1 צפייה בגלריה
מיון שערי צדק. צילום: נופר רומי
מיון שערי צדק. צילום: נופר רומי
מיון שערי צדק. צילום: נופר רומי
שר הבריאות יעקב ליצמן וראש העירייה משה ליאון הביעו בשבוע שעבר תמיהה מדוע לא שופרו חדרי המיון במוסד הרפואי למרות התקציב שאושר לשם כך. ב'שערי צדק' טוענים כי תוכנית ההרחבה נמצאת בעיצומה וזוכה לעדיפות גבוהה.
נתונים חמורים
מצבם הקשה של חדרי המיון מורגש בכל הארץ: מחסור במיטות, חדרי המתנה עמוסים לעייפה, אשפוזים במסדרונות ועוד. ב'שערי צדק' נרשמו נתונים חמורים במיוחד - מספר הפונים אל המרכז הרפואי הוכפל בעשור האחרון, בעוד חדרי המיון, שהם שערי הכניסה לבית החולים, נותרו כמעט ללא שינוי. למחלקת המלר"ד (המחלקה לרפואה דחופה) מגיעים בממוצע כ־300 מטופלים ביממה. לחדר המיון לילדים מגיעים כ־120 מטופלים מדי יום.
לנוכח המצב, בחודש יוני האחרון הוחלט לתקצב את בית החולים עבור בניית מיון חדש כדי לאפשר לו לעמוד בעומסים. התקציב עמד על 45 מיליון שקל בתוכנית מודולרית שמתוקצבת לפי התקדמות. המשתתפים בתקצוב הם משרד הבריאות, עיריית ירושלים והמשרד לפיתוח ירושלים. בית החולים התחייב לגייס בעצמו שליש מעלות הרחבת המיון.
בביקור שערך לאחרונה ב'שערי צדק', שר הבריאות הוא עבר דרך חדר המיון ונזף בגורמים של המרכז הרופאי על העובדה שטרם נעשו פעולות כדי לקדם את בניית המיון החדש. "זה פשוט לא מקובל שהמיון נראה ככה", טען השר.
השר, שיש לציין גם את יחסיו הקרובים עם מנכ"ל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין - הוסיף כי לנוכח האירועים האחרונים חדר המיון היה יכול להיות עמוס עוד יותר. "ברוך השם השפעת דועכת, אבל עוד מעט אולי תגיע הקורונה", הוא אומר. "חייבים לשפר את התפוסה במיון".
באותו מעמד התייחס גם ראש העירייה משה ליאון לנושא, וגם הוא ביקר את בית החולים. "אני לא צריך לספר כמה הנושא הזה חשוב לתושבים הירושלמים", אמר. "בנושא של חדרי המיון ירושלים במצוקה. בניגוד לשאר בתי החולים, אתם ב'שערי צדק' קיבלתם תקציבים - תבנו".
ראש העירייה ציין את העובדה שתושבי ירושלים ידעו פיגועים ואינתיפאדות קשות ושבעיר, שמונה יותר מ־900 אלף איש, יש חשיבות גדולה לחיזוק מערך המיון של בתי החולים. הוא דיבר גם על כוונתו לגייס כספים עבור שאר בתי החולים בעיר.
"מתקדמים במהירות"
מבית החולים נמסר בתגובה: "שערי צדק שם את תוכנית הרחבת המיון בראש סדר העדיפויות, ואנו שמחים שמשרד הבריאות ועיריית ירושלים הבינו את הצורך הדחוף בהרחבה ונרתמו לסייע תקציבית לתוכנית.
"הפרטים המועלים בפנייתכם כלל אינם נכונים - התוכנית מתקדמת במהירות והתקציבים מנוצלים במלואם. תוכנית הרחבת המיון כוללת הוספת שטחים חדשים בבינוי והרחבה ושדרוג של השטחים הקיימים כיום. התוכנית יצאה לפועל כבר ביולי האחרון עם פתיחת מכון הדימות של המיון, שהביא לשיפור משמעותי בתהליכי הטיפול במטופלים וקיצר את זמני הטיפול.
"בימים אלו ממשיכות העבודות, כאשר שלב נוסף צפוי להסתיים במהלך הקיץ ושלב שלישי צפוי להסתיים בסוף השנה. שלבים אלו יגדילו את המיון בעשרות מיטות ואזורי טיפול. בתוך כשנתיים יושלם השלב האחרון, שבסיומו שטח המיון של שערי צדק יהיה כפול משטחו כיום והוא יהפוך לגדול ולמתקדם בעיר.
"אנו שמחים על הסיוע של שר הבריאות, ראש העירייה והרשות לפיתוח ירושלים ופועלים מולם להמשך שיתוף הפעולה וגיוס תקציבים נוספים לפיתוח והרחבה של שערי צדק כמרכז הרפואי הגדול והמוביל בירושלים".