור להשראה ביכולת שלה להיות עיר של כולם, היא הפכה למופת ולסמל גם בכל הנוגע לעמידתם של העיר ותושביה באתגרים לא פשוטים מאז ומתמיד וגם בשנה האחרונה, ובמרכזם פיגועי הטרור. כאבנו השנה את מחירו הבלתי נתפס של הטרור, שפגע קשות בתושבות ובתושבי העיר, מילדים רכים ועד קשישים - ובה בעת עמדנו משתאים למול העוצמות של ירושלים ואנשיה להמשיך הלאה, לשמור על שגרת העיר, יופיה ואופיה, ובכך להעביר מסר חד־משמעי לטרוריסטים: לא תנצחו אותנו.
לכוחות הביטחון המהווים חלק בלתי נפרד מפניה של העיר, ובהם לוחמות ולוחמי משמר הגבול ומשטרת ישראל, שמור תפקיד מכריע בהקשר זה, והם ראויים למלוא ההערכה וההוקרה של כולנו.
ביום חגה של ירושלים, אני מאחל לכולנו, שנזכה לראות את הרוח הירושלמית מנשבת בעוד ועוד ערים ואזורים בישראל. זוהי בדיוק הרוח ואלו בדיוק הערכים הנחוצים לנו היום, יותר מתמיד.
  • הכותב הוא נשיא המדינה, מר יצחק הרצוג