1 צפייה בגלריה
יענקי עם (מימין) ד״ר סליי ומשמאל דר ג׳ייקוב. צילום: דוברות הדסה
יענקי עם (מימין) ד״ר סליי ומשמאל דר ג׳ייקוב. צילום: דוברות הדסה
יענקי עם (מימין) ד״ר סליי ומשמאל דר ג׳ייקוב. צילום: דוברות הדסה
ניתוח יוצא דופן שנערך לאחרונה בהדסה עין כרם איפשר לילד בן שנתיים לאכול לראשונה אוכל מוצק.
מאז שנולד סבל יענקי מחסימה כמעט מוחלטת בוושט, מה שהקשה עליו לאכול ולבלוע. אמו מספרת שכשהיה בן חמישה חודשים החלה לתת לו להתנסות בטעימות קטנות של מאכלים הנהוגים בגיל הזה, אך תגובתו היתה קשה למן ההתחלה. "הוא מיד החל להקיא בכל פעם אחרי האוכל ועם הזמן סירב לנסות לאכול אוכל מוצק בכלל", היא משחזרת.
"המשכתי להאכיל אותו בפורמולות, דייסות, שוקולד, כי הבנתי שמוצקים הם הבעיה ומשהו לא כשורה. אחרי שראינו כמה רופאים בקופת החולים, אובחן יענקי כסובל מהפרעת אכילה וטופל בתרופות שונות, אך דבר לא עזר".
האם הגיעה עם הפעוט למחלקת גסטרו ילדים בהדסה כשיענקי היה בן שנתיים ושם נדהמו הרופאים ממה שגילו. רוחב המעבר בוושט שלו היה בעובי של מילימטר אחד, מצב של חסימה כמעט מוחלטת. האבחון הזה הסביר למעשה את התנהגויות האכילה של יענקי מאז שנולד.
כמו כן זיהו בבית החולים כי הוא סובל בשל כך מבעיות גדילה, משקל וגובה נמוכים מאוד מהממוצע. "היינו בהלם מוחלט", אומר ד"ר מרדכי סליי, רופא בכיר במחלקת גסטרו ילדים שניתח אותו. "לא פלא שסירב לאכול במשך זמן רב כל כך ומשקלו בקושי עלה", הוסיף.
כשהתגלו ממצאי הבדיקה החליטו הרופאים שלא לבצע בפעוט ניתוח כירורגי חודרני להרחבת הוושט, שההחלמה ממנו קשה. אלא שהטיפול החלופי להרחבת הוושט באמצעות בלון לא עבד והוברר כי לא יהיה מנוס מהתערבות כירורגית.
"לצערנו הוושט של הפעוט הייתה ממש צרה והטיפול בבלון לא קידם כלום. במחקר אינטנסיבי שביצעתי מצאתי תיאור שפורסם בבית החולים בבוסטון על ניתוחים אנדוסקופים שבוצעו בילדים עם היצרות בוושט והתוצאות היו טובות מאוד", מספר ד"ר סליי ואומר כי הוחלט לאמץ את הגישה האנדוסקופית. "בחדר הניתוח הוכנס סיב דק דרך פיו של הילד בליווי מצלמה זעירה ובעזרת סכינים קטנים חתכנו את הרקמות שגרמו להיצרות החריגה".
לניתוח הייחודי בפעוט רתם דר סליי את המומחה לניתוחים אנדוסקופים בהדסה המבצע ניתוחים מעין אלה במבוגרים הזקוקים להסרת גידולים בשיטה זו, דר הרולד ג'ייקוב, רופא בכיר במכון המשולב לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד ומנהל יחידת האנדוסקופיות. "בשנים האחרונות הדסה משקיעה ומפתחת רבות את התחום, עכשיו יותר מתמיד אפשר לומר שההשקעה משתלמת", אמר.
לאחר הניתוח, שעבר בהצלחה, סיפרה האם כי היא מתרגשת לראות כי בנה יכול לאכול רגיל ככל בני גילו. "אני כל כך מאושרת להכין לו סנדוויץ. מה שלכל האמהות נראה ברור וטבעי, בשבילי זה הישג עצום". "אנחנו רואים בזה מהפכה", סיכם ד"ר סליי.