בין הרצים במרתון ירושלים האחרון, היה גם רץ אחד שרק הקרובים אליו ועובדי מרכז השיקום ע"ש גנדל בהדסה הר הצופים ידעו כמה מאמצים נעשו בשביל שהוא יצליח להשתתף במרוץ הזה. סגן יאיר ליפשיץ, קצין צנחנים, נפצע אנושות בעזה ואחרי טיפול מציל חיים וסדרת ניתוחים מורכבים, הועבר למרכז השיקום החדש על שם גנדל בהדסה הר הצופים והחל במסע ארוך של חזרה לחיים.
במאמץ משותף של בחור נחוש וצוות מקצועי ומסור וכנגד כל הסיכויים, הצליח סגן ליפשיץ להשתתף במרתון וריגש אפילו את מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, פרופ' יורם וייס.
המרכז השיקומי המתקדם והחדשני של הדסה על שם גנדל, נפתח בהר הצופים בחודש ינואר השנה, למרות שהיה אמור להיפתח רק בקיץ הקרוב.

2 צפייה בגלריה
פרופסור יורם וייס
פרופסור יורם וייס
פרופסור יורם וייס
(צילום: דוברות הדסה)

"יאיר הוא סמל עבורנו, כי הוא מסכם את כל מה שהתכוונו אליו כשהתחלנו בבניית מרכז השיקום", מספר פרופ' וייס. "את השינוי שאנחנו יכולים ויודעים לעשות בחייהם של צעירים שמגיעים לקבל את הכלים הכי טובים שיש כדי להחזיר לעצמם את היכולות שאיבדו בעקבות הפציעה. הפרויקט הזה התחיל לפני 5 שנים, כשהגברת דליה איציק שהייתה אז יו"ר של ארגון התרומות של הדסה, פגשה בתל אביב חייל ירושלמי שהיה בצבא ושוחרר בגלל פציעה ונסע עד לתל אביב כדי לקבל טיפול שיקומי, מה שלא היה אז מפותח דיו בירושלים", מספר המנכ"ל פרופ' וייס. "בהדסה הר הצופים פעלה אז מחלקת שיקום שהיו בה לא יותר משלושים מיטות והייתה צפופה וקטנה מבחינת התשתית שלה. וכך, מתוך המחסור, יצא לדרך הפרויקט הזה".
המרכז השיקומי החדש הוקם בזכות גיוס תרומות של נדיבים שבוצע בהובלת ארגון נשות הדסה העולמי וכן בתמיכה של מדינת ישראל.
כיום מטופלים בו רבים מפצועי המלחמה וגם חולים רבים אחרים הזקוקים לשיקום בשל נסיבות שונות.
"הפרויקט עצמו היה אמור להיפתח בשלב הראשון רק בחודש יוני השנה", מסביר פרופ' וייס, "אבל למעשה, ברגע שפרצה המלחמה קיבלנו החלטה מיידית בהדסה שנעשה כל מאמץ לפתוח אותו תוך 3 חודשים. אכן עשינו זאת בדחיפה משמעותית ופתחנו ראשית את האגף שהוא קריטי לטיפול בחיילים, הווה אומר שתי מחלקות אשפוז, מתחמי הפיזיותרפיה וריפוי בעיסוק, והבריכות הטיפוליות המתקדמות. בצד אלו אסור לשכוח שכדי לאכלס במחלקות הללו חיילים ופצועים מן המלחמה, יש להקים את כל המערכות התומכות באשפוז. כל המערך הזה היה אז בשלבים של בטון וחול וקם לתחייה במהירות עבור הטיפול בגיבורי ישראל".
וייס מבקש להצדיע לעובדים של הדסה, לארגון נשות הדסה, לצוותים הטכניים וההנדסיים של הדסה, לקבלן, לחבר המנהלים וגם למדינת ישראל שעזרה בסיוע כספי, ובזכות הסיוע הנדיב הצליחו בהדסה לפתוח את המרכז השיקומי החדש כבר בינואר ובכך להכפיל את היכולת של בית החולים לטפל בפצועים. במרכז החדש יש 74 מיטות אשפוז ותנאים מדהימים לחולים ולמשתקמים שנמצאים שם ומעל 250 עמדות לטיפול יום. המתחם, שנקרא מרכז גנדל לשיקום על שם זוג תורמים אוסטרלי שבזכותו הפרויקט הזה קיבל את הדחיפה המשמעותית, טיפל עד היום ביותר יותר ממאה פצועים שעוברים שיקום ובמאות של פצועים שמגיעים לאשפוזי היום לקבל טיפול.
"אנחנו מאוד גאים בזה שהמרכז הזה, שעשה היסטוריה בישראל, הצליח לקום ולמעשה סגר פער קיצוני בין תנאי ואפשרויות השיקום באזור ירושלים לבין אפשרויות השיקום באזור תל אביב", אומר פרופ' וייס בגאווה. "צריך לזכור שיש לנו עוד שתי מחלקות אשפוזיות במרכז שלנו שאמורות להיפתח בהמשך, אנחנו מקווים במהלך השנה הקרובה. אנחנו כרגע מתמקדים בלהפעיל את המרכז לטובת כלל החולים שצריכים שיקום, ובוודאי לטובת החיילים, אנשי כוחות הביטחון והנפגעים בפעולות האיבה, שצריכים שיקום ומקבלים כרגע את העדיפות גם לעניין הזה – ואדגיש כמובן שהטיפול בהם הוא משולב – הן פיזיולוגי והן רגשי, מתוך הבנה שרק כך יוכלו להתקדם ולהתגבר, לבנות את עצמם מחדש ועל אלו הצוות המקצועי שלנו, צוות רב תחומי ומנוסה מאוד, שם דגש משמעותי. באותו זמן ממש, אנחנו עושים לטובת כל האוכלוסייה של ירושלים ומקפידים לטפל לא רק בחיילים, אלא גם בחולים שזקוקים לשיקום – אם לאחר תאונת דרכים או שבץ מוחי".

2 צפייה בגלריה
שיקום בהדסה
שיקום בהדסה
שיקום בהדסה
(צילום: דוברות הדסה)

מה השאיפות לעתיד?
"השאיפות לעתיד הן להגיע למצב שיהיו לנו 170 מיטות אשפוז ולהגיע למצב שיהיו אפשרות לטפל בעד 160 חולי שיקום ביום, במערך לאשפוז יום. זה כמובן יקרה באופן הדרגתי, כי האתגר כרגע זה גיוס של כוח אדם, פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, אחיות שזה יותר קל, ורופאים ורופאות שזה קצת יותר קשה. אז אנחנו כרגע עוסקים גם בבניית כוח אדם שיתווסף לכח האדם האיכותי והמקצועי שכבר פועל בשיקום מזה שנים, ועושה עבודת קודש של ממש".
"בינתיים, בחודשים שעברו מאז נפתח, מטופלים נרגשים מגיעים למרכז החדש ומודים על הטיפול המסור של הצוות המדהים והרמה המקצועית של הטיפול. את המטופלים החדשים ניתן לזהות בשל הפנים המופתעות שלהם לנוכח החדשנות המציצה מכל חדר טיפולים ובמהלך הסיור במקום, רבים מעידים כי הרמה המקצועית גבוהה בהרבה ממקומות אחרים והם שמחים כי הגיעו דווקא להדסה. אחרים מספרים בחיוך כי הם אינם מרגישים שזהו בית חולים אלא בית מלון.
זה דבר שנורא מרגש אותי", מודה פרופ' וייס, "זה שהם ניגשים לספר כמה זה באמת נותן להם את התחושה של תהליך התרפאות והחלמה ולא שהם נמצאים עדיין במצב של מחלה ואשפוז".

מהפציעה הקשה - לשיקום המוצלח
כשהחובש הקרבי, סמ״ר שלמה דמה, ממהר לעבור מטיפול בריפוי בעיסוק לטיפול פיזיותרפיה עם הצוות המלווה אותו, קשה להאמין שהצעיר הנמרץ הזה שלפנינו הגיע אל מרכז השיקום לפני מספר חודשים כשהוא חלש ובקושי מניע את הגפיים ועושה צעדים בודדים מבלי להתעייף.
כשהוא הגיע אל מחלקת פצועי המלחמה במרכז השיקום החדש על שם גנדל בהדסה הר הצופים, ממש בימים הראשונים לפתיחתו, הוא התקבל בהתרגשות גדולה על ידי הצוות ששמח על המרכז הגדול והמאובזר במיטב הטכנולוגיות בו יוכלו לקדם את שלמה, שנפצע במלחמה, ולתת לו את הכלים להחלמה מלאה. החובש הנחוש נפצע קשה בארבע גפיו ותחת אש הדריך את הלוחמים איך לטפל בו, עד לפינוי המוסק לבית החולים.
דמה עצמו לא היה אמור להצטרף לכוחות הלוחמים, מכיוון שלאחר שנפצע במבצע 'שובו בנים', קיבל פטור ממילואים.
"כשראיתי את מה שקורה אמרתי לעצמי שאין סיכוי שאני נשאר בבית ואני נלחם כדי לצאת לשטח", הוא מעיד. דמה יצר קשר עם קצין קישור והצטרף לחטיבה 252 של שיריון, לפלוגת החרמ"ש.
"כחובש קרבי, הצטרפתי לכל משימה של הפלוגה ולא נחתי לרגע", הוא מתאר. באחד הימים הפלוגה יצאה למשימה חטיבתית כשדמה התמקם בחצר מבנה וחיפה על הכוחות. "במשך כל המשימה היו יריות ופיצוצים. בשלב מסוים היה בום חזק מאוד וקרוב אלינו. ראיתי שחור לכמה שניות ולא הבנתי מה קורה. עברו כמה רגעים, הכל התחיל להתבהר והבנתי שנפצעתי. בגלל שאני חובש ואני יודע מה צריך לעשות התחלתי לטפל בעצמי".
דמה נפצע באורח קשה בארבע הגפיים וכשהוא הבין שהוא לא מצליח עוד לטפל בעצמו בגלל הפציעות הקשות בידיים, חבריו לצוות המשיכו בטיפול הרפואי כשהוא מדריך אותם לאורך כל הדרך. "למרות הכאבים האיומים שמרתי על קור רוח והשתדלתי לא לצעוק מכאב כדי לא להלחיץ את הלוחמים שאיתי״.
דמה פונה במסוק במצב קשה אל בית החולים ועבר בהדסה עין כרם ארבעה ניתוחים שונים בזה אחר זה. ד"ר מיקלוש באלה, מנהל יחידת כירורגיה דחופה וטראומה בהדסה עין כרם, שהוביל את הטיפול הרפואי בו, מספר כי הניתוחים עברו בהצלחה, דבר אשר תרם לשיקומו המתקדם של דמה.
"שלמה עבר סדרת ניתוחים, ארבעה במספר, הכוללים מעורבות של צוותים רב תחומיים מכירורגיה, אורתופדיה ופלסטיקה. בית החולים הדסה עין כרם מומחה בתחום הפציעות המורכבות, ועם מעורבותם גם של צוותי רפואת עיניים ואף אוזן גרון אנחנו מצליחים להביא את המטופלים לתפקוד מלא״.
יומו של שלמה בשיקום בהדסה עמוס ונע בין טיפולי פזיותרפיה, תרגול ריפוי בעיסוק ושחייה טיפולית בבריכת השיקום החדשה המצוידת במכשור חכם שמקדם אותו יותר ויותר. מלבד אלו, הוא מלווה בטיפולים רגשיים כמובן ובמעטפת נרחבת של צוות רב מקצועי מיומן.
״המרכז הזה מושקע והכל פה מותאם לצרכים של הפצועים, כל אחד והמצב המיוחד שלו״, הוא אומר. ״עשיתי פה דרך ארוכה בשיקום, אני מכיר כבר את כולם – כל בעלי התפקידים והשתפרתי מאוד בתפקוד וביכולות שלי בזכות הצוות שלא מוותר עלינו אפילו לרגע ואני עדיין ממשיך לעבוד קשה. אני מאמין שאין גבול לשיקום ושאצליח לחזור לעצמי לגמרי, בזכות הצוותים המדהימים במקום המיוחד הזה״.

מוגש מטעם: דוברות הדסה