2 צפייה בגלריה
חדר ניתוח | צילום: שאטרסטוק
חדר ניתוח | צילום: שאטרסטוק
חדר ניתוח | צילום: שאטרסטוק
פרסום ראשון: מנתח בכיר מהדסה הושעה ליממה ונקרא לוועדת המשמעת שהחליטה להכניס הערה לתיקו האישי. הסיבה: הרופא יצא מחדר ניתוח במדי ניתוח בניגוד לנהלים ונתפס בדרכו לחדר הפתולוגיה. בעקבות המקרה שלח מנהל הדסה עין כרם מכתב רענון הנחיות למנהלי המחלקות.
השימוע והחרטה
המקרה אירע בשבוע שעבר ובעקבותיו נקרא הרופא בתוך זמן קצר לבירור בוועדת המשמעת הפנימית של בית החולים, כך נודע למיינט ו"ידיעות ירושלים". וכך כתב מנהל בית החולים, פרופ' יורם וייס, למנהלי המחלקות: "לא זו בלבד, אלא שהמנתח נתפס בדרכו לפתולוגיה לבדוק פרפרט של חולה בטיפולו, מקרה זו הינו חזרה לשנת 1847, עוד לפני גילוי החיידקים, שנה שבה גילה ד"ר איגנץ סמלוייס שרופאים החוזרים מפתולוגיה מביאים עמם חומר הגורם לפגיעה ומוות בחולים. זיהום נרכש הוא הסיבוך השכיח ביותר המסכן חולים מאושפזים. רק שמירה על כל כללי מניעת זיהומים יכולה להגן על החולים שלנו מלהידבק בזיהום נרכש בבית החולים", נכתב.
עוד הודגש במכתב: "מדי חדר הניתוח לרבות כובע ומסיכה נועדו לשימוש אך ורק במתחם חדרי הניתוח. חל איסור מוחלט לצאת במדים אלו אל מחוץ למתחם חדרי הניתוח. מטרת ההנחיה הינה להפחית את הסיכון שחיידקים הנמצאים ברחבי בית החולים יזהמו את חדרי הניתוח והנחיה זו היא אחת מתוך הכללים המיועדים להפחית זיהומים בחולים מנותחים".
2 צפייה בגלריה
פרופ' וייס | צילום: אוהד צויגנברג
פרופ' וייס | צילום: אוהד צויגנברג
פרופ' וייס | צילום: אוהד צויגנברג
ועדת המשמעת אליה זומן הרופא הבכיר, שהביע במהלך הבירור חרטה על הטעות שעשה - החליטה להשעותו למשך 24 שעות ולהכניס הערה לתיקו האישי.
גורמים בהדסה אומרים כי בבית החולים שבו והתריעו יותר מפעם אחת שאין לצאת מחדר ניתוח עם מדים. מצד שני השימוע, השעיית הרופא והפומביות שניתנה לכך מעוררים תמיהה וחוסר נוחות. "כפי שרוחצים ידיים ומחטאים באלכוהול לפני שניגשים לחולה, כך גם בעניין הזה אבל יחד עם זאת, יש הבדל אם מדובר במעידה חד פעמית או בבעיה קבועה. אני כלל לא בטוח שהיה נכון לנקוט מהלך פומבי שכזה נגד הרופא וסבור שאפשר היה לסגור את הדברים בארבע עיניים, כך שהייתי אומר שזה נועד גם למען ייראו וייראו", אמר הגורם.
הדסה: "איננו נוהגים לפרסם מידע אישי הקשור לרופאינו, גם שמי מהם מועד. יחד עם זאת, בטיחות החולה בהדסה הינה ערך עליון. בכלל זה, נושא מניעת זיהומים הוא בנפשנו ובעבודה מאומצת הגענו להישגים מרשימים בשנה החולפת, במניעת זיהומים במחלקות שונות. בכלל זאת נושא חובת לבישת מדי חדר ניתוח ייעודיים האסורים בלבישה מחוץ לחדר הניתוח, האמור, המחייב את המנתחים לשהות במדים אלו במתחם חדרי הניתוח ולא באזורים שאינם סטריליים. כל חבר בצוות חדרי הניתוח מכיר נהלים אלו".