חוק החמץ שאושר השבוע במליאת הכנסת, ומחייב את בתי החולים לאסור על הכנסת חמץ במהלך ימי הפסח, מקומם את נשיא בית חולים שערי צדק, פרופ' יונתן הלוי שסבור כי הוא מיותר ומזיק. "אני אומר שגם החוזר של השר לשעבר ניצן הורוביץ בנושא מיותר, וגם זה של השר גפני מיותר", הוא אומר השבוע.
3 צפייה בגלריה
פרופ' הלוי
פרופ' הלוי
פרופ' הלוי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אני כבר 35 שנה עובד בשערי צדק, מתוכם 31 שנים כמנכ"ל וארבע שנים כנשיא. במשך כל השנים הללו בבית חולים שבו גם הצוות וגם החולים הם שליש חרדים, שליש יהודים שמגדירים את עצמם כחילונים או דתיים ושליש ערבים, אנחנו פותרים את בעיית הכנסת החמץ בפסח על ידי השומרים שלא מפשפשים בתיק״.

3 צפייה בגלריה
שערי צדק
שערי צדק
שערי צדק
(צילום: יואב דודקביץ')
הלוי מספר: ״השומרים פונים אל כל אחד שמגיע ואומרים לו שיש בבית החולים קבוצה גדולה של אנשים שעבורם הכלל ההלכתי שחמץ 'בל ייראה ובל יימצא' בפסח, חשוב מאוד, והם מבקשים מאותו אדם בכבוד ובנעימות לכבד את רגשותיהם של הקבוצה הזאת ולהימנע מהכנסת חמץ".

מה קובע חוק החמץ

לדבריו, הסדרת הנושא בחוק לא תמנע הכנסת חמץ אלא ההפך, "האם מישהו שרוצה לא יוכל להכניס חמץ ולהחביא אותו בכיס? אף אחד לא מפשפש לא בתיקים ולא בכיסים ואנחנו מאמינים שפנייה מנומסת פותרת את הבעיה לחלוטין, ואכן כך. לראייה – מעולם לא נתקלנו בבעיה".
3 צפייה בגלריה
לחם
לחם
חמץ. הכללים בנושא חמץ יוצגו בשלטים
(אילוסטרציה: shutterstock)
מה יקרה אם בכל זאת יבריחו חמץ בדווקא? ״אז מה? מהו הוא הסנריו שימיט אסון על בית החולים הדתי שערי צדק, שמישהו יעשה דווקא? אם מישהו יבריח בכיס שלו, אף אחד לא יידע מזה והשמיים לא ייפלו. 35 שנה אף אחד לא אכל סנדוויץ' בהפגנתיות במסדרונות בית החולים בפסח. צריך לתת קצת כבוד לאנשים. כששומר פונה בנימוס ואומר למישהו להימנע, ומאפשר לו לשים את החמץ הפרטי שלו למשמרת בארון ליד השומר, מאז ומעולם כיבדו את זה. לא היו לנו פציינטים שהתלוננו, לא רב שהתלונן, לא חילונים שהתעצבנו שמונעים מהם לאכול חמץ או שמבקשים מהם להתחשב באחרים. כשהדברים נעשים בנועם תוך הבעת אמון, בלי כפייה ובלי פשפוש בתיקים, זה עובר חלק. אני אומר את זה מניסיון". עוד בחדשות:
"זהו חוק מיותר לחלוטין. לצערי, היום מרבים היום חוקים וכללים שרק גורמים לקיטוב בעם, ואנחנו בשערי צדק מאוד מתנגדים לזה. זו הסיבה שאני מתייחס באותה מידה לחוזר של השר לשעבר הורוביץ שהורה לאפשר להכניס חמץ, ולחוק שאומר שמנהל בית חולים ייקבע איך למנוע הכנסת חמץ. בשני המקרים אנחנו מתייחסים לאנשים בכבוד ובאמון רב ומעולם לא התאכזבנו. אולי זה מפריע למישהו״.