לפני שלוש שנים, מונה איש חיי הלילה הלל פרקש ליועץ ראש העיר ל'ענייני צעירים'. פרקש, איש עתיר זכויות בסצינות חיי הלילה של ירושלים לאורך שלושה עשורים, שם לו למטרה, יחד עם קברניטי כיכר ספרא להחיות את הסצינה הירושלמית שבעבר היתה מהמובילות בארץ.
6 צפייה בגלריה
האומן 17
האומן 17
האומן 17
(צילום ארכיון: חיים צח)

בניגוד גמור לדיעה הרווחת, פרקש לא מסכים שחיי הלילה בעיר הבירה גוועו. "יש הרבה מקומות בילוי לצעירים בעיר פשוט אין עדיין מועדון שהוא ספינת דגל כמו האומן 17 לשעבר או הפורום בבאר שבע אבל יש המון פעילויות ומקומות בילוי אם זה רחוב עזה שהפך לרחוב עם אופי צעיר וסטודנטיאלי, מתחם התחנה ורחוב שושן שהפך למדרחוב לילי שבו יש סצינה של צעירים עם מקומות בילוי מדליקים כמו המזקקה, קקטוס ושושנה בר. מתקיימים בעיר פסטיבלים לצעירים כמו פסטיבל הבירה, פסטיבל חוצות היוצר, פסטיבל הקולנוע ומסיבות רחוב. יש פסטיבלים דיגיטלים. בערב יום ירושלים יתקיים פסטיבל דיגיטילי בגן העצמאות עם מיטב הדי.ג'יים של מוזיקת הטכנו מהארץ ומהעולם ובמקביל יהיה לילה לבן לסטודנטים בכיכר ספרא עם נועה קירל שיוציא כך אנחנו מקווים אלפי צעירים לבלות בערב יום ירושלים.
6 צפייה בגלריה
הלל פרקש
הלל פרקש
הלל פרקש
(צילום: יואב דודקביץ')
לראש העירייה, כל כך חשוב שייפתח מועדון בירושלים כך שהוא מעניק תמריץ וכל מי שיפתח מועדון בעיר של מעל 400 מטר יקבל מענק של עד 250 אלף שקלים. כמו כן ישנו מענק לפתיחת עסקי לילה במרכז העיר שיזכה במענק של עד 120 אלף שקלים.
מרכז העיר, צריך להזכיר, הוא נקודה קריטית מבחינת ראש העיריה, פרקש והגורמים הנוגעים בדבר. זו הסיבה שישנן תוכניות מגירה רבות לפתח לצד השקיקה והפריחה של שוק מחנה יהודה גם את איזור מרכז העיר שהיה נחשב כמעט מאז ומעולם לנקודה הכי לוהטת בעיר עבור צעירים ולא רק.
6 צפייה בגלריה
מסיבה במגדל דוד
מסיבה במגדל דוד
מסיבה במגדל דוד
(צילום: יחצ)
הרעיון הוא שבמרכז העיר, שמוגדר "כרובע 5", רחובות כמו יפו, שושן, בן שטח, הסירה הילל שמאי כיכר המוזיקה וכן הרחובות הסמוכים להם ימשיכו להתפתח ולהשתדרג. כמו כן, איזור בית העם (ברחוב בצלאל) נמצא בהתפתחות עם פתיחת קמפוס ירושלים לאמנויות ישנה התעוררות רבה של סטודנטים וצעירים שפוקדים את האיזור ולצד העסקים הקיימים שם אמורים להצטרף עסקים חדשים כבר בקרוב מאד. קמפוס בצלאל עבר לאחרונה מהר הצופים סמוך למגרש הרוסים וזה יוסיף כח משמעותי לחיי היום והלילה של מרכז העיר. בבצלאל לומדים כ־2,500 סטודנטים; בבית העם כ־500 סטודנטים לאמנויות וכן 3,000 סטודנטים במכללת הדסה. אלפי הסטודנטים הללו אמורים לשנות לגמרי את מפת חיי יום והלילה של מרכז העיר.

"העיר עוברת שינוי מדהים"

פרקש, שכבר הבנתם שהוא מומחה מנוסה בתחום, דווקא מאד אופטימי לגבי מה שצפוי לנו בטווח הקרוב בכל מה שקשור לאוכלוסיה הצעירה. "כבר בשנה הקרובה יהיה מועדון ראוי במרכז העיר שיחזור להיות כמו פעם מקום שוקק חיים והציר המרכזי עבור צעירים בירושלים. זה אומר שכל האיזור, מרחוב שושן דרך המדרחוב שלומציון המלכה, בן שטח וכל מה שמסביב יהיה איזור הבילוי של ירושלים".

6 צפייה בגלריה
סגורים כבר חודשיים
סגורים כבר חודשיים
בר התקליט
(צילום: mynet)

עד שזה יקרה, פרקש עמל על ארגון מסיבות עבור הנוער והצעירים הירושלמים. ביום ירושלים יתקיים בגן העצמאות פסטיבל אלקטרוני, מסיבות רחוב בכיכר החתולות יתקיימו בחודשים יולי אוגוסט, מועד החופש הגדול מהלימודים, ובמהלך חודש ספטמבר יתקיים פסטיבל גג עדן. כמו כן, יתקיימו כמו בכל שנה גם 'פסטיבל הבירה', פסטיבל היין, יום הסטודנט פסטיבל חוצות היוצר ופסטיבל הקולנוע.

6 צפייה בגלריה
כיכר ציון
כיכר ציון
כיכר ציון
(צילום: רועי אלמן)

פרקש ,ייאמר לזכותו ,עובד מסביב לשעון כדי שהסצינה הצעירה תחדש ימיה כקדם. "המטרה היא ששוק מחנה יהודה ישמור על היציבות שלו כמקום בילוי אטרקטיבי לצעירים ולצידו כאמור יתפתחו עוד ועוד מקומות ממרכז העיר והלאה לעוד שלושה ארבעה איזורי בילוי לפחות" הוא אומר. "לצערי, הירושלמים הותיקים פחות מעריכים את העיר ואת מה שיש להציע בעוד שאנשים שמגיעים מבחוץ משתאים לא רק מיופיה ומההיסטוריה שיש לה להציע אלא גם מהדברים העכשווים שמציעה העיר. יש היום בירושלים 47 אלף סטודנטים שלומדים כאן, והמטרה היא לספק להם ולשאר הצעירים את מקסימום אפשרויות הבילוי ולקוות שהם יבצעו הגירה חיובית ויהפכו לתושבי קבע בירושלים".
ואיך נראית סצינת חיי הלילה? "במקביל למקומות הבילוי בירושלים פועלת סצנת מסיבות של צעירים וסטודנטים אייכותיים שמתקיימות בכל מיני מקומות מדליקים, כגון מגדל דוד, גיא בן הינום, חומות שער יפו ובחניונים עירוניים כגון חניון כרטא וספרא. ישנן גם מסיבות של ליינים 'המלבן', 'הבלפורים', 'הנשיא', 'השיקמה', 'טכנודרום' ו'התלתליסטים'. המסיבות הללו מתקיימות מידי כמה שבועות ומביאות כ־1,000-1,500 סטודנטים וצעירים".

הנוער העובד

פרקש שגם מקדם פרויקטים לטובת נוער ירושלמי, יזם לאחרונה תחרות שירה ללהקות צעירות. שם התחרות הוא 'ג'יי.אל.אם'. אותן להקות זכו לאחרונה להתכנסות במרכז ציפורי והם גם יתמודדו בגמר תחרות הזמר שתתקיים בבית העם. עיריית ירושלים פתחה מרכז לצעירים בשכונת שועפאט והיא מנסה לקדם את הסצינה גם במזרח ירושלים.
6 צפייה בגלריה
מזרח ירושלים
מזרח ירושלים
מזרח ירושלים. לפתח את הסצנה גם שם
(צילום: אדווה חולי)

פרקש, חשוב לציין הוא לא היחיד שפועל בגזרה הזו ושותפים יחד איתו בדרך והעשיה גם אנשים נוספים. "יש המון אנשים שביחד עובדים ימים כלילות כדי לשפר את החיים ואת תרבות הפנאי בירושלים" הוא אומר. "אם זה עופר איובי העוזר הראשי של ראשה העיר, יד ימיני איתי גבאי, מנכ"ל העירייה איציק לארי ואריאלה רג'ואן כמו גם שלמה לוי מרשות הצעירים, אליאסף פרץ וצופית ארבל האחראים על הנוער שמאז שהם נכנסו לתפקיד הטיפול בנוער הירושלמי השתנה ללא היכר. לצידנו גם ראש לשכת ראש העירייה עינבר לזר, שרי הררי הדוברת ומאיה אזולאי העוזרת האישית של ראש הסגל ודרור פרץ אחד העוזרים של ראש העיר ועוד וכולם אחראים לשינוי המדהים שהעיר הזו עוברת".