מתחילת מלחמת 'חרבות ברזל' מתמודד העורף הישראלי ובתוכו מערכת הבריאות עם מצב יוצא דופן שטרם חווינו כמותו. בנוסף לטיפול באלפי פצועים בבתי החולים, התווספו למערכת הבריאות אתגרים רבים וביניהם שמירה על שגרת טיפול במטופלים עם מחלות כרוניות. לא פעם סביב מצבי חירום אנו רואים החמרה במחלות כרוניות ואף עלייה בתמותה- שאין קשורות באופן ישיר למצבי אסון או מלחמה- המופיעות על רקע פגיעה בחוסן אישי, מצבי לחץ והזנחה בטיפול במצב בריאותי קיים. לאור זאת, דווקא בזמן הלחימה יש צורך במתן דגש על שמירת שגרת הבריאות, בדיוק לתפר הזה נכנס שירות ותיק וחשוב מאין כמוהו, 'ייעוץ רוקחי יזום' – השירות הוא מפגש בין הרוקח למטופל ובו המטופל מקבל הסבר על שימוש נכון בתרופות, קבלת חיסונים בזמן, ביצוע בדיקות וכד'. בהתאם למצבו הבריאותי, הרוקח לומד את הטיפול התרופתי של המטופל לפני המפגש עמו תוך שיתוף פעולה עם הרופא המטפל.

2 צפייה בגלריה
רגינה ליאחובצקי מהנהלת הרוקחות בכללית מחוז ירושלים
רגינה ליאחובצקי מהנהלת הרוקחות בכללית מחוז ירושלים
רגינה ליאחובצקי מהנהלת הרוקחות בכללית ירושלים
(צילום:דוברות כללית)

כמה זמן קיים השירות?
השירות קיים כבר למעלה מעשור אך צבר תאוצה במהלך השנים האחרונות ואנחנו רוצים כי עוד מטופלים ייחשפו אליו.
כיצד מתקיים המפגש?
בתחילת המפגש המטופל מעלה שאלות הנוגעות לטיפול ומשתף על קשיים אם ישנם, בהמשך הרוקח מדריך כיצד להשתמש בצורה יעילה, מושכלת ובטוחה בתרופות שנרשמו.
חשוב לציין כי הייעוץ הרוקחי אינו בא להחליף מפגש רפואי, אלא משלים היבטים נוספים הקשורים לטיפול התרופתי תוך מתן דגש על חיזוק ושיפור ההיענות לטיפול.

תרופות נוגדות חרדה בזמן המלחמה

ל'ייעוץ רוקחי יזום' ישנה חשיבות רבה במהלך כל ימות השנה, אך חשיבותו עלתה ביתר שאת בזמן מלחמת 'חרבות ברזל'. בתקופה זו עולות שאלות רבות הנוגעות לשימוש בתרופות הרגעה ונוגדות חרדה בקרב מטופלים ובני משפחותיהם. יש לציין כי ישנם תכשירים המבוססים על צמחי מרפא אשר יכולים להינתן גם ללא מרשם רופא, והרוקח כגורם מטפל יכול לייעץ בנושא.
נדבך נוסף באגף הרוקחות, הרוקחות הקלינית נותן מענה לרוקחים לפי דרישתם סביב הייעוץ היזום, ובדגש על האינטראקציות בין תרופתיות, ובין התרופות והתכשירים מבוססי צמחי מרפא.
כמו כן, הרוקחות הקליניות מייעצות לרופאי המשפחה לגבי שילוב של תרופות מרשם נוגדות חרדה בדגש על אינטראקציות בין תרופתיות ומצבי המחלה של המטופלים.
כל אלו מביאים את המטופל ואת בריאותו לפני הכול.

2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: שטרסטוק )

ייעוץ רוקחי ב- 54 בתי מרקחת
החל מה-8.10.23 הועברו כ- 200 ייעוצים רוקחיים יזומים וכ- 1,300 מתחילת השנה בקרב מבוטחי כללית במחוז ירושלים. 170 רוקחי קופת חולים כללית במחוז רואים חשיבות רבה בקיום שיחות הייעוץ, ומזמינים את המבוטחים אשר מעוניינים בכך לפנות על מנת לתאם ייעוץ בכל אחד מ-54 בתי המרקחת הפזורים בירושלים, בית שמש, מעלה אדומים, מבשרת ציון, ביתר עילית, אפרת, גבעת זאב, אבו גוש, תל ציון ובית אל.

מאת: מערך הרוקחות, כללית מחוז ירושלים