זה היה יכול להיגמר בפגיעות מוחיות קשות ובמותם של חולים: ירושלים נותרה למשך שלושה ימים ללא מצנתר מוח, זאת בשבוע האחרון. הסיבה: בעיר יש רק שני מצנתרי מוח, אך אחד שהה בכנס בחו"ל והשני יצא לחופש.
1 צפייה בגלריה
מימין: ד"ר אמסלם משערי צדק ופרופ' כהן מהדסה
מימין: ד"ר אמסלם משערי צדק ופרופ' כהן מהדסה
מימין: ד"ר אמסלם משערי צדק ופרופ' כהן מהדסה
(צילום: דוברות שערי צדק ואלכס קולומויסקי)

כך, ביום ראשון שעבר, בישיבה שנערכה בשערי צדק, התלהטו הרוחות בדיוק מסיבה זאת. שכן מיום שישי, ה-19 לחודש ועד לאותו היום, לא נמצא מצנתר מוח אחד בעיר. את הישיבה גדע פיגוע הדקירה שהתרחש בעיר העתיקה, אבל נושא החוסר במצנתרים בעיר נותר בינתיים ללא פתרונות. גורמי רפואה בעיר זועמים ומתריעים: "מדובר באירוע חמור. המשמעות היא שאם מישהו בירושלים עובר אירוע מוחי, הסיכוי שייגרם לו נזק בלתי הפיך שואף למאה אחוז".

הודעה דרמטית ממד"א

ביום שישי בשעה שבע בבוקר, קיבלו צוותי מד"א את ההודעה הבאה: "בוקר טוב. משעה זו ועד להודעה חדשה אין מצנתר מוח גם בשע"צ וגם בהדסה עין כרם. מטופלים עם חשד לאירוע מוחי מתוך ירושלים והסביבה יש להעביר לשע"צ או לעין כרם תוך דיווח וכו' ושם על פי החלטה המשך טיפול/העברה".
כאן המקום לציין כי למרות שאירוע מוחי עשוי להיות מסוכן ואף קטלני, ההנחיה הרשמית היא להעביר את הפציינט אל בתי החולים בירושלים גם אם אין מצנתר זמין בבתי החולים. רק לאחר בדיקה ואבחון, מתקבלת ההחלטה האם להעביר אותו אל אחד מבתי החולים המגבים במרכז. לאחר קבלת ההחלטה, מזמינים אמבולנס לצורך הניוד. התוצאה: בזבוז זמן יקר ומשווע שמעמיד בסכנה חמורה מאוד את המטופל.
ביום שלמחרת הישיבה, וכעבור שלושה ימים בהם נותרה ירושלים ללא מצנתר מוח, חזר לשערי צדק המצנתר ד"ר יעקב אמסלם. אלא שעד אז, מספר חולים בעיר הועברו לטיפול בבתי חולים במרכז הארץ. חמורה אף יותר העובדה שזוהי אינה הפעם הראשונה שמקרה מסוג זה קורה, והעיר ריקה ממצנתרים משך ימים ארוכים. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שקיים מחסור גדול של מצנתרי מוח בישראל, ובכל הארץ פועלים כיום כמה מצנתרים בודדים. ירושלים התברכה בשניים מהם – אחד בבית החולים שערי צדק – ד"ר אמסלם, ואחד בהדסה עין כרם – פרופ' חוסה כהן.
גורמי רפואה בעיר זועמים ומתריעים: "מדובר באירוע חמור. המשמעות היא שאם מישהו בירושלים עובר אירוע מוחי, הסיכוי שייגרם לו נזק בלתי הפיך שואף למאה אחוז"
אלא שכאשר מי מהם יוצא את העיר או הארץ, על אף שנמסרת הודעה מוקדמת למשרד הבריאות כפי שמקובל – אין ככל הנראה תיאום או הסדרה בין הרופאים. לכן קשה לוודא שבירושלים יימצא כל העת מומחה שייתן שירות לתושבים במקרה חירום. המשמעות: לכמיליון איש שגרים בעיר וסביבתה אין פתרון. במצב כזה, עד שפציינט יובהל לבית חולים ויאובחן שלקה באירוע מוחי ועד שיתואם להעברה לאחד מבית החולים שבגיבוי במרכז הארץ (אסף הרופא או שיבא – א"פ), יעברו שעות קריטיות. כאמור, בסוף השבוע שעבר ובתחילת השבוע הזה, כצפוי, אכן הועברו לבתי חולים במרכז הארץ מטופלים.

נזק אדיר או מוות

עד כמה קריטית מהירות הטיפול במקרה של אירוע מוחי? זהו אולי הדבר שיקבע את חומרת האירוע. כאשר מופיעים תסמינים מתאימים לשבץ מוחי, יש לפנות ישירות - ובמהירות - לחדר מיון. ללא טיפול מהיר, עלול הנזק שגורם שבץ המוח להיות קבוע ובלתי הפיך – עד כדי מוות של המטופל. במיון, עוברים בדיקה נוירולוגית מהירה (בדרך כלל של נוירולוג) וכן בדיקת הדמיה של המוח (על פי רוב בדיקת CT).
אם מאבחנים אירוע מוחי, מתחילים מיד בטיפול רפואי. ככל שמשך האירוע מתארך, כך עולה הסיכון לנזק גדול ומשמעותי יותר . חוץ מאשר מוות עלול כל אירוע מוחי להשאיר אחריו נכות בגלל הנזק שנגרם לרקמת המוח.
מהדסה נמסר: "פרופ׳ כהן, מי שהוביל בישראל את הקמת תחום צנתורי המוח ונחשב למוביל בתחומו, הוא מומחה העושה לילות כימים במקצועיות ומסירות למען קהל המטופלים, המגיעים מכל הארץ. אנו גאים בפרופ׳ כהן אשר תמיד זמין מיידית עבור החולים, ואשר בנסיעתו כעת ייצג את ישראל בכנס בינלאומי לצנתורי מוח - שהוא ממארגניו, שם הציג את הידע ההדסאי והעשייה הנרחבת בפני מאות מומחים. גם הפעם, כמו תמיד במקרים של היעדרות צפויה, דווח למשרד הבריאות ולמד"א מראש על מנת להפנות את המטופלים אל הקולגות המסורים שלו.
תגובת שערי צדק: ד"ר אמסלם הוא מבכירי מצנתרי המוח בארץ ובעולם והקים בשערי צדק את אחת היחידות המתקדמות בארץ. יחידת צנתורי המוח של שערי צדק עובדת מסביב לשעון במסירות ובמקצועיות רבה למען המטופלים ומטפלת במאות מטופלים לאורך השנה. גם הפעם, כמו במקרים של היעדרות צפויה, דווח למשרד הבריאות ולמד"א מראש".

רשימה ארצית

תגובת משרד הבריאות: "מזה חמש שנים המשרד מרכז ומפרסם רשימת כונני צנתורי מוח שהינה ארצית. רשימה זו מופצת לכלל מנהלי בתי החולים למדא ולחברות האמבולנסים הפרטיות. ישנם ימים בודדים בשנה בו איזור מסוים משולל מצנתר מוח זמין. הימים הללו משוקפים לשטח ועל כן חולים הזקוקים לצנתור מוחי מועברים למרכזים אחרים".