הרמב"ם טען שהעין היא חלון לגוף ואכן בדיקת עיניים יכולה לסייע באבחון וטיפול במחלות כמו סוכרת, יתר לחץ דם, טרשת עורקים, בעיות מוחיות, חסר בוויטמינים ועוד. זו גם הסיבה מדוע מבוצעת בדיקת עיניים מלאה לשבויים בעזה מיד עם הגיעם חזרה לישראל.
החטופים המשתחררים מהשבי בעזה סיפרו על שהייה ממושכת בתנאי תאורה נמוכה ובמתחם סגור ולכך יש 3 השפעות עיניות עיקריות:
1. רגישות לאור - כבתנאי תאורה נמוכה או חשיכה, קולטני הלילה (הקנים Rods) הם הקולטנים הפעילים והאישון מתרחב על מנת לאפשר לכמות גדולה יותר של האור להיכנס לעין. לאחר שהייה ממושכת בתאורה נמוכה או חשיכה האישון לא מתכווץ היטב והאדם סובל מתופעות של רגשיות לאור.
ברוב המקרים מדובר בבעיה זמנית שבסופו של דבר מסתדרת מעצמה.
לכן ממליצים לאנשים ששהו זמן ממושך בתאורה נמוכה או חשיכה להשתמש במשקפי שמש כל עוד קיימת רגישות לאור.
2. הפרעות לשעון הביולוגי - לכל אחד מאתנו יש שעון ביולוגי המכתיב את שעות העירנות והשינה שלנו. השעון הביולוגי מושפע מהורמון בשם מלטונין המופרש על ידי יותרת המח כתגובה לכמות וזמן האור בו אנחנו נמצאים, שהייה ממושכת בתאורה נמוכה או חשיכה משבשים את השעון הביולוגי בשל שיבוש בהפרשת המלטונין. שיבושים אילו אחראיים למשל על היַעֶפֶת (Jet Lag בלועזית) כאשר חוזרים מטיסה ארוכה מיבשת אמריקה. שיבושים בשעון הביולוגי חושפים את האדם לדיכאון והאחוז הגבוה של התאבדויות בארצות סקנדינביה קשור כנראה לחורף החשוך שלהם.
כאשר חוזרים משהייה ממושכת בתנאי תאורה נמוכה או חשיכה יש צורך לעיתים קרובות בסיוע מקצועי בהחזרת השעון הביולוגי לתפקוד רגיל.
3. שהייה ממושכת מאוד (חודשים רבים או שנים) בתנאי תאורה נמוכים ללא חשיפה מספקת לאור שמש כנראה תורמת להתפתחות קוצר ראיה בצעירים. לכן מומלץ מאוד לדאוג לחשיפה נאותה של ילדים ובני נוער לאור שמש על ידי עידוד משחק בחוץ והגבלה בשעות מסך.

3 צפייה בגלריה
ד"ר דויד לנדאו
ד"ר דויד לנדאו
ד"ר דויד לנדאו
(צילום: דוברות כללית )

מחלות העיניים השכיחות ביותר

חוש הראיה הוא אחד החושים החשובים לאדם החי במאה ה- 21, וככזה יש חשיבות רבה בשמירה על ראיה תפקודית לאורך החיים. כמו כל איבר אחר בגוף גם העיניים משתנות עם השנים.
כדי לקבל ראיה טובה תלת ממדית יש צורך בתאום בין תנועות העיניים ואורך מוקד תקין לרחוק.
לראיה לקרוב אנחנו מתבססים על מנגנון היודע לשנות את אורך המוקד של העין מרחוק לקרוב.
כמו כן חשוב מאוד שיהיה לנו שדה ראיה מלא כדי לאפשר לנו תנועה בטוחה ומדויקת במרחב בו אנחנו חיים.
בילדות אנחנו נתקלים לעיתים קרובות בחוסר תאום בין תנועות העיניים דבר שאנחנו קוראים לו פזילה, כמו כן בשל אורך עין שונה מהרגיל או קרנית שונה בקמירותה מהרגיל מתפתח ליקוי ראיה. במרבית המקרים ניתן לסייע בעזרת משקפיים או עדשות מגע. פזילה לא מטופלת או ליקוי ראיה שאינו מתוקן בסיוע משקפיים יכול להביא למצב של התעלמות המוח מאחת העיניים דבר שנקרא בעברית "עין עצלה". לכן יש צורך להיות ערניים להתנהגות ילדים (ילד המקרב מאוד את הספר לעיניים או ילד המתעקש לשבת קרוב מאוד למסך) ולהגיע לבדיקת ראיה אצל רופא עיניים לילדים, בעיקר חשובה בדיקת הראיה לקראת כיתה א'.
בעשור החמישי לחיינו (גיל 40 עד 50 שנים) אנחנו מאבדים בהדרגה את המנגנון הטבעי המאפשר לנו לשנות את אורך המוקד של העין מרחוק לקרוב, בעיה זו נקראת "זוקן ראיה" וגורמת לנו להזדקק למשקפיים לקרוב ולכן, מומלץ מאוד לעבור בדיקת עיניים תקופתית אחת לכמה שנים לאחר גיל 45 שנים.
שדה הראיה מלא הוא מרכיב חשוב ביכולת שלנו להתנייד בבטחה במרחב החיים שלו, אך לא אחת קורה שפגיעה בשדות הראיה מתגלה לאחר שאדם היה מעורב תאונה מכיוון שלא ראה את הרכב שנע לעברו. גלאוקומה (ברקית בעברית צחה) נחשב לגנב השקט של הראיה, אנחנו משערים שהפגיעה בשדה הראיה נגרמת על ידי לחצים תוך עיניים גבוהים הפוגעים בעצב הראיה. מכיוון שלחצים תוך עיניים מוגברים אינם מורגשים מאבחנים את המחלה לעיתים קרובות רק לאחר פגיעה משמעותית בשדה הראיה. בדיקת הלחצים התוך עיניים יכולה להעלות חשד לבעיה ולאפשר לנו לאבחן מוקדם ולתת טיפול שימנע את אובדן שדה הראיה.
בדיקת הלחצים התוך עיניים היא בדיקה פשוטה ומהירה שאינה כרוכה בחוסר נוחות, הרחבת אישונים או סיכון לעין ומבוצעת כדבר שבשגרה בזמן בדיקת העיניים במרפאות העיניים.
אנשים עם קרובי משפחה מדרגה ראשונה ושניה שאובחנו כסובלים מגלאוקומה נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח גלאוקומה, לכן יש חשיבות רבה בבדיקות תקופתיות של הלחצים התוך עיניים.
ניוון של הרשתית הקשור לגיל הוא הסיבה הראשונה לעיוורון בישראל ועולם המערבי.
קיימות שתי צורות של הניוון: הצורה היבשה המופיעה בכ- 90% מהחולים ואחראית רק על 10% ממקרי העיוורון. הצורה הרטובה של הניוון מופיעה בפחות מ- 10% מהחולים אך אחראית על 90% ממקרי העיוורון. הציירת ופסלת לאה מג'רו-מינץ הטיבה לתאר בציוריה את הפגיעה בראיה כתוצאה מהניוון ברשתית. בניוון הרשתית הרטוב ניתן לטפל בסיוע זריקות לעין. ככל שהצורה הרטובה מתגלה מוקדם יותר הסיכוי לשימור הראיה גבוה יותר.
רופא עיניים בשם אמסלר AMSLER מצא שכאשר מסתכלים על דף חשבון והקווים אינם ישרים/ מעוותים או יש כתמים שחורים או לבנים יש חשש לצורה רטובה של הניוון ויש להגיע בהקדם לבדיקת רופא עיניים.
ירוד (קטרקט ביוונית) הוא מצב בו העדשה הטבעית שנולדנו איתה הופכת להיות לא שקופה. חוסר השקיפות של העדשה גורמת לירידה בחדות הראיה ופגיעה באיכות החיים. כיום ניתן לנתח, להסיר את העדשה העכורה ולהשתיל במקומה עדשה חדשה זכה מפלסטיק. ניתוח הקטרקט הוא אחד הניתוחים השכיחים ביותר ברפואה עם אחוזי הצלחה גבוהים. כמו כן במקרים בהם יש ליקוי ראיה גבוה (למשל קוצר ראיה גבוה) ניתן בניתוח לצמצם את התלות במשקפיים.
סוכרת היא מחלה כרונית עם סיכון לפגיעה באברי מטרה, העיניים הוא אחד האיברים שנפגעים אצל חולי סוכרת לא מאוזנים היטב, ככל שמשך הסוכרת ארוך יותר הסיכון לפגיעה ברשתית גבוה יותר. סוכרת היא הסיבה השנייה השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי לעיוורון.
חולי סוכרת מעל עשר שנים מתבקשים לעבור בדיקת רשתיות לפחות פעם בשנה כדי לאבחן מוקדם ככל האפשר את הפגיעה ברשתיות ולמנוע עיוורון. במידה ומתגלה פגיעה ברשתית המסכנת הראיה יש צורך בטיפולי לייזר ו/או הזרקות של אווסטין לעיניים.

3 צפייה בגלריה
מקור ברוך.
מקור ברוך.
מקור ברוך.
(צילום: אלי קובין)

הכי גדולים בארץ

מערך רפואת העיניים בקהילה של כללית במחוז ירושלים הוא המערך הקהילתי הגדול ביותר בישראל עם למעלה מ- 120,000 ביקורים בשנה אצל רופאי העיניים, אלפי בדיקות הדמיה וטיפולים שונים.
המערך מתבסס על שלוש מרפאות גדולות- מקור ברוך, שייח ג'ראח וביג בית שמש.
למערך עוד 12 מרפאות לווין בהם יש רופא עיניים מספר פעמים בשבוע.
למערך שני מרכזי הדמיה של העיניים בהם מבוצעים צילומי OCT, מיפויי קרנית ובדיקות שדות ראיה ממוחשב במכשור החדיש ביותר.
במרפאת העיניים במקור ברוך קיים שירות רפואת עיניים דחופה שמיועד לאבחן ולעיתים גם לטפל במחלות עיניים עם סיכון גבוה לפגיעה בראיה כמו זיהומי עיניים, היפרדות רשתית, בצקת בעצבי הראיה אובדן ראיה פתאומי ועוד.
במרפאות הגדולות מבוצעים ניתוחי עפעפיים זעירים על ידי מנתחים מומחים והזרקות אווסטין AVASTIN לעיניים על ידי מומחי רשתית.
המערך מאפשר מרפאות ייעודיות כמו מרפאת גלאוקומה, מרפאת קרנית, פלסטיקה של העין, מרפאת רשתית ועוד. המרפאות הייעודיות האלו מופעלות על ידי מומחים בתחום.
במרפאות מקור ברוך וביג בית שמש יש מכשירי לייזר שמאפשרים לבצע טיפולי לייזר בעיניים לפי התוויות ברורות וידועות.
רפואת העיניים לילדים תופסת מקום של כבוד במערך רפואת העיניים בקהילה בירושלים עם למעלה מחמישה מומחים ברפואת עיניים לילדים, שירות אורטופטי ואופטומטריה לילדים.
מערך רפואת העיניים בקהילה הוא מערך שנועד בעיקרו לבצע רפואה מונעת כדי להקדים רפואה למחלה ולמנוע תחלואה ועיוורון.
המערך מפעיל ניידות ייעודיות לאבחון פגיעה סוכרתית ברשתיות וכן מכשור חדשני כמו מכשיר ה- VX650 של חברת וויזיאוניקס המאפשר סריקה של העיניים בכחמש דקות בלבד ללא צורך בטיפות או הרחבת אישונים, המכשיר מגיע למרפאות הראשוניות ומאפשר צילום העיניים קרוב לביתו של המטופל ופיענוח הצילומים מרחוק על ידי רופא עיניים מומחה. במידה ועולה חשד לבעיה מזומן המטופל להמשך בירור וטפול אצל רופא העיניים.


3 צפייה בגלריה
ד"ר דויד לנדאו
ד"ר דויד לנדאו
ד"ר דויד לנדאו
(צילום: דוברות כללית )

מאת: ד"ר דויד לנדאו, מומחה לרפואת עיניים ומנתח, מנהל מערך עיניים בכללית מחוז ירושלים