עיריית ירושלים החלה לאחרונה גם בפיילוט של סימון והקמת שבילי אופניים טקטיים ברחבי העיר, לצד הקמת אזורי תנועה משולבים של כלי רכב ואופניים, תוך מיתון התנועה באמצעות תמרורים ואמצעים נוספים. הכל כדי לאפשר תנועת אופניים בטיחותית. ביצוע השבילים נעשה בשיתוף עם קבוצת הרוכבים הירושלמית "אופניים בשביל ירושלים"
מדיניות התחבורה בירושלים פועלת לקידום מערך התחבורה הציבורית, תוך הקמת הרכבת הקלה, נתיבי ומסלולי תחבורה ציבורית, הגברת תדירות האוטובוסים, שבילי הליכה ופרישת שבילי אופניים בקצב מואץ בכל רחבי העיר.
עד לשנת 2020 היו בעיר כ־49 ק"מ של שבילי אופניים, וכיום פרושים בירושלים כ־70. עוד כ־25 ק"מ של שבילים נמצאים בביצוע ויסללו עד לסוף שנת 2023. 25 ק"מ נוספים נמצאים בשלבי תכנון שונים. על פי תוכנית האב העירונית לשבילי אופניים - ייסללו כ־200 ק"מ של שבילים ברחבי ירושלים.
בין השבילים שביצועם הסתיים לאחרונה, ניתן למנות את השבילים בדרך רופין (וולפסון, גבעת מרדכי, המלך דוד, דב יוסף, כנפי נשרים ועמק הצבאים). שבילי אופניים נוספים נמצאים בביצוע ברחובות משה שרת, מעגלות הרב פרדס, שבתאי הנגבי, דוד רזיאל, פיינשטיין וקוליץ.
עיריית ירושלים החלה לאחרונה גם בפיילוט של סימון והקמת שבילי אופניים טקטיים ברחבי העיר, לצד הקמת אזורי תנועה משולבים של כלי רכב ואופניים, תוך מיתון התנועה באמצעות תמרורים ואמצעים נוספים. הכל כדי לאפשר תנועת אופניים בטיחותית. ביצוע השבילים נעשה בשיתוף עם קבוצת הרוכבים הירושלמית "אופניים בשביל ירושלים".
לייצר רציפות
פיילוט השבילים הטקטיים הוא חלק מתוכנית האב העירונית, אשר במסגרתה ייסללו כאמור כ־200 ק"מ של שבילי אופניים ברחבי העיר. התוכנית מגבשת רשת עירונית של שבילי אופניים הקושרת בין כלל שכונות העיר למוקדי הפעילות המרכזיים (מרכז העיר, אזורי תעסוקה ומוסדות חינוך, תרבות ופנאי) וכן למערכות הסעת המונים, והכל תוך שימת דגש על הקמה מהירה של תשתיות הרכיבה והגדלת מספר הרוכבים בעיר. מטרת תוכנית האב היא לעודד שימוש באופניים ככלי תחבורה זול, זמין, ירוק ובריא - הן מצד התושבים הגרים והעובדים בה והן מצד הבאים בשעריה.
פיילוט שבילי האופניים הטקטיים נועד לייצר רציפות בין שבילי אופניים קיימים. השבילים יוסדרו ברחובות במרכז העיר ובשכונת רחביה, כאשר לראשונה בעיר, נסללו שבילים טקטיים ברחובות הנשיא וחרל"פ. השביל בחרל"פ הוא ייחודי בכך שהוא מאפשר לרוכבי האופניים לנסוע באופן דו־סטרי, למרות שהרחוב מוגדר כחד־סטרי. לאחרונה הסתיים המיזם הניסיוני לשילוב שביל טקטי ברחוב גולומב, אשר הוכתר כהצלחה.
בוצעו גם האטות תנועה באמצעות תמרורים ברחובות מרכז העיר כדוגמת מנשה בן ישראל, הלל, כורש, ינאי, שלומציון המלכה, ביאנקיני, שמאי, ההסתדרות, מבוא המתמיד והמעלות, וזאת כדי לאפשר תנועה משולבת של אופניים לצד כלי רכב באותו הנתיב.
שבילי אופניים למטרות פנאי
לצד שבילי היוממות (שבילי אופניים המיועדים לשימוש יום־יומי ולתנועה בין מגורים למקומות תעסוקה ומסחר), פועלת העירייה להקמת שבילי אופניים למטרות פנאי. בתוך כך, אחד הפרויקטים החשובים והגדולים שהגיעו לסיומם במהלך השנה האחרונה הוא מנהרת כרם – מנהרת האופניים הראשונה בישראל, הכוללת שביל אופניים באורך של 2.1 קילומטרים. מנהרת הכרם מתחברת לשביל סובב ירושלים הגדול, שאורכו כ־42 ק"מ, המקיף את עיר הבירה ומשלב את ירושלים ההיסטורית והחדשה ברכיבה אחת. הכניסה הדרומית למנהרה נמצאת בפארק רפאים, מתחת לעין לבן, והכניסה הצפונית ממוקמת בנחל עין כרם, כחצי קילומטר מצומת כרם.
העירייה סיימה גם את פרישת השלב השני במסגרת מיזם "ירופאן" - המיזם העירוני של ירושלים להשכרת אופניים. עמדות חדשות נפרשו בקניון מלחה, צומת פת, ציר בן זכאי, בית הכרם, קטמון הישנה, רחוב עזה, הגבעה הצרפתית, גבעת התחמושת, בניין ג'נרי, מוסררה, קניון הדר, הר הרצל ובמוקדים נוספים. בעיר ישנן 50 עמדות וכ־400 זוגות אופניים לטובת תושבי העיר – כמחציתם אופניים בעלי הנעה חשמלית, אשר מסייעים להתגבר על מכשול הטופוגרפיה העירונית.
שבילי האופניים בירושלים מבוצעים ומתוכננים על ידי עיריית ירושלים וצוות תוכנית אב לתחבורה, חברת עדן – החברה הכלכלית לפיתוח העיר, הרשות לפיתוח ירושלים, חברת מוריה ומשרד השיכון.
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון: "בירתנו ירושלים נמצאת בעיצומה של מהפכה תחבורתית משנה חיים. על מנת להקל על כבישים עמוסים ופקקים ובמטרה לשמור על הסביבה ולצמצם את זיהום האוויר, אנו חושבים בדרכים יצירתיות כדי להפחית את השימוש ברכבים. רכיבה באופניים מהווה תחליף מצוין להשגת מטרה זו ובמקביל ידידותית לסביבה ומסייעת לקיום אורח חיים בריא. המהפכה נמשכת בכל רובד תחבורתי, תשתיתי, שירותי, ירוק וסביבתי. ירושלים תהיה הראשונה לצאת מהפקקים".